וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מקרים דחופים יטופלו: כך תיראה השביתה הצפויה במערכת הבריאות

11.8.2016 / 0:20

בתי החולים, המוסדות הפסיכיאטריים וגופים נוספים יעבדו במתכונת שבת. למרות השביתה יבוצעו טיפולי דיאליזה דחופים, ויפעלו חדרי מיון, חדרי לידה ופגיות. הלילה מתכנסים צוותי משרד האוצר וההסתדרות לדיון בדרכים למנוע את השביתה

צילום: יותם רונן, שלומי גבאי ושי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

(ליצמן מתראיין לאולפן וואלה! NEWS על השביתה)

במערכת הרפואה הציבורית מתכוננים לאפשרות שהיום (חמישי) יצאו העובדים לשביתה מתוכננת, אך בינתיים הודיע משרד האוצר במכתב שהפיץ כי חלה פריצת דרך במשא ומתן. עם זאת, ההסתדרות הרפואית הכחישה את הטענה ומסרה כי אין כל פריצת דרך ושהם לומדים את המכתב. הלילה מתכנסים שני הצדדים לדון בדרכים למנוע את השביתה.

בתוך כך, המרכז הרפואי הדסה הגיש בקשה לצו מניעה בבית הדין האזורי לעבודה נגד קיום השביתה. בית המשפט קיבל את הבקשה וב-23:00 יתקיים דיון בעניין. מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מסר כי "'הדסה החדשה' מרגישה שחייבים לעמוד לצד החולים ולשמור עליהם מכל משמר. אין לדעתנו שום עילה לשביתה המצדיקה פגיעה בחולים".

הרופאים מוחים על מחסור בתקציבים לקיצור תורים ועל הפרק בחוק ההסדרים שמונע מרופאים בבתי חולים ציבוריים לנתח במרפאות פרטיות. אם אכן תצא השביתה לפועל, היא תחול בבתי חולים כלליים וציבוריים, בבתי חולים גריאטריים ובבתי חולים פסיכיאטריים ושיקומיים. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג לרבות שירותים וטיפולי חירום הניתנים בימי שבת וחג, דוגמת טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו.

עוד בנושא:
הרופאים נערכים לשביתה: "מערכת הבריאות כל הזמן בדיאטת רעב"
"רופאים ומטופלים משלמים את המחיר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

יו"ר ההסתדרות הרפואית ליאוניד אידלמן אמר השבוע במסיבת עיתונאים בבית הסתדרות הרופאים בתל אביב, כי סכסוך העבודה שהוכרז לא קשור בשכר. "יש לנו שתי דרישות", הצהיר הרופא ופירט: "לבטל את הפרק בחוק ההסדרים ולתת תקציבים לקיצור תורים באופן מידי". ההסתדרות הרפואית יוצאת גם נגד ההצעה להטיל ענישה משמעתית על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב הקבועים להם וקנסות על בתי חולים שלא יעמדו באותם יעדים. בנוסף, מתנגדים הרופאים לפגיעה המתוכננת בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות, ולעיכוב בקליטתם של הרופאים האלה כעובדי מדינה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית ציין כי השביתה לא תימשך גם ביום ראשון, בגלל תשעה באב. "המאבק שלנו הוא לא על שכר הרופאים, המאבק הוא על פיתוח מערכת הבריאות, קליטת רופאים חדשים, תקני רופאים, קיצור תורים ושיפור הרפואה", אמר. "חוק ההסדרים השנה ממשיך באותה מגמה של קיצוץ הבריאות לתושבים, אין שום בשורה ואין תוספת תקציבים, מערכת הבריאות בישראל נמצאת כל הזמן בדיאטת רעב. אנחנו צריכים משאבים מספיקים כדי לתת רפואה טובה".

מסיבת עיתונאים של הסתדרות הרופאים. דנה ירקצי באמצעות וואווי, דנה ירקצי
"מערכת הבריאות בדיאטת רעב". אידלמן/דנה ירקצי, דנה ירקצי באמצעות וואווי

מוקדם יותר השבוע התייחס לנושא ד"ר זאב פלדמן, יו"ר איגוד הנוירוכירורגים בהסתדרות הרפואית ויו"ר ועד רופאי בית החולים שיבא שבתל השומר, באולפן וואלה! NEWS. "הטיוטה הראשונה של החוק הכילה הרבה מאוד סעיפים מהותיים שישנו את מערכת הבריאות בישראל", אמר. "על סעיפים אלה אנחנו יוצאים לשביתה. העומס והמחיר שישולם יהיה על גבם של הרופאים והמטופלים".

לדבריו של ד"ר פלדמן, האחראים בממשלה על התקציב "רוצים לדחוק בכוח את החולים לרפואה הציבורית, ולהפוך את העלויות ברפואה הפרטית ליקרים פי שניים. ניתוח פרטי יעלה 15 או 20 אלף שקלים, וייעוץ פרטי יהפוך ליקר גם הוא. רוצים לדחוק את החולים לרפואה הציבורית אבל אף אחד לא הכין את הרפואה הציבורית לטובת הדבר הזה".

השר יעקב ליצמן. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
לא מבין על מה השביתה. ליצמן/פול צלמים, אוהד צויגנברג

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמר שר הבריאות יעקב ליצמן כי הוא "לא מבין למה הם שובתים". "האוצר רצה לחוקק חוק שלפיו מנהל מחלקה לא יכול לעבוד אחרי בית החולים באופן פרטי. אנחנו התנגדנו - עובדה שבחוק ההסדרים אין אזכור לכך. אני בעד רפואה פרטית, אבל אני מכבד את החוק", אמר. "זה לא מופיע בחוק ההסדרים ואין עילה לשביתה. למה לא שבתו לפני שנה? אני לא יודע מה עומד מאחורי השביתה. יכול להיות שיזמו אותה כדי לעלות לכותרות".

משה שטיינמץ השתתף בהכנת הכתבה

(עדכון אחרון: 22:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully