וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טרוריסטים עלולים להשתלט על פצצות גרעין אמריקניות בטורקיה"

מכון מחקר הפועל בוושינגטון העלה את החשש מפני השתלטות כוח עוין על בסיס חיל האוויר אינג'רליק שנמצא כמאה מטרים מהגבול עם סוריה, בעיקר לנוכח ניסיון ההפיכה הכושל בחודש שעבר. "החזקת כלי הנשק הגרעיניים במקום היא הימור"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: מאות אלפים בעצרת תמיכה בארדואן לאחר ניסיון ההפיכה, החודש)

קיים חשש כי עשרות כלי נשק גרעיניים אמריקניים המאופסנים בבסיס חיל האוויר אינג'רליק שבטורקיה, כמאה מטרים מהגבול עם סוריה, ייתפסו על ידי "טרוריסטים או כוחות עוינים אחרים" – כך מסר היום (שני) מכון המחקר סטימסון היושב בוושינגטון, ופועל לקידום השלום בעולם. הסוגיה עלתה לסדר היום בחודש שעבר, בעקבות ניסיון ההפיכה במדינה שבו הואשם בין היתר מפקד הבסיס ובמסגרתו התקבצו המונים סביב גדרות המחנה.

"האם ארצות הברית יכולה לשמור על שליטתה בכלי הנשק הגרעיניים במקרה של מלחמת אזרחים ממושכת בטורקיה? זו שאלה שאין עליה תשובה", נמסר בדוח. אינג'רליק הוא בסיס חשוב עבור הקואליציה למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בהובלת ארצות הברית, שכן מטוסיה יוצאים ממנו לתקיפות הארגון. על פי ההערכות שונות, בבסיס מוצבות 50 פצצות גרעיניות אמריקניות. הפנטגון לא מאשר או מכחיש את קיומם של כלי הנשק במקום, ורבים מאמינים כי מדובר בכלי הרתעתי כלפי רוסיה, כמו גם הבעת ההתחייבות כלפי ברית נאט"ו.

עוד כתבות מהעולם:
דרום אפריקה: 10 שנות מאסר לאישה שחטפה תינוקת וגידלה אותה 17 שנה
דיווח: הסיכום היחיד בין פוטין לארדואן – מניעת התקדמות הכורדים
ראש עיריית ניו יורק על רצח האימאם: "הקהילה המוסלמית על הכוונת"

מטוס תובלה של חיל האוויר הטורקי נוחת בבסיס אינצ'רליק שבדרום-מזרח המדינה, 24 ביולי 2015. רויטרס
50 פצצות גרעיניות מוצבות במקום. בסיס אינצ'רליק שבטורקיה/רויטרס

"מנקודת מבט ביטחונית, להמשיך להחזיק ב-50 כלי נשק גרעיניים אמריקניים באינג'רליק זה הימור", אמרה ליסי הילי, אחת מכותבי הדוח. "ישנם אמצעי ביטחון משמעותיים במקום, אך מדובר רק באמצעי ביטחון, הם לא מעלימים לחלוטין את הסיכון. במקרה של הפיכה, אין אנו יכולים להגיד בוודאות שנוכל לשמור על שליטתנו בבסיס", הוסיפה.

במקביל, סטיב אנדריסן, ששימש אחראי על מדיניות ההגנה במועצה לביטחון לאומי בין 1993 ל-2001, אמר ללוס אנג'לס טיימס בשבוע שעבר כי "יש ראיות בשפע לכך שההגנה סביב כלי הנשק הגרעינים המאוחסנים בטורקיה יכולה להתערער בן לילה". עם זאת, קורי שיק, חוקרת במוסד הובר, מסרה לניו יורק טיימס כי "לא ניתן להפעיל את כלי הנשק הגרעיניים האמריקניים ללא סיסמאות סודיות, כך שלא ניתן להשתמש בהם ללא אישור. העובדה שהפצצות מוצבות בטורקיה לא הופכת אותן לפגיעות, גם אם המדינה תהפוך לכוח עוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully