וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד הילד הסורי הבא: 15 דקות העניין העולמי בעומרן המדמם וההמום

20.8.2016 / 17:43

תיעוד הילד בן החמש מחאלב שפונה מהריסות מבנה בפנים קפואות, הצליח לייצר כותרות בעולם. לאחר שתחלוף הסערה התקשורתית, המערב יזדקק לגירוי חדש כדי למצוא עניין בסוריה, שם יהיה מי שידאג לכך

עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: תיעודו המצמרר של עומרן, חאלב)

מעטים הצליחו להישאר אדישים ולקוניים כשדיווחו על עומרן דקניש, ילד בן חמש מחאלב, שתועד מפונה מהריסות מבנה בשטח שבשליטת המורדים בעיר הסורית. עומרן בעל הפטריה, מכוסה אבק ומדמם ממצחו, הושב בכיסא באמבולנס שהגיעו לאזור. פניו החתומות והקפואות העידו שהטראומה כבשה אותו, מנעה ממנו להביע רגשות בסיסיים. הוא לא בכה ולא שאל על משפחתו. הוא ניסה למחות את הלכלוך שעל פניו ונותר עם מבט חלול.

תיעוד האירוע התפשט במהירות שיא ברשתות החברתית ובמהדורות החדשות ברחבי העולם, המערבי והערבי. אפילו בישראל, שבה נוטים לדווח על המתרחש בסוריה רק כשמדובר ב"סכנה איומה" הנשקפת למדינה, הקדישו לילד המדמם זמן מסך. כתבת CNN שסיפרה את סיפורו של עומרן לא הצליחה לעצור את הדמעות במהלך השידור והקריאה הנדושה ל"עולם" לעשות מעשה נזרקה שוב לאוויר.

עוד בוואלה! NEWS:
מדמם והמום: תמונתו של עומרן בן ה-5 היא סמל נוסף לחורבן בסוריה
רוסיה: תקפנו מטרות בצפון סוריה מספינות קרב בים התיכון
סוריה: מטוסי ארה"ב הוזנקו להגן על כוחותיה מפני תקיפות אסד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תיעוד: עומרן בן החמש מחולץ מהריסות ביתו לאחר מתקפה אווירית בחאלב שבסוריה. ספק 500
גם כתבת CNN לא הצליחה לעצור את הדמעות. עומרן/ספק 500

הילד מחאלב, שזכתה לכינוי העיר הנוראית ביותר בעולם, מסמל את אובדן האנושיות שחווה סוריה, במלחמה שסיפקה אינספור רגעים מחרידים ותמונות קורעות לב. הוא חלק מדור הרוס ומושמד, שיתקשה להתאושש גם כשיום אחד יגיעו המעצמות להסדר שאותו יכפו על המדינה. בשונה מעשרות אלפי ילדים אחרים בארצו, הוא ניצל. גם משפחתו שרדה את ההתקפה של חיל האוויר הסורי. או של זה הרוסי, או של כוחות המורדים. אין אמת אחת בסוריה, אלא קרב מתמשך על התודעה, בעיקר על זאת העולמית.

עומרן הוא איילן כורדי של 2016, "היורש" של הילד בן השלוש שנמלט בשנה שעברה עם משפחתו מאימת המלחמה בארצו רק כדי לטבוע בים, בדרכו לאירופה שכה לא חפצה בו ובבני עמו. תמונתו שרוע ללא רוח חיים בחופיה של טורקיה זעזעה את העולם. כולם הכריזו כי הגיעה השעה לפעול למען מאות האלפים הנסים מהתופת של אסד, דאעש והמורדים. ואכן, מדינות אירופה פעלו. הן סגרו את שעריהן וחתמו על הסכם פליטים דרקוני עם טורקיה, שהפך את הפליטים לקלף מיקוח במשא ומתן בין אנקרה לבריסל. מאז טבעו עשרות אחרים, אך לרוע מזלם עדשות המצלמה לא הצליחו לתפוס אותם ברגע טראגי ואיקוני כמו של איילן.

איילן, ילד כורדי בן שלוש מסוריה, שטבע למוות בעת שניסה להגר עם משפחתו לאירופה וגופתו נמצאה על החוף בטורקיה, ספטמבר 2015. רויטרס
תמונתו זעזעה את העולם בשנת 2015. איילן/רויטרס

אם את איילן שכחו, אין פלא שאת תמונת הילדים הרבים שנהרגו במתקפה הכימית בפרברי דמשק איש אינו זוכר. החודש ציינו שלוש שנים לאותה תקיפה קטלנית של משטר אסד, שגבתה את חייהם של מאות אזרחים. באוגוסט 2013 עמד הממשל האמריקני לתקוף את סוריה בעקבות חציית "הקו האדום" שהגדיר הנשיא ברק אובמה. הנטישה הבריטית והספקות בקונגרס בלמו את התכנית, ולכן כשרוסיה הציעה לפרק את סוריה מנשק כימי ובתמורה תחוס עליה ארצות הברית, קפצה וושינגטון על המציאה.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
את תמונת הילדים שנהרגו במתקפה הכימית בדמשק, איש אינו זוכר/רויטרס

על הנייר, ההסכם הביא להוצאת רוב מוחלט של הנשק הבלתי-קונבנציונלי של אסד. ואולם, הוא אפשר לשליט להמשיך לטבוח באזרחים ובילדים בכלי נשק אחרים - כולל בגז כלור - עד היום. בשלוש השנים שחלפו מאז, פורסמו תמונות רבות של ילדים משתנקים מהחומר הכימי, אולם 15 דקות העניין בהם מוצו במתקפה ההיא. ילדים מתים ועטופים בסדינים לבנים הממלאים בתי חולים מאולתרים בסוריה הם מראה יומי. גם הילדים הרעבים בערים הנצורות, שניזונים מעלים, לא שינו סדרי עולם. במערב צריכים כל העת גירוי חדש כדי לעסוק בסבל האנושי בסוריה, שם תמיד יהיה מי שידאג לכך. העומרן הבא כבר מחכה בפתח.

ילדים סורים ממדאיה. טוויטר, אתר רשמי
גם הילדים הרעבים לא שינו סדרי עולם. ילד בעיר הנצורה מדאיה, סוריה/אתר רשמי, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully