וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון קיבלה את המועמדות: "טראמפ לא יכול להיות המפקד העליון"

שרת החוץ לשעבר תקפה את יריבה הרפובליקני בנאום שנעל את הוועידה הדמוקרטית. אחרי שקרצה לתומכי סנדרס, היא הכריזה בהתרגשות: "כשאין תקרת זכוכית השמיים הם הגבול". היא גם הצהירה על מחויבות לביטחון ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, קיבלה הלילה (שישי) באופן רשמי את המועמדות לתפקיד, בנאום שחתם את ועידת המפלגה שנערכה בפילדלפיה. במהלך הנאום הרבתה לעקוץ את יריבה דונלד טראמפ, ולנסות לגייס לטובתה את תומכיו של ברני סנדרס, המתחרה שלה במרוץ הדמוקרטי. קלינטון ציינה כי היא האישה הראשונה שהגיעה למעמד זה - ייצוג אחת משתי המפלגות הגדולות בבחירות לנשיאות. היא אף הזכירה את ישראל: "חייבים לתמוך בביטחון ישראל ולוודא שהסכם הגרעין נאכף", אמרה.

היא פתחה את נאומה בתודה לבתה צ'לסי קלינטון שנאמה לפניה והזמינה אותה לבמה, וגם לנשיא המכהן ברק אובמה. "אמריקה בטוחה יותר בגלל המנהיגות של הנשיא אובמה", אמרה, והוסיפה כי "מישל אובמה הזכירה לנו שהילדים שלנו צופים והנשיא שנבחר יהיה גם הנשיא שלהם". היא הזכירה גם את סגנה, טים קיין, ואמרה כי הוא יעשה את האומה האמריקנית גאה.

לקריאה נוספת:
אובמה: מעולם לא היה אדם ראוי יותר לנשיאות מקלינטון - גם לא אני
גנבה את ההצגה: סיכת "הילרי" בעברית על חולצתו של קלינטון
גרמניה נגד טראמפ: "בחירתו תיפגע ביחסים בין אירופה לארצות הברית"

הילרי קלינטון וסגנה טום קיין בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, ארצות הברית, 29 ביולי 2016. רויטרס
קלינטון עולה לבמה בוועידת המפלגה עם סגנה קיין, הלילה/רויטרס

לאחר מכן, ביקשה להודות לסנדרס. "ברני עורר מיליוני אנשים, במיוחד צעירים שנתנו את ליבם לקמפיין" אמרה. "לכל אותם תומכים, אני רוצה שתדעו ששמעתי אתכם. המטרה שלכם היא המטרה שלנו. המדינה שלו צריכה את האנרגיות שלכם וזו הדרך היחידה לתרגם את המצע הפרוגרסיבי שלנו לשינוי לאמריקה. בואו נצא ונגרום לזה לקרות יחד", קראה.

כמה עשרות ממתנגדי קלינטון ומתומכי סנדרס הפריעו לנאום בכמה הזדמנויות. חלקם הגיעו לבושים בחולצות של המפלגה הירוקה, ואחזו בשלטים של מועמדת המפלגה לנשיאות ג'יל סטיין.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"טראמפ רוצה לבודד אותנו"

בהמשך, החלה לתקוף את טראמפ. "הוא רוצה לבודד אותנו מהעולם ואחד מהשני" טענה. "ברור לנו מול מה המדינה שלנו מתמודדת, אבל לא נפחד. אנחנו לא נבנה חומה. אנחנו נבנה כלכלה שבה כולם רוצים עבודה טובה ויכולים להשיג אותה. אנחנו נעבוד עם בנות בריתנו ונביס את הטרור", אמרה.

קלינטון הוסיפה כי "יש עוד הרבה מה לעשות, יש הרבה אנשים משכורתם לא עלתה מאז המשבר" אך ביקשה: "תסתכלו לרגע על העוצמה שלנו כאמריקנים. יש לנו את האומה הכי מגוונת בעולם. יש לנו את הצבא הכי חזק, הכי הרבה יזמים. אל תתנו לאף אחד לומר לכם שאנחנו חלשים. אנחנו לא".

"אל תאמינו לאף אחד שאומר אני יכול לתקן את זה לבד", אמרה, והתכוונה למילותיו של יריבה דונלד טראמפ מהוועידה ברפובליקנית בקליבלנד, וציינה כי הן "צריכות לדליק נורת אזהרה לכולנו". "באמת? הוא לבד? הוא שוכח את הצבא, השוטרים, הכבאים, הרופאים, המורים, יזמים, אמהות?" תהתה. "אמריקה אומרת נתקן את זה יחד. כתבו חוקה כדי שלעולם לא נהיה אומה שבה לאיש אחד יש את כל הכוח", הדגישה.

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 29 ביולי 2016. רויטרס
הגבר הראשון? ביל קלינטון משתעשע עם בלון, הלילה/רויטרס

לאחר מכן, הכריזה קלינטון כי היא מקבלת את המועמדות לנשיאות ארצות הברית. "כמו שאתם יודעים אני לא חדשה על הבמה הזו. הייתי גברת ראשונה, שמונה שנים סנאטורית, ייצגתי אתכם כמזכירת המדינה", הזכירה. קלינטון הבטיחה כי תהיה נשיאה של "דמוקרטים, רפובליקנים ועצמאים. אלה שהצביעו לי ואלה שלא הצביעו. נשיאה של כל האמריקנים".

קלינטון ציינה כי "הלילה זו הפעם הראשונה שבה אחת המפלגות הגדולות מינתה אישה כמועמדת לנשיאות". אני כל כך שמחה לעמוד כאן, כה שמחה שהיום הזה הגיע. כשאין תקרת זכוכית השמיים הם הגבול, אמרה בהתרגשות. "בואו נמשיך ללכת עד שכל אחת מההנשים באמריקה יקבלו את ההזדמנות המגיעה לה".

המועמדת הדמוקרטית עקצה שוב את טראמפ, ואמרה "אני מאמינה במדע". בכך התכוונה - בניגוד אליו - לסכנת ההתחממות הגלובלית, שממנה מתעלם המועמד הרפובליקני. "אנחנו המפלגה של האנשים העובדים. מהגרים יכולים לתרום לכלכלה שלנו זה לא אנושי לנסות לבעוט אותם החוצה", ציינה.

טראמפ נשא נאום ניצחון בתום הוועידה: "אשיב את החוק והסדר לארצות הברית". רויטרס
ספג עקיצות מקלינטון. טראמפ/רויטרס

קלינטון שבה והדגישה את העובדה כי היא נשיאתם של כל האמריקנים. "לא משנה לאיזו מפלגה אתם שייכים, זה הקמפיין שלכם. אם אתם מאמינים שחברות צריכות לחלוק רווחים, אם אתם חושבים שצריך להעלות את שכר המינימום ואף ילד לא צריך לגדול בעוני, הצטרפו אלינו", אמרה.

"לא שמעתם את זה מדולנד טראמפ", תקפה, והוסיפה בלגלוג: "נשיא צריך לכבד את הגברים והנשים שמסכנים את חייהם כדי לשרת את המדינה. אתם חושבים שלטראמפ יש את המזג להיות המפקד העליון? הוא מאבד את קור הרוח בזמן קמפיין. תארו לעצמכם אותו מתמודד עם משבר אמיתי בחדר הסגלגל".

קלינטון התייחסה בנאומה גם לביטחון ישראל. "אני גאה בכך ששמנו סוף לתכנית הגרעין האיראנית בלי שנורת ירייה אחת. חייבים לתמוך בביטחון ישראל ולוודא שהסכם הגרעין נאכף" אמרה, ושבה לתקוף את טראמפ: "אי אפשר לסמוך עליו עם הנשק הגרעיני. אם אנחנו רוצים לשמור על המדינה שלנו בטוחה אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו נשיא שנמצא בכיס של הלובי של הנשק".

קלינטון טענה שטראמפ אינו מבין כי "אמריקה נהדרת, אמריקה טובה. הוא לא מציע שינוי. הוא מציע הבטחות ריקות". לאחר מכן, הכריזה: "אנחנו מתחילים עידן חדש הערב. העולם צופה. בואו נבנה עתיד טוב יותר לאומתנו האהובה".

הקהל בוועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה, פנסילסניה, ארצות הברית, 29 ביולי 2016. רויטרס
תומכי קלינטון בוועידה הדמוקרטית, הלילה/רויטרס

מטה הבחירות של טראמפ פרסם הודעת תגובה בסיום הוועידה לנאומה של קלינטון. "הילרי דברה הלילה אל אמריקנים שכל חייה הסתכלה עליהם מלמעלה. האג'נדה שלה שוללת מאזרחי המדינה את ההגנות שהם זכאים להן", נכתב בהודעה. עוד נטען בתגובה כי תכניותיה של קלינטון יגזלו משרות מאזרחי ארצות הברית, וכי על אף סיסמתה "אמריקה חזקה יחד" היא תשאיר מאחור מיליוני אמריקנים.

המועמד הרפובליקני עצמו השתתף בעצרת בחירות באיווה, המדינה הראשונה שבה התקיימו הפריימריז ובה הפסיד לסנאטור טד קרוז. הוא אמר כי לאחר ששמע את נאומיהם של הדוברים בוועידה הדמוקרטית, התחשק לו "להכות חלק מהם קשות, עד שראשם היה מסתחרר". לדבריו, "הם לעולם לא היו מתאוששים".

צ'לסי קלינטון, בתה של הילרי קלינטון, בוועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה, פנסילסניה, ארצות הברית, 29 ביולי 2016. רויטרס
נאמה לפני אמה. צ'לסי קלינטון, הלילה בוועידה בפילדלפיה/רויטרס

בדומה לוועידה הרפובליקנית בשבוע שעבר, אז הציגה איוונקה טראמפ את אביה בנאום הסיכום שלו, גם הלילה עשתה בתה של המועמדת, במקרה הזה צ'לסי קלינטון, שנאמה לפני אמה. "אמא שלי נהדרת ומצחיקה. לא משנה מה קרה לה בחיים היא תמיד היתה שם למעני", אמרה צ'לסי קלינטון בגאווה. "ההרגשה של להיות מוערך ונאהב, זה מה שאמא שלי רוצה עבור כל ילד". קלינטון הצעירה הוסיפה: "אמא שלי מקשיבה ועושה. היא מונעת על ידי תחושת צדק ואהבה. אני כה אסירה להיות הבת שלה, היא עושה אותי גאה בכל יום מחדש".

"טראמפ משמיץ באופן מתמשך את דמותם של המוסלמים"

טראמפ הותקף גם מכיוונו של חיזר חאן, מוסלמי שבנו היה אחד מ-14 חיילים מוסלמים שנהרגו בזמן שירותים בצבא ארצות הברית מאז פיגועי 11 בספטמבר. כשעלה לבמה, הוא הוציא מכיסו עותק של חוקת ארצות הברית ואמר כי הוא רוצה להראות אותה לטראמפ. "הילרי קלינטון צדקה כשקראה לבני הטוב שבאמריקה. אילו זה היה תלוי בדונלד טראמפ, הוא מעולם לא היה באמריקה. דונלד טראמפ משמיץ באופן מתמשך את דמותם של המוסלמים", אמר.

גנרל ג'ון אלן, בכיר בצבא ארצות הברית לשעבר ששימש ראש הקואליציה הבינלאומית למלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), מלווה בקבוצת וותיקי צבא, הצטרף למזהירים מפני טראמפ. "אנחנו חייבים לבחור בתקווה. כל אמריקני צריך תקווה. אני עומד פה בפניכם להביע תמיכה בהילרי קלינטון. אנחנו סומכים על שיקול הדעת שלה", קרא.

אלן הוסיף: "אנחנו יודעים שהיא ואחרים יודעים איך להשתמש בכל הכוחות של אמריקה, לא רק הצבא, כדי לשמור אותנו בטוחים וחופשיים. אני אומר לכם ללא היסוס שהיא תהיה המפקדת העליונה שאמריקה צריכה. אני יודע את זה כי שירתי לצידה. איתה אמריקה תביס את הרשע, תביס את דאעש".

היום האחרון לוועידה הוקדש לזכויות עובדים, ונאמו בו בעיקר תומכים מן השורה. בין היתר, סיפרה אישה בשם הנרייטה לוי ממישיגן על המאבק להעלאת שכר המינימום ל-15 דולרים לשעה. אישה אחרת בשם בת מטיאס מאוהיו חלקה עם קהל את חוויותיה מעבודה בשתי משרות בזמן שבעלה עובד במשמרות לילה במפעל. אישה נוספת, ג'נסן וולקוט מקנזס, העידה כי פוטרה מעבודתה בפיצרייה מקומית לאחר ששאלה את המעסיק שלה מדוע היא מרוויחה 25 סנט לשעה פחות מעמיתיה הגברים. חלק מהבטחות הבחירות של קלינטון נוגעות לתשלום שווה לגברים ונשים.

אתמול נאם בוועידה אובמה ושלהב את הקהל. "מעולם לא היה שום אדם - לא אני, לא ביל, אף אחד, יותר מוכשר לתפקיד מאשר הילרי קלינטון", אמר אובמה בפני הקהל שקיבל אותו בצעקות "yes we can".

לדבריו, "אף אחד לא מכין אותך להיות המפקד העליון. עד שלא ישבת שם אתה לא יודע מה זה לשלוח אנשים צעירים לצבא. אבל הילרי הייתה בחדר. היא יודעת מה המשמעות. מה המשמעות לאזרחים, לחיילים, לעסקים. אפילו בעת משבר היא מקשיבה לאנשים ומתייחסת לכולם בכבוד - זאת ההילרי שאני מכיר, זו ההילרי שאני מעריץ".

(עדכון ראשון 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully