וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: הרב ברלנד הואשם במעשים מגונים בנשים ובבת 16

מייסד ישיבת "שובו בנים" הואשם בכמה עבירות מין ובתקיפה, אך לא באונס, שאותן ביצע לכאורה במסגרת פגישות "הדרכה רוחנית". מעצרו הוארך ב-13 יום עד לקבלת תסקיר שירות המבחן בנושא חלופות מעצר עבורו

צילום: רוני כנפו

כתב אישום הוגש היום (שישי) לבית משפט השלום בירושלים נגד הרב אליעזר ברלנד בגין עבירות מין בנשים ובנערה בת 16. הרב, מהחשובים בחסידות ברסלב ומייסדה של ישיבת "שובו בנים" בירושלים, היה חשוד באונס, אך סעיף זה לא נכלל בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים. מעצרו של ברלנד הוארך ב-13 יום והוא יישאר במעצר עד לקבלת תסקיר שירות המבחן בעניין חלופות מעצר עבורו. הדיון הבא בעניינו נקבע ל-10 באוגוסט. עדויות המתלוננות נגדו נחשפו לראשונה בוואלה! NEWS.

המשטרה נערכה בכוחות רבים מחוץ לבית המשפט, לרבות עם אמצעים לפיזור הפגנות ופרשים, אולם לא נרשמו אירועים חריגים. גם הדיון הקודם בעניינו של הרב ברלנד עבר בשקט מצד חסידיו. פרקליטתו של הרב דחתה את ההאשמות נגדו.

מכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד שמוליק ברזילי מפרקליטות מחוז ירושלים, עולה כי במסגרת מעמדו של ברלנד הוא קיבל בביתו ובמקומות אחרים את בני ובנות הקהילה ופונים אחרים לפגישות אישיות שכללו הדרכה, ייעוץ או מתן ברכה.

לעתים, נכתב בכתב האישום, "ניצל הרב את קיומן של הפגישות ואת מעמדו כדי לבצע מעשים מיניים שלא בהסכמה או תוך ניצול יחסי תלות, מרות או חינוך בנשים וקטינות". בעקבות חשיפה חלקית של מעשיו בקרב הקהילה, ברלנד מואשם כי הורה לשניים מחסידיו לפגוע במי שהוציא את המידע.

עוד בנושא:
"ישיבה במרקש ותפילות במכרות זימבבואה": ברלנד מסביר את מסע ההימלטות
הרב ברלנד הוקלט מתוודה: "אנסתי אותה, הבינה שזו שליחות אלוקית"
מתלוננת נגד הרב ברלנד ניתקה קשר עם המשטרה: "אולי קיבלה דמי שתיקה"

הרב ברלנד בבית משפט השלום ירושלים מואשם במעשים מגונים בנשים ובקטינה, יולי 2014. נועם מושקוביץ
מואשם בניצול יחסי מרות. ברלנד מגיע לבית המשפט היום/נועם מושקוביץ

ברלנד מואשם בביצוע מעשה מגונה תוך ניצול יחסי תלות ומרות בנערה בת 16 וחצי, שהגיעה אליו עם אביה בעקבות "משבר רוחני". השניים הגיעו לביתו בירושלים בשעת לילה מאוחרת, אז נכנסה אליו הנערה לבדה. הוא מואשם כי עטף אותה בטליתו ואמר לה ש"כל עוונותיה עוברים אליו" וש"אין לה סיבה לדאגה". לאחר מכן הוא נישק אותה בלחיה ובמצחה ומישש את החזה שלה מעל לבגדיה. "המתלוננת חשה כי גופו רועד", נכתב. "למחרת הוא ביקש שהמתלוננת תחזור אליו וחזר על המעשה".

העבירה השנייה עוסקת במעשה מגונה בצעירה בת 24 בשנת 2011. היא הגיעה ביחד עם אמה לביתו של הרב בביתר עלית כדי להתייעץ עמו. בשלב מסוים, עולה מכתב האישום, קרא לה הרב להיכנס לחדרו וחיבק אותה בכניסה, תוך שהוא אומר לה שהוא "אביה". הוא הוסיף כי יחבק אותה עד צאת השבת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הרב ברלנד בבית משפט השלום ירושלים מואשם במעשים מגונים בנשים ובקטינה, יולי 2014. נועם מושקוביץ
עטף את המתלוננת בטלית. ברלנד באולם בית המשפט/נועם מושקוביץ
"המתלוננת חשה כי גופו רועד. למחרת הוא ביקש שהמתלוננת תחזור אליו וחזר על המעשה"

הרב ברלנד מואשם כי נצמד אל גופה, שלח ידו אל שדה הימני ותפס בו למשך מספר שניות – זאת במקביל לכך שנישק אותה בצווארה והצמיד את רגליו לרגליה ובכיוון איבר מינה. היא ניסתה להתנגד למעשיו ובתגובה הוא מואשם כי שהורה לה לומר את תפילת ה"תיקון הכללי" ואת תפילת הלל לראש חודש תוך שהוא נצמד לגופה. "הרב אמר לה כי ייקח את חטאיה אליו וכי היא נקייה, וכן הבטיח לקנות לה רכב", נכתב בכתב האישום.

מעשה מגונה נוסף שבו מואשם ברלנד אירע ב-2011, אז חברת קהילת "שובו בנים" כבת 50 נסעה עם חברותיה לטבריה כדי לפגוש בו ולהתייעץ עמו בנושא נישואים. כשנכנסה עמו לחדר ושאלה אותו בנוגע לנושא, הוא מואשם כי אמר לה שהוא יהיה "אביה ובעלה" ונישק אותה כמה פעמים בפניה ללא הסכמתה.

"הרב הנחה לשבור לו את העצמות"

במקרה האחרון שהוזכר בכתב האישום, הגיעו בקיץ 2012 זוג מחברי הקהילה אל ביתו של ברלנד בביתר עלית. הצעירה, בת 22, הוזמנה לחדרו ושם, נטען, הוא אחז בה וחיבק אותה בחוזקה. "הוא נעמד מאחוריה והמשיך לחבקה תוך שהוא שולח ידיים מתחת לבגדיה וממשש את חזה", נכתב. הרב מואשם כי ליקק אותה בפניה ובצווארה ובשלב מסוים הכניס את לשונו לפיה. הוא מואשם כי אמר שהוא מעלה אותה אל "עולם האצילות" – ביטוי קבלי המתייחס לרמה רוחנית גבוהה ביותר.

בעקבות המעשה, עזב בעלה של הצעירה את הקהילה והחל להעלות טענות בנוגע להתנהלותו המינית של הרב. הרב ושניים מחסידיו, יעקב ריכטר ודוד אברהם שם טוב, שמעו על טענותיו של הבעל. לפי כתב האישום, בהנחיית הרב שהורה "לשבור את עצמותיו", תקפו אותו שני החסידים בשני מקרים שונים בפברואר ובמרץ 2013 והכו אותו בבעיטות ובאגרופים.

הפגנה מחוץ לבית משפט השלום ירושלים בעת הגשת כתב אישום נגד הרב ברלנד, יולי 2016. נועם מושקוביץ
הפגנת חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט השלום בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

עו"ד רחל תורן, המייצגת את הרב ברלנד, אמרה במהלך הדיון כי "אנחנו מתנגדים למעצר הרב ברלנד עד תום ההליכים. כתב האישום כפי שהוא מייחס עבירות של מעשה מגונה ברף התחתון כששני הצדדים לבושים ונוגע לאירועים שהתרחשו לפני תשע וחמש שנים. בעבירות מהסוג הזה לא מגישים בקשות מעצר.

לדבריה, "הרב ברלנד סובל מבעיות לב ובעיות אורולוגיות קשות מאוד. לאחר מעצרו הוא התמוטט ופונה לבית החולים שם שהה יומיים. הוא מכיר את כל המתלוננות שהגיעו לקבל את ברכתו, אבל הוא מעולם לא ביצע עבירת מין באף אחת מהן. הרב מוסר שהוא לא נתן הוראה להכות את אותו אדם, ההיפך - לפני שיצא מהארץ אותו אדם בא אליו כדי לקבל את ברכתו".

הפגנה מחוץ לבית משפט השלום ירושלים בעת הגשת כתב אישום נגד הרב ברלנד, יולי 2016. נועם מושקוביץ
עשרות חסידים של הרב הגיעו לתמוך. הפגנה מחוץ לביהמ"ש ירושלים, הבוקר/נועם מושקוביץ

הרב ברלנד שב ארצה ביום שלישי שעבר. הוא התקבל על ידי כ-300 מתומכיו שפרשו לכבודו שטיח אדום. לאחר ההגעה לנתב"ג, עשרות בלשי המשטרה ושוטרי יס"מ הקיפו את המטוס והעבירו אותו לניידת. הוא נמלט מהארץ באפריל 2013, תשעה חודשים אחרי שנחשפה הפרשה. הרב ברלנד נעצר בדרום אפריקה לפני שלושה חודשים. אנשי הרב פעלו בכל דרך אפשרית לשחררו ממעצר, ובמקביל לבטל את הליך ההסגרה נגדו. ואולם, כל ניסיונותיהם לא צלחו.

(עדכון ראשון: 10:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully