וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך משיג חמאס כסף: חשיפת שב"כ שופכת אור על המנגנון המתוחכם

10.8.2016 / 0:38

במטרה להתמודד עם המשבר הכלכלי בעזה, מצאו בחמאס פרצה להשגת כסף, חומרי בנייה וכלי הנדסה לבניית מנהרות. המעצרים האחרונים מלמדים על פעולות הזרוע הצבאית להכשרת הסוכנים, למרות מאמצי כוחות הביטחון לפקח על הכניסה לרצועה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

לאחרונה, סובל חמאס ממצוקה כלכלית אדירה. אחרי נפילתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, שדאג להעברת כספים סדורה, ניתוק צינור הכסף האיראני, סגירת המנהרות בציר פילדלפי ואכיפה מוגברת על כניסת הסחורות במעבר כרם שלום, מחפש חמאס מקורות מימון חדשים.

אחת הדרכים הנפוצות בשנתיים האחרונות להגדלת הכנסה עבור הארגון, היא העלאת המיסוי ברצועה. אך זו אינה היחידה. הארגון נוקט גם בשיטות מתוחכמות יותר כמו השתלטות על ארגוני סיוע בינלאומי, שמכניסים לרצועה מאות מיליוני דולרים בשנה במטרה לקדם פרויקטים אזרחיים ולסייע לנזקקים. כפי שחשף שב"כ פעמיים בשבוע האחרון, חמאס מצליח להחדיר סוכנים ולנצל את הפרויקטים האזרחיים לצרכי התעצמות צבאית. פעם ראשונה דרך הארגון World Vision ופעם שנייה בסוכנות הפיתוח של האו"ם (UNDP).

לקריאה נוספת:
האו"ם יחקור את העברת הכספים לחמאס: "מודאגים ביותר"
בפעם השנייה בשבוע: עובד בארגון הומניטרי של האו"ם מואשם בסיוע לחמאס
אוסטרליה השעתה את מימון ארגון הסיוע שכספיו הועברו לחמאס

מוחמד חלבי, גויס על ידי חמאס כסוכן בארגון סיוע הומניטארי וורלד ויז'ן. הגשת כתב אישום בבית משפט מחוזי באר שבע. בני בן סימון
ההערכה היא שהוא לא נשבר בחקירה. מנהל סניף עזה בארגון הסיוע, מוחמד חלבי/בני בן סימון

החשיפה של שב"כ בסיוע משטרת ישראל חושפת מערכת מתוחכמת של הזרוע הצבאית של חמאס, שהתמחתה לאורך השנים בהפעלת סוכנים, באופן שלא היה מבייש אף ארגון ביון. לדברי גורמי ביטחון, חמאס הכשיר את הסוכנים לפעול בתנאי מידור גבוהים תחת מעקב ואף להתמודד עם תרחישי קיצון, כמו חקירות שב"כ. מה שמוכיח את ערנותו למאמץ של שב"כ וצה"ל לנטר את הכניסות והיציאות מהרצועה, העברות הכספים וכניסת הסחורות.

גורם ביטחוני הדגיש כי בפרשת World Vision העריכו בחמאס שמנהל הסניף העזתי שנעצר, מוחמד חלבי, לא נשבר בחקירה. על כן, לא פורסם על אודות הפרשה עד הגשת כתב האישום בשבוע שעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גם טורקיה וקטאר לא מצליחות להתמודד עם המשבר הכלכלי המחריף

בשני המקרים, מצאה הזרוע הצבאית של חמאס פרצה להשגת כסף רב, חומרי בנייה וכלי הנדסה לשם התעצמות צבאית. מדובר באסטרטגיה שמבקשת להתמודד עם המשבר הכלכלי המחריף, שגם טורקיה וקטאר שנחשבות לסוג של פטרון עבור חמאס, לא מצליחות לפתור. העברת הכספים ישירות לחמאס, שלא דרך הרשות, כמו גם תשלום משכורות ופרויקטים אזרחיים, נוגדת את החוקים האמריקניים. העובר עליהם מסתכן בסנקציות ובעונשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמאס זנח את האידיאולוגיה של עזרה למיעוטי יכולת. חלבי עם ילדים בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת הביטחון ממתינים לאפקט הבינלאומי של שתי הפרשות. מחד, מדגישים בשב"כ כי ארגוני הסיוע הבינלאומיים לא ידעו על הפרשות ולא עמדו בלב החקירה. מאידך, ישנה צפייה לאפקט חיובי שיוביל את ארגוני הסיוע לבדק בית פנימי כדי לבחון את אופן פעולתם של אנשיהם, ולא מועבר הכסף המופנה לרצועה. גורמי ביטחון הדגישו בשבוע האחרון כי חמאס, בעצם הפעלת הסוכנים, הצהיר כי הוא זונח את האידיאולוגיה שחרט בתחילת דרכו, והיא עזרה למעוטי יכולת.

(עדכון ראשון: 22:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully