וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: "מסתמן שיש בעיה בטיפול בעבירות שוטרים"

2.8.2016 / 20:10

בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בדוח למיגור הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, עלה כי משרד המבקר יגיש באוקטובר טיוטה של דוח העוסק בטיפול בתלונות נגד שוטרים. משפחתו של יוסף סלמסה התפרצה בדיון: "אתם מצדיקים גזענות"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הפגנה של בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית, החודש)

משרד מבקר המדינה יגיש למשטרה ולמשרד המשפטים בחודש אוקטובר את טיוטת הדוח העוסק בטיפול בתלונות נגד שוטרים ובעבירות שנעשו על ידי שוטרים. כך עולה היום (שלישי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שעסק ביישום של דוח הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה שהוכן על ידי צוות בין-משרדי.

הממצאים יתפרסמו במסגרת הדוח השנתי הקרוב של משרד מבקר המדינה. מסתמן כי הוא יצביע על בעיה במבנה מערך הגשת התלונות הנוגעת לטיפול בנושא. "אנחנו עוסקים בביקורת על הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים. זה עצב מאוד רגיש ונקודה שצריך להתבונן בה מתוך אחריות וזהירות. אם יש בעיה בתחום הזה יש להניח אותה על השולחן בצורה ברורה", אמר במהלך הדיון יובל חיו, סמנכ"ל במשרד מבקר המדינה, שמרכז את בדיקת הנושא. הוא הוסיף כי "מסתמן שקיימת בעיה מבנית בכל הטיפול בנושא זה".

חיו התייחס ללמקרים שאינם מקבלים מענה בהליך הפלילי שנפתח על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), וגם בהליך המשמעתי שנפתח על ידי המשטרה נגד שוטרים, משום שלא כל המקרים מתאימים לשתי דרכי טיפול אלה. בדיון נכח גם סגן ראש מח"ש, עו"ד משה סעדה.

עוד בנושא:
12 נעצרו בהפגנה בתל אביב נגד אלימות משטרתית כלפי יוצאי אתיופיה
כך מתכננת המדינה להתמודד עם בעיית אפליית יוצאי אתיופיה
הכשלים במח"ש שהובילו לזיכוי שוטרים מתקיפת עצור ממוצא אתיופי

סערה בדיון על המלצות הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. מערכת וואלה! NEWS
"בעיה מבנית בטיפול בנושא". הדיון בוועדה לביקורת המדינה, היום/מערכת וואלה! NEWS

בדיון בוועדה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) נכחו גם נציגי המשטרה, שהתייחסו לדוח למיגור הגזענות. נציגי המשטרה טענו כי היא לא התנגדה למסקנות הדוח בנושא גזענות, אלא רק סירבה לחלק מהן, משום שהללו כבר מיושמות בשטח. "הפרסום שאנחנו מתנגדים לחוק אינו נכון. הסכמנו לרוב הדברים. המשטרה זיהתה, הפנימה ולקחה אחריות על בעיית האמון בקרב יוצאי המגזר האתיופי לאחר מחאתם", אמרו נציגי המשטרה בדיון. זאת על רקע טענות בני העדה האתיופית ולפיהן ישנו שיטור יתר בקרבם ואפליה כלפיהם מצד המשטרה.

בדיון נכחו גם בני משפחת סלמסה, שטוענים כי בנם יוסף הותקף על ידי שוטרים באמצעות אקדח טייזר ומת בעקבות האירוע האלים. הם התפרצו לעבר נציגי המשטרה וקראו לעברם: "תפסיקו לדבר. הגיע הזמן לעשות משהו. זאת גזענות. אתם מצדיקים את מה שאתם עושים". נציג נוסף בדיון, בן העדה האתיופית, התפרץ אף הוא וקרא: "אתם רוצים שיהיה כאן תג מחיר?"

הפגנת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
""זו גזענות". הפגנה של בני העדה האתיופית בתל אביב, יוני 2015/ראובן קסטרו

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שעמדה בראש הצוות הבין-משרדי שחיבר את הדוח למיגור הגזענות, התייחסה בין היתר לצורך להפוך את האפשרות להגיש תלונה נגד שוטרים לנגישה יותר לבני העדה האתיופית. "ערכנו בדיקה לגבי נתונים על תיקים במח"ש. קיימים מקרים רבים שבהם מוגשת תלונה למח"ש אך נזנחת לאחר מכן. משרד המשפטים לקח על עצמו משימה והסניגור הציבורי ערוך ליישם אותה – שכל מתלונן שיגיש תלונה על תקיפת שוטר על רקע גזעני יקבל סניגור ציבורי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully