וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילת השנה: עלייה של יותר מ-50% במספר ההרוגים בתאונות עבודה

15.8.2016 / 13:01

בעקבות הנתונים הקשים של משרד הכלכלה, בשבוע האחרון נפתח מבצע אכיפה ממוקד ב-34 אתרי בנייה של שתי חברות קבלניות גדולות בשל ליקויים. ח"כ בן ראובן: "הממשלה מפקירה את חיי העובדים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

(ביקור בבניין בראשון לציון שממנו נפל פועל אל מותו, בחודש שעבר)

28 פועלים נהרגו בתאונות עבודה במהלך המחצית הראשונה של השנה, מתוכם 16 פועלים בענף הבנייה. מדובר בעלייה של 11 הרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתונים שפרסם היום (שני) מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה.

בנוסף ל-16 העובדים שנהרגו באתרי בנייה, חמישה עובדים נהרגו בענפי התעשייה; חמישה עובדים אחרים נהרגו בענף השירותים והמסחר; ושני עובדים נהרגו במשקים חקלאיים.

עוד בוואלה! NEWS:
צילמו מתלוננת בעירום ושלחו בווטסאפ: שני שוטרים הואשמו בעבירות מין
12.7 מיליון ד' במזומן: נחשף הקשר הרוסי של מנהל קמפיין טראמפ

אנדרטה לזכרו של עבד הרוש – פועל בניין שנהרג בראשון לציון. ספק 500
אנדרטה לזכרו של עבד הרוש, פועל בניין שנפל אל מותו/ספק 500

ראש תחום מחקר ומידע במשרד הכלכלה נועם רענן ציין כי במהלך תקופה זו ערכו אנשי מנהל הבטיחות קרוב ל-7,000 ביקורי פיקוח ואכיפה, הטילו 660 צווי בטיחות ויותר מאלף צווי שיפור. כמו כן, אנשי המנהל הטילו באותם חודשים 432 צווים להפסקת עבודות.

כמו כן, המנהל פתח בשבוע האחרון במבצע אכיפה ממוקד ב-34 אתרי בנייה של החברות הקבלניות "אורתם סהר" ו-"אסום - חברה קבלנית לבניין בע"מ" בשל ליקויים חוזרים ונשנים בניהול הבטיחות באתרי החברות. ב-13 אתרים הוטלו צווים להפסקת העבודות ובארבעה מקרים נפתחו חקירות על הפרות בטיחות.

"הפקרות מוחלטת באתרי הבנייה"

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), התייחס לדוח ואמר כי הממצאים מעידים על "ההפקרות המוחלטת ששוררת באתרי הבנייה". לדבריו, "זה מה שקורה כאשר ממשלת ישראל מזניחה את נושא הבטיחות בענף הבניין ומפקירה את חיי העובדים". בן ראובן ציין בנושא זה את החוק שהוביל יחד עם ח"כים אחרים לסגירת אתרים שבהם התרחשו תאונות. חוק נוסף להקמת רשות לאומית לבטיחות בענף הבנייה מונח על שולחן הכנסת. "לא נפסיק לפעול עד לתוצאה מעשית בתקווה לשיתוף פעולה מצד ממשלת ישראל", אמר.

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות בכיר ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר שהדוח חמור ביותר ומראה על עלייה חדה בתאונות העבודה במדינה, "דבר שמעיד על ההפקרות החוגגת במדינה. אין הרתעה וגם אין אכיפה - למה לא נפתחו חקירות פליליות נגד קבלנים שפשעו באי-הגנה על העובדים?". בן שמעון האשים את מנהל הבטיחות והבריאות באוזלת יד. "צר לי שביום שבו מפרסמים נתונים כה חמורים מנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה עושה יחסי ציבור בצורה בוטה על מבצע אכיפה שביצע בתזמון מושלם עם פרסום דוח התאונות. אנחנו זקוקים לזרוע חזקה שתייצר הרתעה ואכיפה ולא למשרד יחסי ציבור". 

יחד עם זאת, בירך בן שמעון את כניסת השר חיים כץ לתפקידו כשר הממונה על מנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה. "השר כץ ידוע כאיש ביצוע ואין לי ספק שבקרוב מאוד נראה שינוי בתפקוד ובהתנהלות מנהל הבטיחות בכל הנוגע לקיום חובות חקוקות". בן שמעון מסר שכבר היום פנו אליו מלשכת השר בנוגע לתלונה שהגיש על אי אכיפה בשטחי יהודה ושומרון.

אתר בנייה בקריית אונו 14.8.2016. ראובן קסטרו
"אין הרתעה וגם אין אכיפה". אתר בנייה/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי ביטוח לאומי משלם בכל שנה 4.5 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה, בעוד רק מיליונים ספורים מושקעים בכל שנה במניעתן. נתונים אלה עלו מדוח שנכתב על ידי קרן מנוף של המוסד לביטוח הלאומי, האחראית על הגברת הבטיחות בענף.

כמו כן, בבדיקה שערך הפורום למניעת תאונות עבודה בראשות ראובן בן שמעון עלה כי בשנים 2010 עד 2014 השקיעה הקרן רק 4.6 מיליון שקלים (12.1%) במניעת תאונות עבודה בענף הבנייה, מתוך 38.7 מיליון שקלים שהושקעו במניעת תאונות עבודה בענפים השונים. זאת, אף על פי שמדוח של ביטוח לאומי ושל משרד הכלכלה עולה כי כמעט 75% מההרוגים בתאונות עבודה נפגעים בתאונות בענף הבנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully