וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הביקורת: הקבינט ידון לראשונה בהמלצות למו"מ להשבת גופות

נתניהו יכנס את הקבינט לדיון בהמלצות ועדת שמגר, שמונתה לפני ארבע שנים והמלצותיה נועדו לגבש מדיניות לניהול מו"מ בענייני שבויים ונעדרים. "מעולם לא התחייבתי שהסכם עם טורקיה חייב לכלול את השבת הגופות", אמר

צילום: רוני כנפו, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: הורים שכולים מתפרצים לדברי נתניהו בטקס במלאת שנתיים למבצע "צוק איתן", אתמול בהר הרצל)

על רקע הביקורת הציבורית על המאמצים להשבת גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמל-ראשון אורון שאול, יכנס היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו את הקבינט המדיני-ביטחוני וידון בין היתר במסקנות ועדת שמגר. הוועדה, שהוקמה בשנת 2010 ומסקנותיה פורסמו ב-2012, נועדה להתוות מדיניות לניהול משא ומתן עתידי בענייני שבויים ונעדרים.

נתניהו התייחס השבוע בשיחה עם כתבים צבאיים לסוגיית החזרת הגופות של שני החללים הנעדרים בעזה. "מעולם לא היתה התחייבות שלי לסגור עסקה עם טורקיה בלי החזרת הגופות. זה עלה בשיחות, אבל לא כתנאי, כי אני יודע שלטורקיה אין שליטה על חמאס", אמר. עם זאת, אמר נתניהו כי הקבינט ידון בדוח שמגר בהמשך השבוע: "אם תתקבל החלטה היא תפורסם".

ראש הממשלה סירב להביע את דעתו בנושא. "כשאני אכתוב ספר זיכרונות לגבי מה הנחה אותי בעסקת שליט, אתם תופתעו", אמר.

לקריאה נוספת:
אב שכול התפרץ לנאום נתניהו באזכרה ל"צוק איתן": "לא מאמינים לך"
משפחתו של אורון שאול חסמה סחורות בגבול עזה: "לא נשב בשקט"
משפחת אורון שאול נגד ההקלות: "למנוע מאסירי חמאס לצפות ביורו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת הממשלה. יולי 2016. רויטרס
משרד ראש הממשלה ממשיך לרכז את הטיפול בשבויים והנעדרים. נתניהו/רויטרס

בשנת 2010 מינה שר הביטחון דאז אהוד ברק ועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, שהגישה את המלצותיה בענייני שבויים ונעדרים. פרטי הדוח המלאים לא פורסמו מעולם. בין ההמלצות שנמסרו: להעביר את הטיפול בשבויים והנעדרים ממשרד ראש הממשלה לידי משרד הביטחון, והטלת מחסומים רבים בין צוותי המשא ומתן לראש הממשלה, מתוך הבנה כי יש למנוע ממנו לחץ פוליטי על מנת שיוכל לקבל החלטות שקולות ומקצועיות. עד כה לא אומצו המלצות אלו ומשרד ראש הממשלה ממשיך לרכז את הסוגיה.

בתוך כך, התייחס הבוקר שר הביטחון לשעבר משה יעלון לתהליך השבת הגופות ממבצע "צוק איתן" ואמר כי כל הסכם צריך להיות שוויוני – גופה תמורת גופה. "עמדתי בנושא שבויים ונעדרים היא ערכית - אין פודים שבוי יותר מכפי דמיו. לכן הצבעתי נגד בעסקת שליט. מרגע שאנחנו מוכנים לשלם מחירים מופקעים נגד שבויים או גופות, אנחנו מזמינים את האירוע הבא. יש לנו מחויבות מוסרית למי שאנו שולחים לקרב, וצריכים לעשות ככל הניתן לפתור את הבעיה הזו", אמר במסגרת "פורום בר-אילן" של אגודת הידידים של אוניברסיטת בר-אילן.

יעלון הדגיש כי הלחץ הציבורי עלול להוביל לתוצאות שליליות. "כשאומרים בכל מחיר, אז הצד השני מעלה את המחיר. צריך לנהל מדיניות אחראית. צריך שנאמץ מדיניות ברורה כדי שהסחטנות הזו תיפסק, וצריך לעשות ככל האפשר להחזיר את הדר גולדין ואורון שאול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully