וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי מכללות שפתחו תכניות לימודים לנשים בלבד הוענשו וננזפו

18.8.2016 / 0:25

המל"ג הענישה את המכללה להנדסה בירושלים לאחר שקבעה ש"התעלמה בבוטות מהנחיות מפורשות" הנוגעות להפרדה מגדרית. מכללת אחווה ננזפה אך לא נענשה, משום שזו "הפרה ראשונה"

המכללה האקדמית להנדסה ירושלים. גלעד ברנד, Creative Commons
"המוסד הפר את החלטת המל"ג". המכללה להנדסה בירושלים/Creative Commons, גלעד ברנד

המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) הענישה ונזפה בשני מוסדות אקדמיים שהפרידו בין נשים וגברים. המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי בירושלים נענשה, לאחר שזו פתחה תכניות לימודים בהנדסה פרמצבטית ובהנדסת תעשייה וניהול במסלול ייחודי לנשים בלבד, ואילו המכללה האקדמית אחוה, שפתחה מסלול לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לסטודנטיות בלבד, ננזפה ונדרשה לבטל את תכנית הלימודים. המוסד האחרון לא נענשה משום שזו "הפרה ראשונה של המכללה".

החלטות שהתקבלו במל"ג אוסרות על פתיחת תכניות לימודים בהפרדה מגדרית. "אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין", לשון הקביעה. רק במקרים מיוחדים ובמוסדות המיועדים לאוכלוסייה החרדית מאשרת המל"ג פתיחת מסלולים שכאלה.

עוד בוואלה! NEWS:
המשטרה: החקלאי שירה למוות בפורץ היה מאוים על ידי החשודים
צה"ל לא בודק צעירים חרדים החשודים שהפרו את תנאי הפטור מגיוס
יותר רווקים, חתונה בגיל מאוחר: אלו נתוני הנישואים לקראת ט"ו באב

המכללה האקדמית אחוה. אריאל פלמון, Creative Commons
המל"ג לא תנקוט סנקציות נגד מכללת אחוה/Creative Commons, אריאל פלמון

על פתיחת שתי תכניות לימודי הנדסה לנשים בלבד הודיעה המכללה האקדמית להנדסה לפני כשנה. "ישראל של היום צריכה נשים בהנדסה", נכתב במודעת פרסומת של התכנית, "בואי להשתלב בתחום המבוקש בישראל בתכנית ייחודית לבנות". באחוה הציעו לסטודנטיות להירשם לתואר ראשון בפסיכולוגיה במסלול שבו ילמדו אך ורק נשים.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מודעת פרסומת של המכללה להנדסה על תכניות הלימודים לנשים/מערכת וואלה, צילום מסך
הוועדה לפיקוח ואכיפה של המל"ג החליטה "שלא לאשר פתיחת תכניות לימודים חדשות" במכללה להנדסה

לוואלה! NEWS נודע כי הוועדה לפיקוח ואכיפה של המל"ג החליטה לפני כמה חודשים לנקוט בצעדים נגד מכללת עזריאלי וכסנקציה נגדה החליטה "שלא לאשר פתיחת תכניות לימודים חדשות" במכללה, עד סוף שנת הלימודים הנוכחית. במכללת עזריאלי ערערו על ההחלטה אולם לאחרונה דחתה מליאת המל"ג את הערעור והותירה את העונש על כנו. "המוסד הפר את החלטת המל"ג בנושא תכניות לימודים בהפרדה מגדרית לאוכלוסייה הכללית, תוך התעלמות בוטה מהנחיות מפורשות שנשלחו אל המוסד יותר מפעם אחת", נכתב בהחלטת המועצה.

המל"ג דרשה גם הבהרות ממכללת אחוה, שהודיעה בתגובה כי היא חדלה מפרסום התכנית ומרישום סטודנטיות אליה. הדבר נרשם בפני המועצה כ"הפרה", אולם אחווה לא נענשה, "מאחר שמדובר בהפרה ראשונה של המכללה, הנדונה בוועדה. המועצה נמנעת בעת הזאת מנקיטת סנקציה כלשהי".

"אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה"

ד"ר רות ספז, לשעבר דיקנית הסטודנטים במכללת עזריאלי, התייחסה במאמר שפרסמה בשנה שעברה באתר ערוץ 7 ללימודים אקדמיים של נשים. "הייתי רוצה לראות אקדמיה שלא מתפשרת על רמה אקדמית בשום פנים ואופן, אבל כן נותנת את הגמישות ואת הדעת הנחוצים בכדי לאפשר שילוב כזה, ובמיוחד לנשים", כתבה.

ספז הוסיפה כי "בעידן שלנו, שבו קיימת חפיפה בין תקופת הפריון לתקופת הלימודים, זה אך מתבקש שמספר הסטודנטיות ההרות הולך וגדל. סטודנטיות נדרשות לחזור ללימודים מהר מאוד. יש לאפשר לאישה בכל שלב לא לוותר - לא על משפחה ולא על קריירה. צריך להקצות משאבים שיאפשרו זאת ולספק פתרונות פרקטיים (מעון, שירותי בייביסיטר, פריסת קורסים ועוד). עם עזרה ממוקדת ונכונה נשים יכולות להצליח ולא צריכות לחיות בדילמה של על מה לוותר".

המכללה החרדית בבני ברק. ניב אהרונסון
המל"ג מאפשרת הפרדה בין נשים וגברים לחרדים בלבד. המכללה החרדית בבני ברק/ניב אהרונסון
"לימודים בהפרדה מגדרית הם חריג ומתקיימים רק במוסדות שיועדו לכך"

המל"ג מתנגדת עקרונית להפרדה בין גברים ונשים באקדמיה, אולם מאפשרת זאת לחרדים בלבד. במרץ 2015 החליטה המועצה לאסור על הפרדה. "בבסיסה של מערכת ההשכלה הגבוהה עומדים ערכים של שוויון, פלורליזם ושמירה על כבוד האדם. לימודים בהפרדה מגדרית הם חריג ומתקיימים רק במוסדות שיועדו לכך מלכתחילה, או במסגרות המיועדות לאוכלוסייה החרדית", נקבע.

עוד נאמר בחלטה כי "ככל שאין המדובר במקרים הנ"ל, אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין". למוסדות שקיבלו היתר לקיים תכניות לימוד בהפרדה מותר לקבל אך ורק סטודנטים שלמדו בתיכונים או בישיבות המוגדרות חרדיות ברישומי משרד החינוך.

מהמכללה האקדמית אחוה נמסר בתגובה: "במכללה לא פעלה או פועלת תכנית לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לנשים בלבד. המכללה פנתה למל"ג בבקשה לבחון קיום תכנית כזו במכללה. הבקשה הוגשה לאגף המתאים ואנו ממתינים לתשובה".

ממכללת עזריאלי לא נמסרה תגובה.

(עדכון ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully