וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלת המכרז ואיסור ביזוי המשכן: אושר חוק ערוץ הכנסת

4.8.2016 / 0:34

החוק, שנחשב לשנוי במחלוקת, מגדיר את מהות ותפקידי הערוץ, וכולל סעיף האוסר על שידור תכנים המביכים את בית המחוקקים. מתנגדיו טענו כי בין היתר יקל על מקורבי נתניהו לזכות במכרז להפעלת הערוץ

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) את חוק שידורי ערוץ הכנסת, שמגדיר מחדש את מהות ותפקידיו של הערוץ, ברוב של 40 חברי כנסת תומכים מול 33 מתנגדים. מדובר באחת מהצעות החוק השנויות במחלוקות בקדנציה הנוכחית, העומד במרכז הדיון הער על חופש העיתונות במערכת הפוליטית בשבועות האחרונים. בין היתר, בלב הסערה עומד סעיף האוסר על ביזוי הכנסת במסגרת השידורים, וכן שאלת זהות המפעיל החדש של ערוץ הכנסת, שצפוי לצאת למכרז בחודשים הקרובים.

הדיון המחודש בערוץ החל לקראת תום תקופת הרישיון של מפעיל הערוץ הנוכחי, חדשות 2, במאי 2017. לבקשת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הוקמה ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, שמסקנותיה הן הבסיס להצעת החוק. בשבועות האחרונים קיימה ועדת הכנסת שורה של דיונים על החוק, שהצעתו המקורית עברה שינויים בעקבות הסכמות שהושגו בין הקואליציה והאופוזיציה.

עם זאת, השאלה מי יהיה רשאי להתמודד במכרז להפעלת הערוץ החדש עוררה סערה בקואליציה בשבועות האחרונים, לאחר שבבית היהודי האשימו את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שהוא מנסה לתפור את תנאי המכרז, כך שיקלו עם מפעילים מסחריים המקורבים אליו.

עוד בוואלה! NEWS:
אושר חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות: "אין איש מעל החוק"
הושגה פשרה: הגננות לא יחויבו לדווח להורים על ילדים שלא הגיעו לגן
"האזרח צריך שלא יכתיבו לו במה לצפות": סערה במליאה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כולם הסכימו שזה ערוץ הגון ואובייקטיבי". אולפן ערוץ הכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהובילה את ההתנגדות לחוק, אמרה בדיון כי "החוק נועד להנציח את שליטת ראש הממשלה בערוץ תקשורת נוסף". לטענתה, "לאף אחד לא הייתה טענה כלפי ערוץ הכנסת - למרות ניסיונות ההכפשה, כולם הסכימו שזה ערוץ הגון ואובייקטיבי, שמכבד את חברי הכנסת ומצד שני עושה תכניות עם נשכנות ועיתונות – הכול במידה. ואז באו החברים מהקואליציה ואמרו שהם מתנצלים ושזו הנחיה של ראש הממשלה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

יחימוביץ' הודתה שהחוק "הרבה יותר טוב מכוונות הזדון שהיו עם חקיקתו", אך העירה לגבי סעיף הביזוי בו, שבמסגרתו נאסר לשדר תכנים המביכים את הכנסת, אלא אם יש בהם ערך חדשותי או חינוכי. "שמעתם על דבר כזה בדמוקרטיה? איסור בחוק על פגיעה בכבודנו? אין דבר כזה בשום מדינה דמוקרטית מערבית. מי יחליט מי ביזה את כבודנו ומה יעשה למי שעובר על החוק?", אמרה.

הסעיף המדובר קובע כי התוכן המשודר "לא יכלול פגיעה חמורה בכבוד הכנסת כבית הנבחרים של המדינה, אלא אם כן התוכן הוא בעל ערך חדשותי או חינוכי המצדיק, בנסיבות העניין, את שידורו, ובלבד שהפגיעה אינה במידה העולה על הנדרש". יתרה מזו, נקבע כי "אין בהוראות אלה כדי למנוע סיקור עובדתי של הנעשה בכנסת או של פעילות חברי הכנסת".

"השמאל מנסה לדאוג לחבריו בתקשורת"

לביקורת של יחימוביץ' הצטרפו ח"כים נוספים מהאופוזיציה, בהם ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שאמר בדיון כי הרעיון שמחוקקים יתערבו בעבודת במאי טלוויזיה הוא "מגוחך ועצוב". "יש פה פתח לגופים שראש הממשלה אולי מיודד איתם להתערב במכרז", הוסיף. ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר "הלוואי שמליאת הכנסת הייתה משובחת כעשרה אחוז מערוץ הכנסת. זה עובד, זה טוב ודבר שעובד וטוב אין סיבה לשנות אותו". גילאון מתח ביקורת על הסעיף בחוק הקובע כי למועצה לשידורי כבלים ולווין יתווספו שני פוליטיקאים, נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה, שלא יוכלו להשפיע על קביעת זהותו של הזכיין שיפעיל את הערוץ.

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (ליכוד) תקף את יחימוביץ' ואמר כי "יש רק סיפור אחד מאחורי ההצעה הזו – זה הסיפור שמעסיק את כל המדינה בימים האחרונים. מסתבר שאנחנו בסופה של הדמוקרטיה, סופו של עידן – שינויים דרקוניים בשוק התקשורת ומאבק לסתימת פיות". קיש הוסיף כי "יחימוביץ' וחבריה מהשמאל מנסים לדאוג למקורביהם בתקשורת. סעיף המכרז לא ישונה והתחרות החופשית על הפעלת ערוץ הכנסת תישמר. לזעוק לרמיסת חופש העיתונות ביום אחד, ולדאוג למקורבים בחברות החדשות על חשבון ערוץ הכנסת – זו צביעות. אנחנו רוצים לתת לציבור לבחור והם רוצים לבחור בשמו. מדובר בצעד משמעותי בהמשך המאמץ לפתוח את שוק התקשורת לתחרות".

(22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully