וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סימן לחולשה": העריקה שמסבכת את המשטר בקוריאה הצפונית

18.8.2016 / 17:25

בסיאול רואים בעריקתו של סגן השגריר בלונדון עדות להתפוררות האליטה השלטונית בפיונגיאנג. לדברי הממשלה, לעריק "נמאס מהמשטר של קים". בבריטניה מעריכים כי סוכנות הביון המקומית סייעה לו להימלט בבטחה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עריקתו של הדיפלומט הצפון קוריאני הבכיר מלונדון מהווה בעיה גדולה לפיונגיאנג בכמה חזיתות – בהן כיצד להגיב למהלך. נכון להיום (חמישי), המשטר הקומוניסטי טרם מסר הצהרה פומבית בנושא, אך אם וכאשר זה יקרה, התגובה צפויה להיות חריפה ותוקפנית. אתמול הודיעה קוריאה הדרומית כי סגן השגריר תאה יונג הו ערק עם משפחתו לשטחה. בכך הפך לדיפלומט הבכיר ביותר שערק מפיונגיאנג לסיאול.

סיאול לא תמיד חושפת עריקות של גורמים מהצפון, אך הפעם היא מיהרה להציג זאת כעדות נוספת לחוסר שביעות הרצון הגובר בתוך האליטה בקוריאה הצפונית. המשרד לאיחוד בין שתי הקוריאת טען כי תאה ערק בשל סלידתו ממשטרו של קים ג'ונג און ומהחשש לעתיד ילדיו. דובר מטעם המשרד מסר כי הצעד הוא סימן להיחלשות האחדות בקרב הבכירים בקוריאה הצפונית. לדברי ג'ונג ג'ון-הי, לתאה "נמאס ממשטרו של קים ג'ונג און", והוא רצה לחיות במדינה דמוקרטית, מתוך דאגה לעתיד ילדיו.

עוד בוואלה! NEWS:
20 ימים של חגיגות: פסטיבל הבירה הראשון של קוריאה הצפונית
קוריאה הצפונית: ארצות הברית מתכננת נגדנו מתקפה גרעינית
"מספר 35 בעמוד 459": צפני הרדיו המסתוריים בקוריאה הצפונית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדיין לא דיבר בציבור.תאה יונג הו/מערכת וואלה!, צילום מסך

תאה בן ה-55 הוא דיפלומט ותיק שהתנסה בשיחות עם מדינות במערב אירופה. לפי סוכנות הידיעות יונהאפ, הוא הוביל משלחת שקיימה ב-2001 שיחות בבריסל עם נציגי האיחוד האירופי על מצב זכויות האדם במדינה. עוד דווח כי הוא עבד בשגרירות בלונדון במשך כעשר שנים וכי קודם לכן הוא היה בשגרירות בדנמרק שעתה לא פועלת וכן לזמן קצר בשגרירות בשבדיה.

לסיאול ולפיונגיאנג יש מניעים פוליטיים ותעמולתיים ברורים לדרך שבה הן מתייחסות להודעות על עריקות. באופן כללי, פרשנים טוענים כי אין עדות לכך שמשטרו של קים נחלש. יתרה מכך, מקרים דומים בעבר היו ברובם מנותקים ולא גרמו למנוסה המונית מהצפון. גם סגן השגריר בבריטניה לא דיבר עוד בגלוי וטרם חשף מהן הסיבות האמתיות לעריקתו.

להערכת כלי התקשורת בבריטניה, הברחתו המהירה לקוריאה הדרומית הושלמה בסיוע סוכנות הביון הבריטית MI6, שככל הנראה תדרכה אותו לפני עריקתו ואף גבתה ממנו עדות ראשונית בנוגע למשטר בפיונגיאנג. תפקידו של תאה, אחד משישה עובדים קבועים בשגרירות בלונדון, היה לעקוב אחר עריקים צפון קוריאנים שחיים בלונדון ולעסוק בהסברה בנוגע למצב זכויות האדם במדינה שממנה ערק.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית. 10 במאי 2016. AP
"קשוח מאביו". המנהיג קים ג'ונג און/AP

תאה ערק יחד עם רעייתו ועם שני בניו, קום בן ה-19 ואחד נוסף בן 26, בתום כעשור של שליחות דיפלומטית ראשית בדנמרק ובהמשך בלונדון. קום, שהשלים את לימודיו בבית ספר תיכון בלונדון, היה אמור להתחיל בשנה הקרובה את לימודיו ב"איפריאל קולג'" המוכר בלונדון, לקראת תואר במתמטיקה ומדעי המחשב.

למרות שהמשפחה הגרעינית הגיעה בבטחה לקוריאה הדרומית, בארגוני זכויות האדם חוששים לגורלם של קרובי משפחה נוספים שנותרו בצפון, ועלולים להיאסר או להישלח למחנות עבודה. לדברי פיל רוברטסון, סגן מנהל תחום אסיה בארגון Human Rights Watch, קים "קשוח הרבה יותר מאביו" בכל הנוגע להענשת קרובי משפחה של עריקים.

לדברי עריקים בכירים נוספים שחיים כעת בקוריאה הדרומית, תאה ומשפחתו צפויים לקבל כעת אבטחה צמודה 24 שעות ביממה, וסגן השגריר לשעבר צפוי לקבל משרה נחשקת במכון המחקר של סוכנות הביון של סיאול. זאת, ככל הנראה, רק לאחר כ-180 ימים שבהם יוחזק תאה במתקן מעבר, במטרה לבחון שלא מדובר במתחזה או במרגל, ו-12 שבועות נוספים במרכז קליטה, כפי שנהוג עם עריקים מהצפון.

פעילים צפון קוריאנים שנמלטו לדרום, סיאול, 2003. AP
"חלאות אדם". עריקים מהצפון במסיבת עיתונאים בסיאול/AP

עריקים מתוארים בקוריאה הצפונית במונחים קשים במיוחד. "חלאות אדם" הוא ביטוי נפוץ, לצד "פושעים" ו"בוגדים". פיונגיאנג נוטה להאשים את הדרום בעידוד תושביה לערוק ולעתים אף טוענת כי הם נחטפו בידי שכנתה.

בחודש אפריל ערקו לדרום 13 צפון קוריאנים שעבדו במסעדה של המשטר בסין, הקבוצה הגדולה ביותר של עריקים מאז שקים עלה לשלטון בסוף 2011. בצפון טענו כי הדרום הונה אותם לחשוב כי הם מועברים למסעדה אחרת הפועלת במלזיה. המדינה הקומוניסטית אף הציגה את עמיתיהם לעבודה ואת הוריהם של העריקים כדי שאלו יקראו לשחרור הקבוצה.

(עדכון ראשון: 14:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully