וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת הבורקיני: העליון בצרפת קבע כי האיסור אינו חוקי - והקפיאו

בית המשפט הורה להקפיא את התקנה האוסרת על לבישת בגד הים האסלאמי בעקבות עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם. אף שההחלטה תקפה רק לעיירה אחת, היא יוצרת תקדים. הנשיא לשעבר סרקוזי הבטיח - אם ייבחר שוב - להטיל איסור גורף

צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של צרפת קבע היום (שישי) כי האיסור על לבישת בגד הים בורקיני אינו חוקתי. החלטה זו מתייחסת בפועל רק לווילנוב-לובה, אך קובעת תקדים ל-30 עיירות, רובן בריביירה הצרפתית, שאוסרות על נשים ללבוש את כיסוי הגוף האסלאמי. הסוגיה גרמה למחלוקת נרחבת במדינה ומחוצה לה.

"האיסור על לבישת הבורקיני מהווה הפרה חמורה של זכויות אדם בסיסיות, כמו חופש הדת והחופש האישי", נכתב בפסיקת בית המשפט. בהכרעתו קבע בית המשפט העליון כי לא קיימת הוכחה שלבישת הבורקיני מפרה את הסדר הציבורי, וכי המתח במדינה בעקבות אירועי הטרור האחרונים לא מספיק כדי להצדיק משפטית את האיסור. "ראש העיר אינו יכול לאכוף חוקים האוסרים גישה לחוף הים, אם הם לא מבוססים על סיכון אמתי להפרת הסדר".

העתירה הוגשה על ידי ארגוני זכויות אדם שמנסים להפוך את האיסור שהתקבל בעיירה וילנוב-לובה. זאת, לאחר שבית משפט מקומי בעיירת החוף הותיר את התקנה במקומה מוקדם יותר השבוע. לאחר היוודע החלטת בית המשפט, הודיעו כמה ראשי ערים בדרום-מזרח צרפת כי בכוונתם להתיר את האיסור על לבישת בורקיני על כנו.

הנשיא פרנסואה הולנד אמר אתמול כי יש להיצמד לחוקים במדינה ולהימנע מפרובוקציות ומדעות קדומות. ראש הממשלה מנואלס ואלס תומך באיסור על לבישת הבורקיני בטענה כי הדבר הכרחי לשמירה על הסדר הציבורי.

לקריאה נוספת:
"נגד בורקיני - בעד זכויות": הנדבן שמשלם למוסלמיות את הקנסות
ברקע סערת הבורקיני: שוטרים בחוף בניס דרשו מאישה להתפשט
סערת הבורקיני: הנשים מכסות את הראש – והצרפתים מאבדים אותו

משפחה מוסלמית בחוף הים של מרסיי, 17 באוגוסט 2016. רויטרס
אישה מוסלמית לבושה בבורקיני בחוף ים במארסיי/רויטרס

עם זאת, שרת החינוך נז'ט וולו-בלקאסם, שמוצאה ממרוקו, אמרה כי מדובר "בהתפתחות לא רצויה". היא התייחסה לכך שהאיסור על לבישת בגד הים בניס הגיע לאחר פיגוע הדריסה שבו נרצחו 86 בני אדם: "לדעתי, אי אפשר להוכיח קשר בין הטרור של דאעש לבין מה שנשים לובשות בחוף". השבוע צולמה אישה מוסלמית בחוף בניס כשהיא לובשת כיסוי ראש ומסביבה שוטרים הצופים בה מסירה אותו. העירייה הכחישה כי היא הוכרחה לעשות זאת על ידם.

בעצרת בחירות שקיים אתמול הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, הוא הבטיח לאסור באופן גורף את לבישת בגד הים אם ייבחר שוב לתפקידו. סרקוזי הודיע השבוע כי הוא יתמודד בפריימריז במפלגה הרפובליקנית השמרנית, לקראת הבחירות בשנה הבאה. הוא הפסיד להולנד ב-2012 אחרי כהונה אחת בארמון האליזה.

"אני אהיה הנשיא שמשיב מחדש את השלטון במדינה", אמר סרקוזי בפני קהל של כ-2,000 איש באולם בעיירה שאטורנר, עיירה במחוז פרובאנס שבה גברה המפלגה על יריביתה מהימין הקיצוני, "החזית הלאומית", בבחירות המחוזיות בשנה שעברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סיפור בדקה: האיסור על לבישת בורקיני בצרפת עושה טוב למכירות באוסטרליה. מערכת וואלה!
"בגדי ים המציגים סממנים דתיים עלולים לגרום להפרעה לסדר הציבורי". בורקיני בצרפת/מערכת וואלה!

האיסור על לבישת בגד הים המיועד לנשים מוסלמיות, ומכסה את כל הגוף וכולל כיסוי ראש, נכנס לתוקף ב-26 ערי חוף בחודש שעבר. עיריית קאן הייתה אחת הראשונות שאסרה על לבישת בורקיני בחופי הים. "בגדי ים המציגים סממנים דתיים באופן ראוותני, שבימים כאלה בהם צרפת מהווה יעד למתקפות טרור, עלולים לגרום להפרעה לסדר הציבורי ויש למנוע זאת", נכתב בחוק.

ערים נוספות הטילו גם הן את האיסור, וממשלת צרפת אף הגנה עליו בטענה כי מטרתו להגן על נשים. סערה פוליטית וציבורית התעוררה במדינה. מנגד, הליגה הצרפתית לזכויות אדם והאגודה לאנטי-אסלאמופוביה טענו כי האיסורים מתערבים בחופש הביטוי, הדת, הלבוש והתנועה. פסיקת בית המשפט העליון מתייחסת לטענות אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully