וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: הפגנת תמיכה סוערת למען עציר מנהלי ששובת רעב

עשרות פעילי ימין קוראים "מוות למחבלים", בהפגנה נגד עשרות תומכים בעציר השובת רעב יותר מ-50 יום ומאושפז בבית החולים ברזילי. "העם רוצה להפיל את ישראל", צעקו. שוטרים רבים נפרסו במקום ו-13 מפגינים נעצרו

צילום: בני בן סימון, עריכה: מתן חדד

עשרות מפגינים הגיעו הערב (שלישי) לתמוך בבילאל קאייד, עציר מנהלי ששובת רעב יותר מ-50 יום, מול בית החולים ברזילי שבאשקלון. במקום נמצאים כוחות משטרה ומג"ב מחשש לחיכוך בין תומכי קאייד למתנגדים היהודים במקום, שצועקים "מוות למחבלים". חמישה אנשי ימין נעצרו במהלך ההפגנות לאחר שיידו אבנים לעבר הנוכחים, וחמישה מתומכיו של קאייד נעצרו גם הם. מהמשטרה נמסר כי היא תאפשר את מימוש זכות המחאה ובתנאי שמדובר במחאה לגיטימית, חוקית ומאושרת. "מנגד, המשטרה תמנע ותאכוף את החוק כנגד כל מי שיפעל באלימות ויפר אותו".

יו"ר ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) בנצי גופשטיין אף ניסה להתעמת עם המפגינים, אך נהדף על ידי השוטרים. סגן מפקד תחנת אשקלון, טירן יהוד, ספג אגרוף בפניו מאחד המפגינים ונפגע בראשו ובחזהו. למקום הגיעה גם ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) להביע תמיכה בקאייד.

מול בית החולים התפתחו חילופי דברים בין פעילי הימין לתומכים באסיר, ובמהלכם נשמעו קריאות "מוות למחבלים" ו"תחזרו לעזה". פעילי הימין נושאים דגלי ישראל וצועקים "עם ישראל חי", ודורשים מהמשטרה לסלק את התומכים בקאייב. האחרונים מניפים דגלי פלסטין וצועקים "העם רוצה להפיל את ישראל".

הפגנת תמיכה באסיר שובת רעב בילאל קאיד. בית חולים ברזילי. 9 באוגוסט 2016. יניר יגנה
המפגינים מחוץ לבית החולים/יניר יגנה
הפגנת תמיכה באסיר שובת רעב בילאל קאיד. בית חולים ברזילי. 9 באוגוסט 2016. יניר יגנה
עימותים במהלך ההפגנה/יניר יגנה

קאייד, איש הזרוע הצבאית של החזית העממית, נעצר ב-2001 במהלך האינתיפאדה השנייה ונידון ל-14 שנות מאסר וחצי בגין ביצוע פיגועים. הוא היה אמור להשתחרר ב-13 ביולי אך לכוחות הביטחון נודע כי הוא שב לפעילות טרור והוא נעצר במעצר מנהלי. לאחרונה ערכה משלחת רופאים פלסטינית ביקור בבית החולים ברזילי. בסיום הביקור היא הזהירה כי קאייד עלול למות מוות פתאומי מדלקת ריאות או מבעיות לב. מוקדם יותר פתחו מאה אסירים ביטחוניים, חברי ארגון החזית העממית, ששוהים בכלא עופר, בשביתת רעב במחאה על החזקתו של האסיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בילאל קאייד, בתאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גומע אזברגה, תושב לקיה שהגיע למקום, התייחס למחאה הקודמת לשחרורו של העציר המנהלי מוחמד עלאן ששבת רעב. "מעצרים מנהליים זה דבר שקורה במדינה נאורה? זה אנטי דמוקרטי לעצור מישהו ללא משפט. הפגנו בשביל מוחמד עלאן והוא השתחרר".

בתוך כך, הלילה שוחרר, בתום חקירת האזהרה שנערכה לו, השייח כמאל חטיב למעצר בית של חמישה ימים. עם זאת, לחטיב הותר לצאת לתפילות במסגד הקרוב לביתו שבכפר כנא. עומר חמאיסה, עורך דינו של חטיב, סגנו של השייח ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסאלמית שהוצאה מחוץ לחוק, טען כי "מטרת החקירה ומעצר הבית היא למנוע מהשייח להשתתף הערב בעצרת הזדהות".

חגיגות בעיר רמאללה לרגל שחרור אסירים פלסטינים. נועם מושקוביץ
כלא עופר/נועם מושקוביץ

שלשום הגיעו לביתו של חטיב שוטרים מתחנת נצרת ובידיהם צו מעצר שהוצא בעקבות חשדות שעלו נגדו לעבירות של הסתה לטרור, הסתה לאלימות וביטויי גזענות. החשדות עלו בעקבות מאמרים שכתב ושפורסמו בעיתונים בשפה הערבית היוצאים לאור באזור כפר כנא ונצרת. אלה עסקו בביקורת על מדיניות הממסד הישראלי והחלטות הנוגעות לחברה הערבית בישראל.

"אמרו שמהמאמרים עולה ריח של הסתה", אמר עו"ד חמאיסה, וטען כי החוקרים לא הצביעו במהלך החקירה על מילה או משפט שמהווים לכאורה הסתה. "זה מחזק את הטענה שלנו כי מדובר ברדיפה פוליטית. הטענות היו כלליות ולא ממוקדות. ואכן בסופו של יום הוא שוחרר למעצר בית".

חטיב עומד בראש ועדת החירות, העוסקת בנושא האסירים הביטחוניים ופועלת תחת ועדת המעקב של האזרחים הערבים בישראל. "מדובר בעוד צעד רדיפה נגד התנועה האסלאמית", אמר עו"ד חמאיסה. נגד השייח חטיב כבר עומדים צווים מנהליים שניתנו זמן קצר אחרי הוצאת התנועה האסלאמית מחוץ לחוק, ולפיהם, נאסר עליו להגיע לירושלים או לצאת לחו"ל.

(עדכון ראשון: 19:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully