וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לליבה: בתי ספר חרדיים לא יחוייבו ללמוד מתמטיקה ואנגלית

במערכת הפוליטית מגיבים בזעם לאישור ההצעה. "הממשלה רוצה לקחת מדור שלם את האפשרות לפרנס את עצמו", אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. שר החינוך בנט טען כי הביטול הופיע בהסכמים הקואליציוניים

עריכה: אביב אירגז

(ריאיון באולפן וואלה! NEWS בנושא חובת לימודי הליבה)

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את ביטול חובת לימודי הליבה במוסדות החרדיים המתוקצבים, זאת בהמשך לאישור הצעת החוק בנושא במליאת הממשלה מוקדם יותר היום. לפי הצעת החוק הממשלתית של משרד החינוך, יבוטל סעיף 10א לחוק לימוד חובה, שחייב את כל מוסדות החינוך היסודי בישראל, כולל מוסדות הפטור החרדים, ללמד 11-10 שעות מתמטיקה מדעים ואנגלית. במקום זאת, החוק יאפשר לשר החינוך את שיקול הדעת בהחלטה על התנאים לתקצוב מוסדות הפטור.

במפלגת יש עתיד תקפו בחריפות את ההחלטה, אותה כינו כניעה לדרישות החרדים ו"מחטף שערורייתי", שכן החוק מקודם כהצעת חוק ממשלתית בהליך בזק שיאפשר לאשרו בקריאה ראשונה עד יציאת הכנסת לפגרת הקיץ בסוף השבוע הבא. גם בתוך הממשלה נרשמה התנגדות לא צפויה: שר המדע אופיר אקוניס נטש בזעם את ישיבת הממשלה בנושא, וסירב להשתתף בהצבעה. "אני בעד שכל ילדי ישראל ילמדו אנגלית, מתמטיקה ומדעים. זה הדבר הנכון והצודק שמשמר את ילדי ישראל והמדינה כולה כמדינה פורצת דרך ומובילת חדשנות בכל העולם. הביטול הזה הוא שגיאה", אמר אקוניס.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
משרד החינוך פרסם את תזכיר החוק הפוטר חרדים מלימודי ליבה
"כישורי התפירה לא תורמים בכימיה": מחאת הרשת נגד החינוך החרדי
הורי חרדים שלא למדו ליבה ישלמו פיצויים? "המדינה לא מבינה בחינוך חרדי"

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
צעיר חרדי שוקד על לימודיו/טלי מאייר

חקיקת סעיף 10א הקובעת את חובת לימודי הליבה במוסדות הפטור החרדיים נחשבת לאחד מההישגים המרכזיים של יש עתיד ושר החינוך שלה בכנסת הקודמת, שי פירון. החוק קבע כי מוסד שלא יעמוד בחובת לימודי הליבה יזכה לתקציב נמוך באופן משמעותי: 30% לעומת 50% שמקבלים מוסדות הפטור החרדיים בהם נלמדים לימודי ליבה.

עם זאת, החוק שבהסכמת יש עתיד היה אמור להיכנס לתוקף רק ב-2018, לא זכה להיות מיושם ולמעשה לא נשללו עד כה תקציבים מאף מוסד לימוד. בשנה שעברה, לאחר הקמת הממשלה החדשה, החל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לקדם הצעת חוק שביטלה את החקיקה של פירון, והחזירה את הסמכות לקביעת התקנות לשר החינוך. מבחינת המפלגות החרדיות מדובר בצעד חשוב למחיקת "מורשת לפיד", שכוללת גם את חוק הגיוס ואת קיצוץ קצבאות הילדים. החוק היה עתיד להשפיע על 40 אלף תלמידים מתוך 400 אלף בכלל מוסדות החינוך החרדי.

בנט על דברי הרבנים לוינשטיין וקרים: "אינם מקובלים עליי ואינם דרכה של הציונות הדתית". ספק 500
צפוי לחתום על תקנות שיאפשרו לו לקבוע את היקף לימודי הליבה לאחר ביטול החוק. שר החינוך בנט/ספק 500

אישור ההצעה לביטול סעיף 10א היום הושג לאחר שגפני הגיע להסכמות עם שר החינוך בנט ועם שאר מפלגות הקואליציה, על בסיס דרישות המפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים. התקנות החדשות סוכמו כבר ככל הנראה בין בנט ובין יהדות התורה. בנט הצהיר כי אחרי שהחוק יבוטל הוא יחתום על תקנות חדשות המאפשרות לו לקבוע את היקף לימודי הליבה במוסדות אלה, אך עד כה אין מועד שבו מתכנן לחתום על התקנות בפועל.

סגן שר החינוך, מאיר פרוש (יהדות התורה), התגאה בתקשורת החרדית על ביטול החוק. בשיחה לאתר "בחדרי חרדים" אמר פרוש כי "בכך אנו מבטלים את גזירת החוק של לפיד שכל רצונו היה להצר את צעדיהם של לומדי התורה". פרוש סירב להגיב באופן ישיר לוואלה! NEWS על ההחלטה שהוביל בשיתוף עם המפלגות החרדיות לבטל את סעיף 10א בחוק מחשש ככל הנראה שדבריו ישמשו כ"הסתה" נגד הציבור החרדי.

לפיד ב-2012: "הוועדים שולטים במפלגת העבודה - יחימוביץ' לא תיגע בהם". דניאל בוק
"מי שיושב בממשלה הזאת מבין שהוא מוכר את הילדים שלנו". לפיד/דניאל בוק

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מנהל בימים האחרונים קמפיין ער נגד ביטול חובת לימודי הליבה. "ממשלת ישראל רוצה לקחת היום מדור שלם את האפשרות לפרנס את עצמו", אמר מוקדם יותר היום. "מילא אם הם לא היו מבינים את הנזק שהם מעוללים, אבל כל מי שיושב בממשלה הזאת מבין שהוא מוכר את הילדים שלנו. פשוט לא אכפת להם. הכול פוליטיקה".

המתקפה של יש עתיד כוונה נגד בנט. ח"כ אלעזר שטרן האשים אותו ב"בריחה מאחריות" ואמר כי הוא "נכנע פעם אחר פעם לדרישות החרדים, הן בנושאים שתחת אחריותו כשר החינוך והן בנושאי דת ומדינה - שחשובים לציונות הדתית אותה הוא מתיימר להנהיג". ח"כ חיים ילין אמר שבנט "מפרסם ומעודד את תלמידי ישראל ללמוד חמש יחידות מתמטיקה וחמש יחידות אנגלית, אך במקביל מדיר אוכלוסייה שלמה של צעירים מוכשרים על ידי ביטול לימודי הליבה". הוא הוסיף כי במקום לאחד את העם ולדאוג לצמיחה כלכלית, בנט מביא לפילוג ומייצר הבדלי מעמדות.

בנט הגיב בסוף השבוע שעבר למתקפה מכיוון יש עתיד ואמר בשיחת וידיאו בפייסבוק כי ראש הממשלה כבר חתם על ביטול לימודי הליבה בהסכמים הקואליציוניים וכי הוא "נאלץ ללכת עם ההסכמים".

לתגובות הנזעמות של יש עתיד הצטרפה גם יו"ר מרצ זהבה גלאון שאמרה כי ביטול לימודי הליבה יבטיח "שהחרדים יישארו עניים ולא יצליחו להשתלב בשוק העבודה, אפילו אם ירצו לעשות כן. בגלל הנהגה חרדית אינטרסנטית ואגואיסטית, והודות לרפיסות וללחיצות של שר החינוך בנט, הציבור החרדי יישאר כלוא במעגל עוני קשה".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב מסר: "אין גבול לחוסר האחריות של הממשלה ולנזקים שהיא מוכנה לגרום לעתיד המשק והכלכלה רק בשביל לשלם למפלגות החרדיות ולקנות עוד שנות שלטון. החלטת הממשלה תותיר דורות של ילדים חרדים ללא השכלה כללית בסיסית וללא יכולת להיכנס לשוק העבודה ולהתפרנס בעתיד. המטרה העיקרית של החוק היא להבטיח שגם הדור הבא של הבוחרים החרדים יהיה עני ותלוי במפלגות החרדיות וכך ימשיך לציית להן".

(עדכון ראשון: 13:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully