וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: צבא אסד השתמש בנשק כימי בסוריה, דאעש השתמש בגז חרדל

ועדת חקירה פרסמה ממצאיה על אודות שלוש תקיפות כימיות בסוריה בשנים 2014 ו-2015. שישה מקרים נוספים שנחקרו לא היו חד-משמעיים. ארה"ב וצרפת גינו את סוריה ומועצת הביטחון תתכנס בנושא

עריכה: אוהד פיטר

(אזרחים בסוריה נפגעו מגז כלור, החודש)

דוח חקירה של האו"ם שפורסם הלילה (חמישי) מעלה כי צבא אסד השתמש פעמיים לפחות בנשק כימי בסוריה - כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. עוד עולה מדוח החקירה כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) עשה שימוש בגז חרדל בתור נשק. סך הכל, כך לפי הדוח, בשנים 2014 ו-2015 בוצעו שלוש תקיפות כימיות בסוריה. לגבי שישה מקרים נוספים שדווחו לאו"ם ונחקרו, לא ניתן היה להגיע למסקנה.

לפי הדוח, שתי התקיפות הכימיות של צבא אסד נגד אזרחיו אירעו במחוז אידליב. במקרה הראשון בכפר טלמנס באפריל 2014 ובמקרה השני בכפר סרמין במרץ 2015. בשני המקרים, מטוסי חיל האוויר הסורי שחררו את החומר הרעיל מהאוויר, שככל הנראה היה גז כלור. משטר אסד הכחיש פעמים רבות את הטיעונים על שימוש בנשק כימי מצד הצבא. ואולם, לפי דוח האו"ם המסקנות הן חד-משמעיות.

עוד קבעה ועדת החקירה בנושא, כי השימוש היחיד שבוצע בגז חרדל בסוריה בוצע על ידי דאעש. זאת משום שהם "הארגון היחיד עם היכולת, המניע והאמצעים" לשם כך. התקיפה המדווחת היא באוגוסט 2015 בחאלב.

לקריאה נוספת:
אחרי הפלת המסוק הרוסי: "עשרות נפגעו במתקפה כימית במערב סוריה"
כשרוסיה היא היחידה שקובעת באזור, אסד יכול לתקוף בנשק כימי
האו"ם: מתגבר החשד לשימוש בנשק כימי בחמש מתקפות בסוריה

פגיעת נשק כימי בבית החולים אל-קודס, חאלב, סוריה, 11 באוגוסט 2016. רויטרס
מאושפזים בבית החולים בסוריה עקב פגיעת נשק כימי, החודש/רויטרס

ועדת החקירה הוקמה לפני כשנה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם כדי לחקור שימוש בנשק כימי ומי עומד מאחוריו. סך הכל נחקרו תשעה מקרים. עם פרסום הדוח מיהרה ארצות הברית לגנות את משטר אסד. דובר המועצה לביטחון לאומי, נד פרייס, אמר כי "עכשיו זה בלתי אפשר להכחיש שהממשל בסוריה עשה שימוש בגז כלור כנשק נגד העם שלו". הוא הוסיף כי ארצות הברית תמשיך ותפעל יחד עם בעלות בריתה בנושא.

גם בצרפת לא נשארו אדישים לפרסום הדוח. סגן שגריר צרפת לאו"ם, אלכסיס למק, אמר כי "הדוח קבע מפורשות כי צבא אסד ודאעש ביצעו תקיפות כימיות בסוריה. כשמדובר בהתפשטות של נשק כימי, שזהו נשק בעל יכולת להשמדה המונית, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות חלשים. אנחנו חייבים לפעול". ביום שלישי צפויה להתכנס מועצת הביטחון על מנת לדון בנושא, ובין היתר לשקול הטלת סנקציות על סוריה או הגשת תביעה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בגין פשע מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully