וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה בבתי החולים הציבוריים: "עובדים בתת תנאים ובמחסור בכוח אדם"

הדיון הלילי הממושך בין נציגי ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר העלה חרס. הרופאים, שמוחים על מחסור בתקציבים, פועלים במתכונת שבת וניתוחים שאינם דחופים לא יתקיימו. בית החולים הדסה פועל כרגיל עקב פסיקת בית הדין לעבודה. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: בני בן סימון, יותם רונן, עריכת וידאו: אביב אירגז, עריכת תוכן: סיגל סיריוס ולירן מוסלי ברן, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

המשא ומתן בין ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר הסתיים הלילה (חמישי) ללא הסכמות ועל כן השביתה בבתי החולים ברחבי הארץ תתקיים הבוקר כמתוכנן. השביתה תכלול את בתי החולים הציבוריים, הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים, שיעבדו כולם במתכונת שבת וחג. המחאה תתקיים בשל טענת הרופאים למחסור בתקציבים לקיצור תורים ועקב התנגדותם לפרק בחוק ההסדרים המונע מרופאים בבתי חולים ציבוריים לנתח במרפאות פרטיות.

בית החולים היחיד שיוחרג מהשביתה הוא המרכז הרפואי הדסה בירושלים, שרופאיו ישובו לעבודה כברה בשעה 10:00 הבוקר, בעקבות הוראה של השופטת שרה ברוינר ישרזדה מבית הדין האזורי לעבודה בעיר. עוד נקבע כי הנהלת בית החולים ונציגי הסתדרות הרופאים יעדכנו את בית הדין עד השעה 13:00 בהתפתחות המשא ומתן סביב השביתה.

הוראתה ניתנה לאחר שאמש בשעה 23:00 התקיים דיון בעניין, משום שהנהלת המרכז הגישה לבית הדין בקשה לצו מניעה נגד קיום השביתה. מנכ"ל המרכז, פרופ' זאב רוטשטיין, מסר כי "'הדסה החדשה' מרגישה שחייבים לעמוד לצד החולים ולשמור עליהם מכל משמר. אין שום עילה לשביתה המצדיקה פגיעה בחולים".

עוד בוואלה! NEWS:
רכבת ישראל מסבירה למה אין נסיעות בשבת: "אנחנו במדינת הלכה"
הולך רגל נהרג מפגיעת אוטובוס בכביש 1 בסמוך למחלף ענבה
בנט: "לא יפוטר אף מורה בשל קיצוץ בתקציב החינוך, זה קו אדום"

שביתה במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה באר שבע. 11 באוגוסט 2016. בני בן סימון
גם שירותי חירום יינתנו במתכונת שבת וחג. בית החולים סורוקה בבאר שע, היום/בני בן סימון

במסגרת העבודה במתכונת שבת, יעניקו בתי החולים שירותים וטיפולי חירום הניתנים בשבתות ובחגים, כמו טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו.

משרד האוצר מסר הבוקר כי הוא "מצפה מההסתדרות הרפואית להכריז על ביטולה של השביתה המיותרת והלא מוצדקת שתפגע לשווא בציבור החולים". עוד נמסר כי "ביומיים האחרונים קיימנו פגישות אל תוך הלילה עם ההסתדרות הרפואית במטרה למנוע את השביתה. במסגרת הפגישות ניתן מענה לכל הטענות שההסתדרות הרפואית העלתה".

"למרות הרוח הטובה שהייתה בדיונים ולמרות ההתקדמות שהושגה, לצערנו ההסתדרות הרפואית הגיעה עם דרישות תקציביות חדשות שלא נוגעות לתחום יחסי העבודה ואינן מופיעות בסכסוך העבודה שעליו הכריזה", נמסר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס גם הוא לשביתה ואמר כי מדובר בשביתה מיותרת שנערכת "ללא סיבה ממשית ושלא תביא תוצאות". "משרד הבריאות מקיים מגעים אינטנסיביים מול משרד האוצר כדי לחזק את הרפואה הציבורית, בתוספת מיטות, כוח אדם ומשאבים נוספים. זאת, לצד מהלכים רבים נוספים שעשינו לטובת החולים, הרופאים ומערכת הבריאות", אמר ליצמן.

לדבריו, "החשש המרכזי של הרופאים להגבלת פעילות מנהלי המחלקות מעיסוק בפרטי - אינו קיים, לאחר שסעיף החקיקה ברוח זו הוסר מטיוטת חוק ההסדרים. קשה להשתחרר מן התחושה שמניעים אחרים, שאינם טובת הציבור, הביאו להחלטה להשבתת המערכת, בכל מחיר".

"הממשלה מובילה לאי-ספיקה של המערכת הציבורית"

"אנו עומדים עם ידיים פשוטות מול העומס ואין לנו מה לעשות. יש חדרי ניתוח מפוארים שאנו משוועים שיעבדו אחר הצהריים, אבל אין משאבים לכך"

ד"ר דוד צייגר, רופא בכיר במלקה כירורגית וחבר ועד הרופאים בבית החולים סורוקה, ציין כי השביתה זוכה לתמיכת כלל הרופאים בבית החולים. "מה שקורה כעת זה שהממשלה מובילה לאי-ספיקה של המערכת הציבורית. התוצאה של הניסיון להיאבק ברפואה הפרטית, שלא קשור אלינו ישירות, הוא שכל החולים מופנים לרפואה הציבורית שמנסה בכל הכוח לקלוט אותם, אך המדינה איננה מקצה לכך משאבים. התורים מתארכים, הרופאים מתוסכלים וכל ההבטחות בעקבות חוק ההסדרים הקודם לא קוימו", טען.

"סורוקה הוא בית החולים היחיד שמשרת את אוכלוסיית הנגב, שמונה יותר מחצי מיליון איש. המחלקות כאן נמצאות ב-130% תפוסה", ציין, והוסיף: "אנו עומדים עם ידיים פשוטות מול העומס ואין לנו מה לעשות. יש חדרי ניתוח מפוארים שאנו משוועים שיעבדו אחר הצהריים, אבל אין משאבים לכך".

מרכז רפואי אוניברסיטאי סורוקה באר שבע. 11 באוגוסט 2016. בני בן סימון
ליצמן: "השביתה לא תביא לתוצאות". בית החולים סורוקה בבאר שבע, היום/בני בן סימון

ד"ר ישראל אייליג, רופא מרדים בסורוקה ויו"ר ועד הרופאים במוסד, סיפר כי אמש נאלץ להתקשר לשני מטופלים ולעדכן אותם כי הניתוחים שהמתינו להם במשך חודשים יידחו. "מדובר בחולי סרטן העור שהמתינו לניתוח יותר מחצי שנה. חלק מהמטופלים מגיבים בכעס, חלק מבינים וחלק אומרים לנו 'כל הכבוד, תדאגו לנו'".

בדר הוואשלה המתגוררת בפזורה הבדואית סמוך לחורה הגיעה הבוקר לבית החולים סורוקה על מנת לעבור בדיקה לקראת ניתוח להוצאת אבנים בכליות, אך הבדיקה בוטלה. "אתמול התקשרו אליי ואמרו לי לבוא. אני פה מ-7:00 בבוקר, אבל עכשיו נאמר לי שבסוף אין תור כי יש שביתה. אני סובלת מכאבים ומחכה לניתוח, אך אמרו שאי אפשר להכנס היום לבדיקה", סיפרה.

"הבת שלי בת שלוש מטופלת עקב פרכוסים ויש לה תור כל שבועיים לרופאת ילדים. הבוקר הגענו והאחות אמרה לנו שיש היום שביתה ולא מקבלים אף אחד", תיארה בתינא, תושבת רהט. "מה אעשה עכשיו? אלך הביתה? אתמול בערב היה לה התקף ואנחנו צריכים לראות את הרופאה. עכשיו מנסים לברר, אולי בכל זאת יקבלו אותנו".

בית החולים וולפסון, חולון. ראובן קסטרו
בית החולים וולפסון, חולון/ראובן קסטרו
אני חושבת שרק כשמזעזעים את המערכת מצליחים להביא שינויים. הרופאים הגיעו לקצה גבול היכולת שלהם, וברור שהם לא יכולים לוותר יותר".

"בשביתה האחרונה הובטחו אלף תקנים נוספים שלא כולם חולקו ואוישו. המציאות היא שאנחנו עובדים בתת תנאים ובמחסור בכוח אדם בהרבה תחומים קריטיים כמו רפואה פנימית, הרדמה ורפואה כירורגית. זה פוגע בתפוקה של בתי החולים, פוגע באפשרות להוציא את הרופאים להפסקות", אמר פרופ' טבריו עזרי, מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים וולפסון. הוא גילה כי "בזמן התורנות רוב המחלוקות לא יכולות לעמוד בכללים שנוגעים למנוחת הרופאים, משום שאין מספיק רופאים ותורנים. אלה משמרות מאוד אינטנסיביות".

מור טנסקי, עובדת מחקר בבית החולים, סיפרה על תנאיהם של הרופאים, שאותם היא מכירה מקרוב. "הרופאים עובדים בשעות מטורפות, מהבוקר עד הלילה. השכר שלהם לא משתלם, העבודה קשה וממושכת למרות הפגיעה בחולים", אמרה, והוסיפה: "אני חושבת שרק כשמזעזעים את המערכת מצליחים להביא שינויים. הרופאים הגיעו לקצה גבול היכולת שלהם, וברור שהם לא יכולים לוותר יותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המרכז הרפואי הדסה - היחיד שלא ישבות. בית החולים הדסה עין כרם בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש הודיע משרד האוצר במכתב שהפיץ כי חלה פריצת דרך במשא ומתן. עם זאת, ההסתדרות הרפואית הכחישה את הטענה ומסרה כי אין כל פריצת דרך.

יו"ר ההסתדרות הרפואית ליאוניד אידלמן אמר השבוע במסיבת עיתונאים בבית הסתדרות הרופאים בתל אביב, כי סכסוך העבודה שהוכרז לא קשור בשכר. "יש לנו שתי דרישות", הצהיר הרופא ופירט: "לבטל את הפרק בחוק ההסדרים ולתת תקציבים לקיצור תורים באופן מידי".

שביתה במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה באר שבע. 11 באוגוסט 2016. בני בן סימון
המחאה - בשל טענת הרופאים למחסור בתקציבים. בית החולים סורוקה בבאר שבע, היום/בני בן סימון

ההסתדרות הרפואית יוצאת גם נגד ההצעה להטיל ענישה משמעתית על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב הקבועים להם וקנסות על בתי חולים שלא יעמדו באותם יעדים. בנוסף, מתנגדים הרופאים לפגיעה המתוכננת בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות, ולעיכוב בקליטתם של הרופאים האלה כעובדי מדינה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית ציין כי השביתה לא תימשך גם ביום ראשון, בגלל תשעה באב. "המאבק שלנו הוא לא על שכר הרופאים, המאבק הוא על פיתוח מערכת הבריאות, קליטת רופאים חדשים, תקני רופאים, קיצור תורים ושיפור הרפואה", אמר. "חוק ההסדרים השנה ממשיך באותה מגמה של קיצוץ הבריאות לתושבים, אין שום בשורה ואין תוספת תקציבים, מערכת הבריאות בישראל נמצאת כל הזמן בדיאטת רעב. אנחנו צריכים משאבים מספיקים כדי לתת רפואה טובה".

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמר ליצמן כי הוא "לא מבין למה הם שובתים". "האוצר רצה לחוקק חוק שלפיו מנהל מחלקה לא יכול לעבוד אחרי בית החולים באופן פרטי. אנחנו התנגדנו - עובדה שבחוק ההסדרים אין אזכור לכך. אני בעד רפואה פרטית, אבל אני מכבד את החוק", אמר. "זה לא מופיע בחוק ההסדרים ואין עילה לשביתה. למה לא שבתו לפני שנה? אני לא יודע מה עומד מאחורי השביתה. יכול להיות שיזמו אותה כדי לעלות לכותרות".

טל שלו השתתפה בהכנת הכתבה

(עדכון ראשון: 02:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully