וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מ בפלוגה של אזריה: "זו לא פיקציה - באמת חששתי מחגורת נפץ"

מפקד מחלקה בפלוגה של החייל שנאשם בהריגת מחבל מנוטרל אמנם טען בדיון כי חשש ממטען - אך הודה בפני התביעה כי מעולם לא התייחס לכך בחקירות מצ"ח. ליברמן: "לוחם לא יכול לצאת למשימה עם עורך דין"

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס היום (שני) למשפטו של החייל אלאור אזריה, הנאשם בהריגת מחבל מנוטרל, ולחייל מחטיבת כפיר שנחקר באזהרה בחשד לגרימת מוות לפלסטיני ביום שישי. זאת, לאחר שהאחרון לא נענה לקריאות החיילים לעצור. "כדאי שהתקשורת תזכור שבמדינת ישראל, במדינה דמוקרטית, רק בית הדין מרשיע - לא התקשורת", אמר.

"אלאור והחייל מגדוד 'נצח יהודה' חפים מפשע עד שיוחלט אחרת. כדאי לזכור גם שחיילים שנלחמים יום יום בטרור לא יכולים לצאת למשימה עם עו"ד צמוד, ולפעמים שיקול הדעת הוא נכון - ולפעמים לא", הוסיף. "אני מצפה מהתקשורת לחזק את ההרתעה של צה"ל מול האויבים, ולא להרתיע את החיילים מול האויבים".

עוד בנושא:
קב"ט חברון מעיד במשפט אזריה: "נטרול מחבל כולל גם ירי לראש"
בעיצומו של המשפט: אביו של אלאור אזריה אושפז בגלל אירוע מוחי
אזריה לפני הפסקת האש בצוק איתן: "ביבי כנס בהם, להרוג את כולם"

דיון בעניינו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016 וגם מלחמת אחים בוידאו. ניב אהרונסון
"המחבל נלקח בניגוד לעמדת החבלנים". אזריה/ניב אהרונסון

הדברים נאמרים ברקע המשך משפטו של סמל אלאור אזריה, עם פתיחת היום השני שבו הגיעו עדים חדשים מטעם ההגנה לאחר הפסקה שארכה כחודש - עד שחודש אתמול. מפקד מחלקה בפלוגה של אזריה, עלה להעיד והרחיב על ההתנהלות במחלקה לאחר האירוע.

"תיארו את האירוע כחמור. חילקו אותו לשניים – האירוע עצמו, והתקרית של אלאור", הסביר, כאשר נטרול המחבלים הוא החלק הראשון של האירוע והירי במחבל המנוטרל הוא החלק השני. "הראשון התנהל מצוין, והמקרה של אלאור היה חמור. בשיחה עם המחלקה שלי היה חשש למרד בעקבות הכעסים על ההתנהלות", סיפר מפקד המחלקה, בהתייחס לזעם מצד הלוחמים עד עצם החקירה נגד אזריה.

"לאחר האירוע הגיעו מפקדים לפלוגה והיה לחץ מטורף שהורגש בה. מפקד הפלוגה קיבל הוראה שכל מ"מ עורך שיחה למחלקה שלו על האירוע וכמה הוא חמור", הוסיף. "זה קרה גם במהלך חקירת מצ"ח, לפני שחלק מהעדים זומנו לחקירה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
החייל אלאור אזריה, בית הדין בקסטינה. 29 במרץ 2016. לירון מולדובן
"היה לחץ מטורף בפלוגה". אזריה מובא לדיונים הראשוניים במשפטו במרץ/לירון מולדובן

לדבריו, כאשר הגיע לזירה בעצמו הוא התריע בפני הנוכחים מפני מטען מאחר שלא ראה את ידיו של המחבל ולכן לא יכול היה לזהות את כוונותיו המקוריות. "צעקתי 'תזהרו, יש חשש למטען'", סיפר. "התקשרתי לחמ"ל, שיזמינו חבלן לזירה". לטענתו, "זו לא פיקציה, אני כן חששתי מחגורת נפץ. אני לא חושב שאפשר לומר על זירה כלשהי שאין בה חשש ספציפי. בכל אירוע יש סכנה. זה שהוא שרוע, זה מנמיך את החששות, אבל הסכנה קיימת וגם סכנות מסביב".


"למה אתה לא מזיז אותם?", שאל אותו התובע. "תדרכתי את הכוחות ואולי כשלתי בתפקידי למנוע כניסה של אזרחים", השיב המ"מ והתובע המשיך: "אז למה אתה לא מזיז אותם אלא אם כן לאחר הזזת הסכין אין עוד חשש כפי שאמרת במצח?". לדבריו, "כל אירוע ולא הפשוט ביותר אי אפשר להגדיר אותו כפשוט רק בדיעבד".

ואולם, התביעה עימתה את מפקד המחלקה עם העובדה שמעולם לא טען בחקירותיו כי אכן היה חשש למטען על גופו של המחבל. המפקד אישר הן כי לא טען בחקירת מצ"ח כי עדכן את מפקדו של אזריה, תום נעמן, בנוגע לחשש ממטען והן לא הזכיר מעולם כי התקשר לחמ"ל להזמין חבלן.

לפניו, עלה להעיד החבלן שאמור היה להגיע לזירה ולוודא שהמחבל לא נשא מטען על גופו. "זימנו אותנו ב-08:35, אבל היינו רחוקים מדי", אמר החבלן. "עם קבלת הקריאה התקדמנו לזירה. בדרך, הודיעו לנו שהגופות מועברות למוצב ושעלינו להגיע לשם". לדבריו, "הנוהל הוא שלא מזיזים גופות בלי זיכוי (וידוא שאין עליהן מטען, ש"ב). חגורת נפץ עלולה להיות מופעלת עם הזזת הגופה". כשנשאל בחקירה הנגדית אם בדרך לזירה או עם ההגעה אליה נמסר לחבלנים על חשש למטען על המחבלים, השיב בשלילה.

השרים אורי אריאל, גילה גמליאל ואביגדור ליברמן. הפזורה הבדואית בנגב. 29 באוגוסט 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"רק בית הדין מרשיע". שר הביטחון ליברמן בסיור בפזורה הבדואית, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

אתמול עלה להעיד, בין היתר, אליהו ליבמן, קב"ט חברון זה 22 שנים שאף זכה בצל"ש מהרמטכ"ל על חלקו כקצין בפעילות נגד מחבלים בפיגוע בציר המתפללים בעיר באינתיפאדה השנייה ב-2002. לדבריו, פינוי המחבל לאחר הירי נעשה בניגוד להוראות. "המחבל נלקח ללא בדיקה ובניגוד לעמדתם המקצועית של החבלנים. זה סיכן את כל מי שסחב אותו עד לרגע שבו חבלנים בדקו אותו והחליטו שהוא מזוכה".

צוות הסנגורים של אזריה, עו"ד איל בסרגליק, אילן כ"ץ וכרמית שחובר, הודיע בטרם הסבב הנוכחי כי שורת עדים שעליהם ויתרה התביעה יגיעו להעיד מטעם ההגנה. כמו כן, עורכי הדין גייסו שלושה קצינים בכירים במילואים כדי שיעידו לטובת אזריה – אלוף (במיל') עוזי דיין, אלוף (במיל') דן ביטן ומפקד אוגדת עזה לשעבר, שמואל זכאי.

(עדכון ראשון: 08:30)

חייל צה"ל יורה למוות במחבל בחברון, 24 במרץ 2016. בצלם, אתר רשמי
זירת האירוע בחברון, מרץ/אתר רשמי, בצלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully