וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: למרות הפסיקה - ראשי הערים מסרבים לבטל את איסור הבורקיני

בקרוב ל-30 העיריות שהכריזו על איסור על בגד הים השלם הוא תקף רק עד לסוף החודש, אולם השיח הציבורי כבר מעצב את אופיה של מערכת הבחירות – שתינעל רק בשנה הבאה. שר הפנים: "האיסור לא יעיל ומעורר מתחים"

צילום: רויטרס

שלושה ימים לאחר שבית המשפט העליון של צרפת קבע כי האיסור על לבישת בורקיני - בגד הים המלא שמכסה את הגוף כולו מלבד הפנים, הידיים וכפות הרגליים - אינו חוקתי, כ-20 ראשי עיריות במדינה עדיין מסרבים לבטלו. מלבד אואה-פלאז', הסמוכה לקאלה שבצפון המדינה ונשלטת בידי המפלגה הסוציאליסטית, ואזה שבדרום המדינה, שנשלטת בידי קואליציית המרכז, ראשי העיריות של מפלגת הימין הרפובליקניות ושל "החזית הלאומית" הימנית-קיצונית הבהירו כי לא יחזרו בהם, בטענה כי החלטת העליון מתייחסת רק לעיירה וילנוב-לובה.

בתגובה לעתירה שהגישו כמה ארגוני זכויות אדם, קבע בית המשפט כי "האיסור על לבישת הבורקיני מהווה הפרה חמורה של זכויות אדם בסיסיות, כמו חופש הדת והחופש האישי", וכי "ראש העירייה אינו יכול לאכוף חוקים האוסרים גישה לחוף הים, אם הם לא מבוססים על סיכון אמיתי להפרת הסדר".

ראש עיריית קאן, דויד ליסנאר מהמפלגה הרפובליקנית, הבהיר כי הפסיקה "לא תשנה בשום אופן את האמונה כי לבוש ראוותני, לא משנה מאיזו דת, הוא בעיה בהקשר הנוכחי". כמו כן, הוא שב וטען כי הבורקיני הוא "אסלאמיסטי", וכי הוא סימן להקצנה הדתית של הקהילה המוסלמית במדינה.

עוד כתבות בנושא:
סערת הבורקיני: העליון בצרפת קבע כי האיסור אינו חוקי - והקפיאו
"נגד בורקיני - בעד זכויות": הנדבן שמשלם למוסלמיות את הקנסות
ברקע סערת הבורקיני: שוטרים בחוף בניס דרשו מאישה להתפשט

אישה מוסלמית הלובשת בורקיני רוחצת בחוף הים במרסיי, צרפת. 17 באוגוסט 2016. רויטרס
"סימן להקצנה דתית". אישה עם בורקיני רוחצת בים במרסיי/רויטרס

בריאיון לעיתון "לה קרואה", טען שר הפנים של צרפת ברנאר קזנוב כי איסור גורף על בורקיני, בדומה לאיסור הקיים על בורקה – כיסוי פנים לנשים מוסלמיות דתיות – במקומות ציבוריים, יחריף את המתיחות במדינה. כמו כן, הוא הסביר כי "הממשלה מסרבת לפעול לחקיקה בתחום זה, כי החוק יהיה מנוגד לחוקה, לא יעיל וסביר שיעורר מתחים שלא ניתן יהיה לגשר עליהם".

הדיון הער בסוגיה בשבועות האחרונים התגבר בשבוע שעבר, לאחר הדיווחים על שוטרים בניס שהתעמתו עם רוחצת שלבשה בורקיני, והכריחו אותה להסיר את בגדיה. זאת, בניגוד לתקנות החוק, שמאפשרות לשוטרים לקנוס את הנשים בלבד. האיסור על בורקיני תקף במרבית הערים עד 31 באוגוסט, אולם נראה כי השיח הציבורי על הסוגיה יעצב במידה רבה את מערכת הבחירות לנשיאות צרפת, שתסתיים רק בחודש מאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי בסיבוב השני של הבחירות האזוריות בצרפת, דצמבר 2015. רויטרס
הבטיח לאסור באופן גורף על לבישת בורקיני. סרקוזי/רויטרס

הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שמקווה להגיע שוב לארמון האליזה בשנה הבאה, הצטרף למועמדים שמרניים נוספים והבטיח ליישם איסור גורף על בורקיני אם ייבחר. ואולם, יריבו המרכזי למועמדות מטעם הימין הצרפתי, ראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה, טען אתמול בריאיון לרדיו "Europe-1" כי דבריו רק "מוסיפים שמן למדורה". עם זאת, באירוע בחירות אמש בשאטו, ממערב לפריז, קרא ז'ופה להגבלות נוספות על סממנים דתיים במרחב הציבורי, ודרש ממנהיגים מוסלמים לנסח כללים שיבטיחו כי קהילותיהם "מכבדות את החילוניות הצרפתית".

פוליטיקאים רבים במפלגות השמאל הביעו ביקורת מסויגת על הבורקיני, שלטענתם מחזק את דיכוי הנשים המוסלמיות. זאת, בטענה כי הדיון הציבורי בנושא משחק לידיה של מארין לה פן, ראשת "החזית הלאומית". השר לשעבר בנואה אמון, ממפלגת השלטון הסוציאליסטית, טען כי "המוסלמים הופכים שוב למטרה", והביע ביקורת על ראש הממשלה מנואל ואלס שתמך באיסור.

הנשיא פרנסואה הולנד, אף הוא מהמפלגה הסוציאליסטית, שמר עד כה על עמימות בנושא, כמו גם על כוונותיו לרוץ לנשיאות פעם נוספת. הולנד סובל משיעורי תמיכה נמוכים יחסית, בעיקר בשל ביקורת על מדיניותו הכלכלית ושיעור האבטלה במדינה, כמו גם על התמודדותו עם המצב הביטחוני. מי שנדמה כי הרוויח מכך הוא הימין הקיצוני, שזוכה לתמיכה נרחבת יותר מתמיד, בצל הדיון הער על היחס בין המדינה הצרפתית לאזרחיה המוסלמים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully