וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות בנתיבי ישראל: ראיות נגד עשרות חשודים, בהם ח"כ לשעבר

31.8.2016 / 16:40

המשטרה גיבשה תשתית מספקת להעמדה לדין של שורת בכירים בחברה בגין הפעלת מנגנון של העברות כספי מדינה במשך יותר מעשור. אחד מארבעת החשודים המרכזיים הוא מיכאל גורולובסקי, ח"כ לשעבר בליכוד

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

(התפוצצות הפרשה בנובמבר 2015: עשרות בכירים בנתיבי ישראל חשודים בקבלת שוחד)

המשטרה הודיעה היום (רביעי) על סיום חקירת פרשת נתיבי ישראל, שזכתה לכינוי פרשה 618, ועל גיבוש תשתית ראייתית להעמדה לדין של שורת בכירים, רובם לשעבר, בחברה הלאומית לתשתיות תחבורה. החשודים המרכזיים בפרשה, שאותם ממליצה המשטרה להעמיד לדין, הם אלכס ויזניצ'ר, מנכ"ל מע"צ ולימים נתיבי ישראל (נת"י), מיכאל גורולובסקי, ח"כ לשעבר ובעל מניות בחברת ד.נ, שי ברס, מנכ"ל נת"י, ומיכאל קופולובסקי, מ"מ מנכ"ל נת"י.

התשתית שגובשה נוגעת ליותר מ-40 חשודים ו-11 חברות חשודות ובכללם מנהלים בכירים במע"צ, נת"י, חלקם בכירים כיום בחברות ממשלתיות נוספות, מנכ"לים, ראשי אגפים, בעלי מניות בחברות, יועצים וקבלנים. במסגרת החקירה, שנגעה בכמה תתי פרשות, נחקר חשד למנגנון שיטתי ומאורגן של העברות כספי מדינה וגריפת רווחים מסוגים שונים בהיקפים הנאמדים במאות מיליוני שקלים. החקירה חשפה התנהלות פלילית שיטתית ושחיתות עמוקה לכאורה שהייתה נהוגה בחברת נתיבי ישראל, למשך יותר מעשור.

שיטה זו התנהלה תחת כהונתם של כמה מנכ"לים ובמעורבות מגוון גורמים ברבדים שונים בחברה בהם בכירים, מנהלים, עובדים זוטרים וכן יועצים, ספקים ונותני שירותים תוך ביצוע שורת עבירות. עבירות אלו כוללות מתן ולקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, סחיטה באיומים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות על פקודת מס הכנסה.

לקריאה נוספת:
השחיתות בנתיבי ישראל: ח"כ לשעבר בליכוד חשוד בסחיטה באיומים
בכירים וספקים ב"נתיבי ישראל" נעצרו בחשד לשוחד במיליונים

הארכת מעצר לח"כ לשעבר מיכאל  גורלובסקי בבית המשפט בראשון לציון, נובמבר 2015. ניב אהרונסון
גורולובסקי/ניב אהרונסון

החקירה נוהלה על ידי מחלק חשיפה וחקירה ייעודי לתחום שחיתות ציבורית בחברות ממשלתיות, הפועל ביחידה ארצית של משטרת ישראל ובשיתוף פעולה עם חקירות מכס ומע"מ תל אביב ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

פרשת נתיבי ישראל (נת"י, לשעבר מע"צ), החברה הלאומית לתשתיות תחבורה שמתוקצבת על ידי המדינה, התפוצצה בנובמבר 2015, לאחר שהחקירה הסמויה הפכה לגלויה. עם גילוי החקירה בוצעו מעצרים של כמה חשודים ונחקרו יותר מ-380 מעורבים, עשרות מהם באזהרה, כמו גם נערכו חיפושים והוחרמו מסמכים. עוד במסגרת החקירה נתפסו רכוש ונכסים בשווי המוערך בכ-100 מיליון שקלים לצורכי בקשות חילוט.

על פי ממצאי החקירה, החשודים היו חלק ממנגנון שיטתי של מערכת יחסים שהתבססה על שוחד. במסגרת מערכת יחסים זו קידמו לכאורה בכירים ועובדים בנת"י את ענייניהם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בדגש על מתן פרויקטים במרמה בהיקפים של בין עשרות למאות מיליוני שקלים. קידום זה נעשה תוך הצגת מצגי שווא, מסמכים כוזבים ועקיפה של תהליכים סדורים המחויבים על פי דין ועל פי נהלים, בתמורה לגריפת כספי שוחד לכיסם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בהם בכירים וכל זאת תוך ניצול נגישות של תקציבי ענק מקופת המדינה ושליטה על אלפי פרויקטים ברחבי הארץ.

כביש 1 בין מחלף חמד למחלף שורש בכיוון מערב , מאי 2015. חברת נתיבי ישראל,
החשד: מתן פרויקטים במרמה בהיקפים של בין עשרות למאות מיליוני שקלים. מחלף שורש/חברת נתיבי ישראל

גורולובסקי חשוד בתת-פרשה חברות "ד.נ." ו"יורוברידג", שממצאיה מצביעים על כך כי שתי החברות, שנשלטו בפועל על ידו, קיבלו עבודות במרמה מנתיבי ישראל בהיקפים של כ-55 מיליון שקלים. זאת בתמורה לכספי שוחד וטובות הנאה שנתנו בעלי המניות בחברות ובראשם גורולובסקי, לבכירים ולבכירים לשעבר בחברת נתיבי ישראל ולמקורביהם.

מחומר החקירה עולה חשד כי בעלי החברות מסרו לנת"י דיווחים כוזבים, בין היתר באמצעות דיווח על עובדים פיקטיביים ויצירת מצגי שווא במגוון נושאים. עוד עולה כי בכירים בנת"י פעלו באופן שיטתי ורציף לשם קידום ענייני החברות של גורולובסקי, תוך שהם פועלים בניגוד לתקנות חובת מכרזים ולנהלי נת"י. הם עשו זאת בין היתר באמצעות הכנסתם למאגר הספקים מבלי שעמדו בתנאים בפועל, תעדוף בחירתם על פני חברות אחרות, הקניית המלצות מגמתיות בעניינן, פיצול מלאכותי של פרויקטים לצורך עמידה בתנאי פטור ממכרז. בנוסף לכך, מעלים ממצאי החקירה חשד להתנהלות מאיימת מצד גורולבסקי כלפי גורמים בנת"י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully