וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה חולי קדחת הבהרות התגלו בחדרה: כך תימנעו מהידבקות במחלה

שלומי גבאי

29.8.2016 / 21:33

המחלה, הנפוצה באזור השרון והנגב בקיץ ובאביב, מועברת בנשיכת קרצייה, ובמקרה של אבחון מאוחר עלולה לגרום לסיבוכים ולמוות. ד"ר שרון רייספלד מביה"ח הלל יפה הסבירה כיצד לשים לב לתסמינים

בית חולים הלל יפה, חדרה, יוני 2015. ראובן קסטרו
החולים טופלו ושוחררו בבריאות טובה. בית החולים הלל יפה/ראובן קסטרו

חודש אוגוסט אמנם מתקרב לסיומו והטמפרטורות הלוהטות שמאפיינות אותו כבר החלו להתייצב, אך הקיץ עדיין כאן וכך גם קדחת הבהרות (Spotted fever). בחודש האחרון אושפזו שלושה בני אדם בבית החולים הלל יפה שבחדרה בשל המחלה, הנפוצה במיוחד באזור צפון השרון והנגב בחודשי הקיץ והאביב. בנוסף, לשכת הבריאות בחדרה קיבלה מידע על כמה חולים נוספים מלבד השלושה שאושפזו.

החולים שאושפזו טופלו ושוחררו, והמחלה עצמה נחשבת לקלה יחסית ולכזו שלעיתים אף חולפת מעצמה ללא טיפול רפואי מיוחד. אולם, ב-2%-4 מהמקרים המחלה עלולה לגרום למוות בעקבות סיבוכים ואבחון מאוחר מדי.

קדחת הבהרות מועברת דרך כלבים על ידי קרצייה שנושאת את חיידק הריקציה. בניגוד לכלב, שבדרך כלל רק נושא את המחלה, בני האדם חולים בה מרגע העקיצה. חשוב לציין כי המחלה אינה מדבקת בין בני אדם באופן ישיר.

עוד בוואלה! NEWS:
טרגדיה בירושלים: תינוקת מתה שלוש שעות לאחר לידת בית
משרד הבריאות: נשמיד 4 טונות חלב לא מפוסטר עקב אשפוז שני ילדים
בת 60 ילדה בניתוח קיסרי: "מוסרת לכל הנשים המבוגרות - יש עוד תקווה"

קרציה. ShutterStock
המחלה מועברת על ידי עקיצת קרצייה/ShutterStock

לצד טיפול בבעלי החיים והדברה באזורים הבעייתיים על ידי משרד החקלאות והווטרינרים המחוזיים, המודעות האישית למחלה היא אחד המרכיבים החשובים למאבק בה. "המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים - לעיתים היא אינה מצריכה טיפול אנטיביוטי, אך במקרים אחרים היא דורשת טיפול רפואי", ציינה ד"ר שרון רייספלד, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות של בית החולים הלל יפה, וקראה לציבור הרחב לשים לב לתסמיני המחלה ולנסות ולהימנע מעקיצת הקרצייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"תסמיני המחלה העיקריים הינם חום גבוה, כאבי ראש עזים, חולשה כללית וכאבים בכל הגוף. שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימני המחלה, ברוב החולים תופיע גם פריחה", הסבירה. התסמין המוכר ביותר של המחלה הוא הבהרות, כתמים קטנים, אדומים ובהירים שמופיעים בדרך כלל בגפיים ובפנים. "במידה והאבחון מגיע מאוחר מדי, המחלה עלולה להידרדר עד לסיבוכים נוירולוגיים, דלקות ריאה, הפרעה בתפקוד הכליות, הכבד, מערכת הקרישה והדם ודלקות בשריר הלב".

קבוצת הסיכון המרכזית לסיבוכים היא מבוגרים וחולים הלוקים במחלות כרוניות. על מנת להימנע ככל הניתן מעקיצת הקרצייה חשוב לנקות, לאבק ולדאוג להדברה בסביבת מלונת הכלב ומהמקומות שבו הוא נוהג לרבוץ. יש לשמור על היגיינה אישית, במיוחד לאחר שהות במקומות כפריים או בסביבת כלבים, ולחפש אחר קרציות. בקרב תינוקות וילדים שעלולים לא להרגיש את הקרצייה, יש לבדוק מקומות חבויים בגוף.

"אם התגלתה קרצייה על הגוף יש להקפיד לשלוף אותה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה", אמרה ד"ר רייספלד. "לאחר מכן יש לכבס היטב את הבגדים ולוודא בימים שלא מופיעות התופעות הפיזיות המאפיינות את קדחת הבהרות. אם זוהו חלק מהתסמינים, יש לגשת לרופא משפחה כדי לעבור אבחון ולקבל טיפול רפואי מתאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully