וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בפתח הדיון על התקציב: "נושא בשורה של הפחתת יוקר המחיה"

11.8.2016 / 12:28

התקציב לשנים 2017 ו-2018 מכיל רפורמות בתקשורת ובהימורים, ונידון בישיבה מרתונית שצפויה להימשך כמה שעות. שר האוצר כחלון הבטיח כי "המגמה היא הפחתת מסים" וכי ימשיך "במאמץ הלאומי לפתרון משבר הדיור". חלק מהשרים, ראשי רשויות, מורים ורופאים מחו נגד הגזרות

צילום: רוני כנפו, עריכה: אוהד פיטר

בישיבה מרתונית שצפויה להימשך כמה שעות, דנה כעת (חמישי) הממשלה בתקציב הדו-שנתי לשנים 2017 ו-2018. כמדי שנה, התקציב – שבמרכזו דרישת משרד האוצר לקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה ורפורמות שונות במסגרת חוק ההסדרים – מייצר שורה ארוכה של התנגדויות, מחאות ואולטימטומים של שרים המאיימים להצביע נגד התקציב אם לא ייענו דרישותיהם. איומים נוספים מגיעים מצד ראשי הרשויות המקומיות, ההסתדרות הרפואית, ארגוני המורים וארגוני התלמידים, שמצהירים כי ישבתו בשל התנגדותם לחלק מהשינויים המתוכננים בתקציב.

בפתח הישיבה הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "התקציב נושא בשורות של עידוד הצמיחה, הגדלת התחרות, הפחתת יוקר המחיה". הוא ביקש להבהיר כי "הצמיחה היא היסוד החשוב ביותר בניהול מדיניות הכלכלה של מדינת ישראל והמדיניות החברתית שלה. אין מדיניות חברתית ללא מדיניות כלכלית שמאפשרת צמיחה ומייצרת את המשאבים. כל השאר זה דיבורים על חלוקה, קטיפת הפירות מהעץ".

שר האוצר משה כחלון ציין בפתח הישיבה: "אנחנו מסיימים את תקציב 2016-2015 בצורה טובה עם גירעון נמוך ויחס בין חוב-תוצר (היחס בין החובות של המגזר הציבורי לתוצר הלאומי הגולמי - ט"ש) מהנמוכים שהיו למדינת ישראל". לדבריו, התקציב שמובא היום לאישור הממשלה "ממשיך בגידולים של מיליארדי שקלים למשרדים החברתיים - הבריאות, החינוך והרווחה. יש בתקציב הזה מנועי צמיחה למשק והפחתה משמעותית ברגולציה ובביורוקרטיה".

עוד בנושא:
פרסום ראשון: בניית מעון ראש הממשלה ומשרדו תוקפא עד לשנת 2020
גזרות התקציב: קיצוץ של 30 מיליון שקל בשיפור תחושת הביטחון בערים
כחלון על הרפורמות: "בקרוב תשמעו קבוצות אינטרס שבוכות ומתלוננות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבה מיוחדת של הכנסת לציון יום ירושלים. מליאת הכנסת, 1 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
התקציב יידון בישיבה מרתונית. נתניהו וכחלון, בחודש יוני/נועם מושקוביץ

כחלון התייחס לכך שבשל חתימת הסכם חומש עם משרד הביטחון, לא נשנו השנה העימותים המסורתיים בין משרד האוצר למערכת הביטחון על גובה התקציב. "אני גאה שבעקבות הסכם הביטחון נפסק השיח האלים נגד הצבא. כשהרמטכ"ל אומר שתקציב הביטחון מאפשר לו למלא את תפקידו בצורה המיטבית זה פשוט עושה לנו טוב ונחת".

הוא אמר כי המגמה בתקציב היא הפחתת מסים, כי "מיסים נמוכים מצמיחים את הכלכלה ומאפשרים להגדיל את ההוצאה האזרחית". "נמשיך להילחם בריכוזיות ולפתוח את השוק לתחרות. נמשיך במאמץ הלאומי לפתרון משבר הדיור ונקצה את כל קרקעות המדינה לזוגות הצעירים. התחרות בפנסיה תביא לחיסכון של מאות עד אלפי שקלים בחודש עבור העובדים הלא מאוגדים ולאלה שאף פעם לא דאגו להם", הוסיף כחלון, והדגיש: "את כל הצעדים שאנחנו עושים אנחנו מבצעים באחריות ובשיקול דעת."

התקציב, העומד על כ-454 מיליארד שקלים ל-2017 ו-463 מיליארד שקלים ל-2018, הובא היום לשולחן הממשלה לאחר שביומיים האחרונים התקיימו דיונים מרתוניים של הקבינט החברתי-כלכלי, בראשות שר האוצר משה כחלון, שבו אושרו הרפורמות המוצעות במסגרתו. בראשן, הרפורמה להגברת התחרות בשוק התקשורת, בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית והתשתיות בפס רחב, שמייצרת חילוקי דעות חריפים בין משרד האוצר למשרד התקשורת. האחרון אף הודיע כי הוא מתכוון למשוך את כל חוקי התקשורת מחוק ההסדרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"סדר חלוקתי חדש"

הקבינט הכלכלי-חברתי אישר גם את פתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות, הורדת יוקר המחייה בתחום מוצרי הצריכה, החשמל והקוסמטיקה, רפורמה במכון התקנים, הפחתת רגולציה לרישוי בעסקים והגברת אטרקטיביות המשק הישראלי להשקעות, בעיקר בתחום ההייטק.

במסגרת התקציב האוצר פועל להורדת מס החברות ומס הכנסה, אך במקביל יוטלו שורה של מסים חדשים כמו מס על בעלי שלוש דירות ויותר ומס על כספי פיצויי פיטורים. בנוסף לכך, משרד האוצר סיכם עם ההסתדרות על דחייה של תוספות השכר במגזר הציבורי, וקק"ל ורשות שדות התעופה צפויות להידרש להעביר מקופתן יותר מארבעה מיליארדי שקלים לקופת המדינה.

באוצר טוענים כי התקציב קובע "סדר חלוקתי חדש", המתמקד בהפחתת יוקר המחייה, בצמצום הפערים בחברה ובהעלאת הצמיחה - אך לא בטוח שכולם מסכימים שאלה מטרותיו. במוקד ההתנגדויות הפוליטיות עומדות הגזירות הכלכליות וכוונת האוצר לבצע קיצוץ רוחבי של 2% בתקציב כל משרדי הממשלה, בסך של כשני מיליארד שקלים.

מליאת הכנסת בערב השבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
התקציב יונח על שולחן הכנסת באוקטובר/נועם מושקוביץ

שורה של שרים כבר ניהלו מגעים עם האוצר בימים האחרונים במטרה "לשפר עמדות". שר הבריאות יעקב ליצמן דרש להחריג את משרדו מהקיצוץ ולהכליל את הרפורמה ברפואת שיניים ובתחום הסיעוד במסגרת התקציב. במקביל, משרדי האוצר והבריאות קיימו אמש דיונים ליליים עם ההסתדרות הרפואית, במטרה למנוע את השביתה שעליה הכריזה ההסתדרות היום במחאה על מחסור בתקציבים ובתקנים.

שר הפנים והשר לענייני הנגב והגליל אריה דרעי העלה שורה של דרישות הנוגעות לתקצוב הרשויות המקומיות, והוא מתנגד לכוונת האוצר לבטל את מענקי האיזון – כספים שנועדו להשלים את הפער בין הוצאות והכנסות ברשויות מקומיות חלשות מבחינה סוציו-אקונומית. ביממות האחרונות קיים דרעי מגעים עם האוצר גם להבטחת תקציבים ליישום התכנית האסטרטגית לקידום הגליל, שאושרה בממשלה לפני כשנה וחצי.

אתמול נפגשו ראשי הרשויות בצפון עם שר האוצר משה כחלון והוסכם על גיבוש מידי של תכנית חומש לפיתוח יישובי הצפון שתאושר בממשלה עד סוף דצמבר. גם שר התיירות יריב לוין ושר הרווחה חיים כץ קיימו בימים האחרונים מגעים עם האוצר בדרישה להגדיל את תקציב משרדיהם.

ההגבלות על שוק ההימורים: ראשי הרשויות מאיימים בשביתה

נושא טעון נוסף המייצר מתחים פוליטיים הוא כוונת האוצר להטיל הגבלות על שוק ההימורים – העלאת המס מהזכיות וביטול מכונות המזל והמשחקים הממכרים - ודרישתו ממפעל הפיס להעביר מיליארד שקלים לקופת המדינה. במפעל הפיס כבר איימו להתנתק ממשרד האוצר ואתמול קיבלו גיבוי למחאה מצד ראשי הרשויות המקומיות.

הם כינסו מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה איימו להשבית את פתיחת שנת הלימודים ואת הרשויות המוניציפליות ב-31 באוגוסט, אם לא יימצא מקור מימון חלופי שיפצה על צמצום תקציב הפיס בפרויקטים של כיתות לימוד, טיפות חלב ואולמות ספורט. לטענת השלטון המקומי, התקציב כולל שורת גזירות וקיצוצים הנאמדים בשני מיליארד שקלים, שיפגעו פגיעה אנושה בשירותים שהרשויות מעניקות לתושבים.

מפעל הפיס. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
האוצר מתכנן הגבלות על הימורים. תחנה של מפעל הפיס/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

גם הקיצוץ המתוכנן בסך מיליארד שקלים בתקציב החינוך מצוי במחלוקת, ומעורר את התנגדות ארגון המורים והסתדרות המורים. בנוסף לכך, ועד ראשי האוניברסיטאות והתאחדות הסטודנטים הודיעו שהם מתנגדים לקיצוץ המיועד של מאה מיליון שקלים בהשכלה הגבוהה. בהצעת חוק ההסדרים ישנו גם קיצוץ במענקים ליהודה ושומרון, שבמסגרתו האוצר מעוניין לקצץ כ-13 מיליון שקלים ממענקים ייחודיים לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון – עבור הסכם אוסלו והקפאת הבנייה. קיצוצים אלה עשויים לעורר את התנגדות שרי הבית היהודי שצפויים לנסות להשיג את התקציבים בסעיפים אחרים בהמשך הליך החקיקה.

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"היקף השינויים והרפורמות בתקציב חסר תקדים". כחלון/נועם מושקוביץ

במהלך הדיונים המרתוניים היום בממשלה, יכונס גם הקבינט המדיני-ביטחוני לדון בהצעת משרד האוצר לשינויים דרמטיים בתכניות לבניית מעון ומשרד חדש לראש הממשלה, ולרכישת מטוס חדש שישמש את ראש הממשלה והנשיא.

כפי שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS, במסגרת הקיצוצים האוצר מבקש להקפיא עד לשנת 2020 את התכנית לבניית מעון ומשרד חדש לראש הממשלה, המוערכת בעלות של כ-650 מיליון שקלים, ולהפחית 180 מיליון שקלים מהתקציב לרכישת המטוס. משרד ראש הממשלה מתנגד לשינויים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרד ראש הממשלה מתנגד לקיצוץ בתקציב לבניית מעון חדש. מעון ראש הממשלה הנוכחי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר השבוע אמר שר האוצר משה כחלון כי "היקף השינויים החברתיים והרפורמות הוא חסר תקדים ונוגע בכל אחד מתחומי החיים של האזרחים". כחלון קרא לראש הממשלה ולשרים "לא להיכנע ללחצים של לוביסטים ובעלי עניינים", ודחה מראש את המחאות מצד הארגונים בתוארו אותם כ"קבוצות כוח ואינטרס שבוכות ומתלוננות". "אל תתרגשו, אלו קבוצות שפשוט מעולם לא נגעו בהן", אמר.

לדבריו, "כל אחד מאיתנו צריך לזכור את מי הוא בא לשרת, אנחנו באנו בכדי לשרת את הציבור והאזרחים". לאחר אישורו בממשלה, תחל עבודה קדחתנית במשרד האוצר ובמשרד המשפטים להפיכת התקציב לחוק התקציב ולחוק ההסדרים, הצפויים להיות מונחים על שולחן הכנסת לקראת סוף אוקטובר לשם הצבעה בקריאה ראשונה, ושני החוקים צפויים להיות מאושרים סופית בכנסת עד סוף דצמבר.

(עדכון ראשון: 9:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully