וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המחיר שצריך לשלם עבור שבויים? ההחלטה שבישראל חוששים לקבל

29.7.2016 / 0:25

דיון הקבינט על מסקנות ועדת שמגר היה ניסיון למתן את הביקורת בנושא השבויים והנעדרים בעזה. אך בזמן שבמערכת הביטחון חוששים מקביעת כללים לניהול משא ומתן לשחרור, חמאס ממתין לשעת כושר

צילום: רוני כנפו, עריכה: אוהד פיטר

(אב שכול התפרץ לנאום נתניהו באזכרה ל"צוק איתן": "לא מאמינים לך")

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינס שלשום (רביעי) את הקבינט כדי לדון במסקנות ועדת שמגר, לא באמת מעוניין לפתוח מחדש לדיון את המלצות הוועדה, שמונתה בינואר 2012 לגבש מדיניות לניהול מו"מ עתידי בנושא שבויים ונעדרים. כינוס הדיון היה נראה יותר כמו ניסיון להוריד מעליו את הביקורת הציבורית בנושא ולדחוק אותה לפינה; או לכל היותר לחלוק את האחריות בנושא עם שאר חברי הקבינט, בהם השרים אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. כך שאם יום אחד יחליט הצמד וחבריהם למתוח עליו ביקורת, הוא יוכל להזכיר להם כי הם היו חלק מהתהליך. ההתגוששות המילולית של הימים האחרונים של חברי הקבינט בעבר ובהווה על הדיונים לפני מבצע "צוק איתן" – ממחישים מאלו מוקשים מנסה נתניהו להתחמק.

גם במערכת הביטחון נזהרים מאוד מקביעת כללים קשיחים לניהול משא ומתן לשחרור שבויים ונעדרים. גורמים ביטחוניים טוענים כי יש לבחון כל מקרה בנפרד על בסיס מודיעין, הערכות ברוח התקופה ומצבו של האויב. לפי גישתם, ניהול המו"מ לשחרור החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב לא היה דומה כלל לניהול תהליך המו"מ לשחרור החייל גלעד שליט. לדבריהם, קביעת כללים ברורים לניהול המו"מ מכתיבים לאויב את מסגרת הפעולה שלו ומחדדים עבורו את נקודות התורפה בעסקה.

עוד בוואלה! NEWS:
בנט על המנהרות: "מי שלא לומד, יטעה שוב"; גורם בליכוד: "הוא משקר"
אב שכול התפרץ לנאום נתניהו באזכרה ל"צוק איתן": "לא מאמינים לך"
משפחות חללי "צוק איתן" לנתניהו וליברמן: הקימו ועדת חקירה ממלכתית

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן נכנסים לישיבת סיעת הליכוד ביתנו. טלי מאייר
כולם היו חלק מהתהליך. נתניהו וליברמן/טלי מאייר

עם זאת, הגורמים כן סבורים כי לצורך ניהול המשא ומתן יש למנות גורם מחוץ למערכת הפוליטית, בלתי-תלוי, בעל סמכות וידע מקצועי בתחום הביטחוני-מודיעיני. כפי שהיה עם דוד מידן, בכיר המוסד לשעבר, שניהל את המו"מ לשחרורו של גלעד שליט מטעם הממשלה וכן כמו שהיה אחרי מבצע "צוק איתן" עם מינויו של אל"מ במיל' ליאור לוטן למתאם מטעם נתניהו לנושא השבויים והנעדרים. מינוי גורם חיצוני חשוב משום שברור לכל כי מה שיקבע את קצב העסקה והאקלים שבו היא תתנהל יהיו דעת הקהל הציבורית והיקף הלחץ שיפעילו משפחות השבויים והנעדרים.

מביט מהצד: חמאס מחכה לרגע הנכון

בעוד בחברה הישראלית חידשו את הדיון על המחיר שיש לשלם עבור שחרורם של חיילים ואזרחים שבויים ונעדרים, שומר ארגון חמאס על דממת אלחוט בנושא. בפועל, בצה"ל ובמערכת הביטחון מדגישים כי לא מתנהל משא ומתן – בניגוד לכל הפרסומים בכלי התקשורת הערביים. באותה נשימה גורמים בגופים הביטחוניים מזהירים כי חמאס לא יושב בשקט – הוא פשוט מחכה לרגע הנכון.

משפחת אורון שאול במאהל המחאה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. 26 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
חמאס מחכה להציף פרטים חדשים משבוייו. הוריו של אורון שאול/נועם מושקוביץ

חמאס, כך מעריכים הגורמים הבכירים, מחכה לעיתוי הנוח ביותר מבחינתו לטלטל את לב הציבור הישראלי ולהציף פרטים חדשים על אודות גורלם של גופות החללים סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול שנהרגו במבצע "צוק איתן", ושל שלושת האזרחים הישראלים, אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד וג'ומעה אבו גנימה, שחצו לרצועת עזה.

היקף האיפוק של חמאס קשור בנרטיב הפלסטיני שרואה בשחרור אלפי האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל נושא חשוב ביותר, שעוקף בחשיבותו אפילו את הר הבית. סוגיית האסירים הביטחוניים זוכה לקונצנזוס רחב מאוד. מסיבה זו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן משלם משכורות בקביעות לאסירים הביטחוניים בישראל חרף הביקורת הישראלית והבינלאומית על כך שהוא מממן רוצחים ומחבלים.

אם אבו מאזן יפנה עורף לאסירים הביטחוניים הוא יוכרז בוגד על ידי הפלגים השונים ודמו עשוי להיות מותר. ולמרות זאת, ברגע שתתקבל החלטה להניע מחדש את המשא ומתן ירצה אבו מאזן להיות צד בו כדי לבודד ולהחליש את חמאס. בדיוק כפי שאירע בעסקת גלעד שליט וכשם ששמו של יו"ר הרשות נקשר בהסכם הפסקת האש במבצע "צוק איתן".

(עדכון ראשון: 21:31)

איילין, אביו של אברה מנגיסטו הנמצא ברצועת עזה, מחוץ לישיבת הקבינט. נועם מושקוביץ
אבו מאזן ירצה להיות צד במו"מ. אביו של אברה מנגיסטו/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully