וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציל בדואי בגליל משיב לראש המועצה: "לערבים אין זיקה, אנו בני אדם"

1.8.2016 / 16:03

נאדר שיבלי, מציל בבריכה בבית קשת שבמועצה האזורית גליל תחתון, יצא נגד דבריו של ראש המועצה, מוטי דותן, שקרא לאסור על כניסת ערבים לבריכות. "אין שום סיבה שלא נהנה מרחצה בחום של הקיץ"

עריכה: אביב אירגז

(ראש המועצה האזורית גליל תחתון בריאיון ל"רדיו קול רגע": "לא רוצה ערבים אצלי בבריכות")

כל מתרחץ שנכנס למתחם בריכת השחייה בקיבוץ בית קשת שבמועצה האזורית גליל תחתון, מקדים לכניסתו למים ברכת שלום למציל. המציל, נאדר שיבלי, הוא תושב היישוב הבדואי השכן, שיבלי, שבו 4,500 תושבים. הוא עובד כבר שנים רבות כמציל בבית קשת וביישובים יהודיים נוספים במועצה ובעמק יזרעאל.

דבריו של ראש המועצה מוטי דותן, שאמר ביום חמישי בריאיון לתחנת הרדיו "קול רגע" כי הוא לא רוצה שערבים ייכנסו לבריכות המועצה, הכאיבו לשיבלי במיוחד. "לערבים אין מחלת זיקה, אנחנו בני אדם כמו כולם. אין שום סיבה שתושבי שיבלי ושאר הישובים הערביים לא ייהנו מרחצה וישכשכו במים קרים בחום של הקיץ", אמר בצער.

במהלך הריאיון, ניסה להסביר דותן כי הוא לא פועל ממניע גזעני. "תרבות הניקיון היא לא אותו דבר כמו של התושבים שלנו, למה זה גזעני?", תהה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
עד המדינה כבר הוזהר: האיש החזק בעולם הפשע משתחרר מהכלא
תיעוד: הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל בפעולה
גמליאל על רגב: "חוסר הבנה בדמוקרטיה"; כחלון: "הממשלה צריכה חופשה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המציל נאדר שיבלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיבלי, מורה לספורט ביישובו, כבר לימד שחייה עשרות ילדים, יהודים וערבים, והציל חיי אדם - של יהודים ושל ערבים. הוא זוכה להערכה רבה מתלמידיו ומהאנשים שעליהם הוא שומר, אך מודה ששמע לא פעם גילויי גזענות בבריכות שחיה. "מתרחצים אמרו: 'עכשיו כשהערבים הלכו, אפשר להיכנס למים', ובאחד היישובים מתרחצים לא נכנסו למים עד שמתרחצים ערבים יצאו. אלו מקרים שכאבו לי", סיפר.

הוא מתגאה בכך שבשיבלי מתגוררים 18 רופאים וסטודנטים רבים לרפואה, מהם תשע סטודנטיות. גם בנו יחל בשנה הבאה את לימודי הרפואה. על שכניו נמנים, לדבריו, גם 20 עורכי דין, שמונה עובדים סוציאליים ועשרות אקדמאים נוספים. כמו כן, נשים רבות עובדות לפרנסת משפחותיהן בתעשייה, בחינוך ובמקצועות נוספים.

"מבליטים את המיעוט הבעייתי"

"אכן יש צעירים שעושים בעיות ולהם לא צריך לאפשר להיכנס לבריכות. זה לא בגלל היותם ערבים, יש גם צעירים יהודים כאלה"

הוא מודע היטב לדימוי הבעייתי של היישוב שבו הוא גר והדבר מסב לו צער. "יש אצלנו מיעוט בעייתי, זה נכון, אבל למה תמיד מעדיפים להבליט את מעשיהם ולא מחזקים את הרוב שלומד, עובד ותורם לחברה ולמדינה?", תהה שיבלי. "אחי המנוח, ד"ר סובחי סעוב, קידם את המחקר בנושא סוכרת ולחץ דם, עבור יהודים וערבים. למה עליו לא שומעים, אלא רק על העבריינים? ההכללות שעושים פוגעות בכולנו ואינן הוגנות. כל פעם שמדביקים לנו תווית שלילית ממש מכאיבה לי".

לדבריו, "אכן יש צעירים שעושים בעיות ולהם לא צריך לאפשר להיכנס לבריכות. זה לא בגלל היותם ערבים, יש גם צעירים יהודים כאלה. מאנשים כאלה באמת צריך למנוע להיכנס לבריכות השחייה ולהפריע למשפחות שבאות ליהנות ולבלות".

שיבלי הוסיף כי הדיון בנושא נוגע למטען שהוא סוחב כבר שנים רבות - היעדר מתקני פנאי וספורט בישובים הערבים, ובפרט ביישוב שלו. "אין לנו אולם ספורט, בריכה, או מגרש כדורגל. למה בישובים היהודים מקימים מתקני ספורט על שם חיילים שנהרגו ואצלנו לא? יש לנו 11 חללים ממערכת הביטחון. בכל המרחב אין בריכת שחייה אחת בישובים הערבים", אמר בכעס. "לו המדינה הייתה מסייעת לנו להקים בריכת שחיה, זה היה מחזק את האמון ומקרב את הדור הצעיר למדינה. הגיע הזמן שהמדינה תנקוט יותר מעשים ופחות דיבורים".

ריאיון של מוטי דותן לתחנת "רדיו קול רגע". מערכת וואלה! NEWS
"ייתכן שלא הובנתי כראוי". דותן/מערכת וואלה! NEWS

דותן התנצל על דבריו בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו ביום שישי, ובו כתב: "לצערי ייתכן ולא הובנתי כראוי ואולי אף כשלתי בלשוני. בין אם כך ובין אם כך, אני מתנצל בפני כל מי שחש עצמו נפגע". נאדר שיבלי אמר כי הוא מכבד את ההתנצלות, אך ציין כי על אנשי ציבור להיזהר בלשונם. "קשה להחזיר לקנה כדור שכבר נורה", העיר.

נאדר שיבלי הוסיף כי הוא "חש שזו תקופה של הקצנה בחברה שלנו". כמי שחי שנים רבות בין החברה הערבית והחברה היהודית, ורכש חברים ומכרים רבים מקרב שתיהן, אמר: "למרות הכול, אני עדיין מאמין שנחיה כאן ביחד בטוב ובכבוד הדדי. צריך לדעת ולכבד אחד את השני, כאדם לאדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully