וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצוקה בלתי נסבלת": מתכוננים לשביתה נרחבת בבתי החולים

8.8.2016 / 17:19

ביום חמישי צפויים הצוותים הרפואיים בבתי החולים לשבות במחאה על תקציב הרפואה הציבורית והאיסור על רופאים בכירים לנתח בקליניקות פרטיות. "השביתה הזאת מאוחרת מדי". ליצמן לוואלה! NEWS: "לא מבין על מה השביתה"

צילום: יותם רונן, שלומי גבאי ושי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ביום חמישי תיערך שביתה בבתי החולים הציבוריים, שבמסגרתה יעבדו הצוותים הרפואיים במתכונת שבת וכל הטיפולים והניתוחים הלא-דחופים יידחו. כבר לפני שבוע הכריזה ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה בשל פרק הבריאות בחוק ההסדרים, שאוסר על רופאים בכירים המשמשים מנהלי מחלקות לבצע ניתוחים בקליניקות פרטיות. היום (שני) הצטרפה לאיומים על משרד הבריאות יו"ר הסתדרות האחים והאחיות בישראל, אילנה כהן.

במכתב התראה ששלחה לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב הזהירה כי אם הדאגה לבריאות הציבור לא תעלה לראש סולם העדיפויות בתקציב המדינה הבא, תפעיל ההסתדרות את כוחה הארגוני תוך שימוש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה. בראש מכתבה החריף, כתבה כהן: "הצעת תקציב המדינה מתעלמת לחלוטין ממצבה הקשה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, ואם ייוותר התקציב על כנו, הוא יחשוף קהות חושים ביחס למצוקה הבלתי נסבלת של המטופלים הבאים בשערי מערכת הבריאות הציבורית. בנוסף לכך היא תותיר את המטפלים חסרי אונים וללא האמצעים הנדרשים והמתחייבים למתן שירות רפואי הולם".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
עיריית ירושלים מקדמת בניית 2,000 דירות נוספות מעבר לקו הירוק
צפו: חרדי מוכר את מחלת בנו לערבי תמורת 600 שקלים
אחרי תלונות משפחת גולדין: השרים שקד והנגבי יגיעו לאזכרת הדר

חדר מיון, תל השומר. פברואר 2015. ראובן קסטרו
"התקציב חושף קהות חושים ביחס למטופלים". מיון בית החולים שיבא בתל השומר/ראובן קסטרו

הכרזת סכסוך העבודה נשענת במידה רבה על גזירות נוספות שהאוצר מתכוון להשית על ציבור הרופאים. אלה כוללות הכפפת עבודת הרופאים, כמו גם את קבלתם לעבודה, למנהלי כספים בבתי חולים; ענישה משמעתית של מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב; פגיעה בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות; עיכוב בקליטתם כעובדי מדינה של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות ואי תיאום של תנאי קליטתם עם הארגון היציג; המשך העברת סמכויות הרופאים למקצועות אחרים.

ואולם, המתמחים מתרעמים על הכרזת שביתה הנוגעת בעיקר לרופאים הבכירים ולא לזוטרים. ד"ר אריאל בוצ'ינסקי, מתמחה ברפואה פנימית ויו"ר ארגון המתמחים "מרשם", התייחס לשביתה הצפויה ואמר כי הם תומכים בה, אך היו מצפים שסכסוך העבודה היה מייצג גם פגיעות בציבור המתמחים ולא רק בשכבת המנהלים. "אנחנו עדיין לא יודעים באיזה סדר גודל תהיה השביתה, אבל אנחנו חושבים שהיא מאוחרת מדי", אמר בוצ'ינסקי. "שובתים על דברים שיכולים להיות נכונים, אבל יש הרבה פגיעות, הזנחה מתמשכת של מערכת הבריאות לאורך השנים ועל זה ההסתדרות הרפואית לא מכריזה סכסוך עבודה, פוגעים במתמחים, פוגעים בציבור, אנחנו שומעים שתיקה מכיוון ההסתדרות הרפואית, הם שובתים כשזה מגיע לשכבה מאוד דקה של מנהלים שנפגעת, חשוב לציין שהפגיעה בהם היא לא מוצדקת אבל יחד עם זאת, היינו שמחים לראות את אותו להט ללכת ולשבות מצד ההסתדרות הרפואית כשפוגעים גם במתמחים וגם בציבור, כמו למשל תורנויות המתמחים שאורכן 26 שעות, התקנים שהובטחו ולא התקבלו במערכת הבריאות הציבורית".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
השר ליצמן מבטיח עזרה בסיבסוד מוצרים נטולי גלוטן. יותם רונן
"אני בעד רפואה פרטית, אבל מכבד את החוק". ליצמן/יותם רונן

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמר שר הבריאות יעקב ליצמן כי הוא "לא מבין למה הם שובתים". "האוצר רצה לחוקק חוק שלפיו מנהל מחלקה לא יכול לעבוד אחרי בית החולים באופן פרטי. אנחנו התנגדנו - עובדה שבחוק ההסדרים אין אזכור לכך. אני בעד רפואה פרטית, אבל אני מכבד את החוק", אמר. "זה לא מופיע בחוק ההסדרים ואין עילה לשביתה. למה לא שבתו לפני שנה? אני לא יודע מה עומד מאחורי השביתה. יכול להיות שיזמו אותה כדי לעלות לכותרות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "שר הבריאות יעקב ליצמן ומשרדו עושים את מירב המאמצים כדי שהתקציב שיובא לאישור הממשלה וייתן למערכת הבריאות את המענה לצרכים הדחופים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully