וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הכריז על צעדי החירום נגד המורדים: אחיינו של גולן נעצר

בצו ראשון שיצא במסגרת מצב החירום שעליו הכריז השבוע, קבע הנשיא כי ניתן יהיה להחזיק בעצירים עד 30 יום ללא אישום. בנוסף, הנחה הצו על סגירת יותר מ-2,000 בתי ספר, ארגוני צדקה ומוסדות נוספים בחשד לקשרים עם יריבו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ארדואן הכריז על מצב חירום בטורקיה)

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הורה היום (שבת) על הארכת תקופת הזמן שבה ניתן להחזיק בעצירים מנהליים ללא אישום לעד 30 ימים, זאת כחלק מצעדי החירום הננקטים במדינה עקב ניסיון ההפיכה הכושל בסוף השבוע שעבר. הצו שהוציא ארדואן הוא הראשון במסגרת מצב החירום בן שלושת החודשים שהוכרז בטורקיה.

מצב החירום שעליו הכריז הנשיא ביום רביעי אמור לאפשר לרשויות הטורקיות להגיע לתומכי ניסיון ההפיכה הצבאית "במהירות וביעילות". בריאיון שהעניק ארדואן לרשת פראנס-24 הוא השווה את הצעדים לאלו שננקטו בצרפת לאחר מתקפת הטרור שאירעה בפריז בנובמבר 2015, זאת מאחר שתומכי ההפיכה ניסו לפגוע בגורמי ממשל ובנשיא עצמו.

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה:
ארדואן עובר לחינוך ולתקשורת: אלפי מורים פוטרו, עיתונים נסגרו
חרב הפיפיות של ארדואן: מרוב טיהורים לא נותר מי שינהל את טורקיה
האיחוד האירופי תוקף את ארדואן: "אין תירוץ לשלילת זכויות בסיסיות"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני תומכיו בתפילות יום השישי במסגד באנקרה. 22 ביולי 2016. רויטרס
ארדואן נואם בפני קהל תומכיו במסגד באנקרה, אתמול/רויטרס

בתוך כך, הצו שעליו חתם ארדואן מורה לרשויות על סגירתם של 943 בתי ספר פרטיים החשודים בקשרים עם המטיף האסלאמי פתהוללה גולן, שאותו מאשים ארדואן באחריות לניסיון ההפיכה. הצו מורה גם על סגירת 1,229 ארגוני צדקה, 19 ארגוני סחר, 15 אוניברסיטאות ו-35 מוסדות רפואיים בגין אותם חשדות. מוקדם יותר היום דווח כי הרשויות במדינה עצרו את אחיינו של גולן בחשד למעורבות בתכנון ניסיון ההפיכה.

בכלי תקשורת בטורקיה שציטטו את ארדואן דווח בנוסף כי המועצה הצבאית העליונה בטורקיה תתכנס ביום חמישי הקרוב. בריאיון שהעניק נשיא טורקיה לסוכנות הידיעות רויטרס ביום חמישי אמר כי הוא מתכנן "לבנות מחדש" את כוחותיה החמושים של המדינה, ולהביא "דם חדש" לארגון לאחר ניסיון ההפיכה, שבו נהרגו לפחות 246 בני אדם.

פגישתה של המועצה העליונה, המתקיימת מדי שנה באוגוסט, הוקדמה מעט על מנת לדון באירועי סוף השבוע שעבר. היא תתרחש בארמון הנשיאותי באנקרה ולא במטה הכללי של הצבא.

תומכי הנשיא ארדואן מפגינים בכיכר טסקים – איסטנבול, טורקיה. AP
מפגינים התומכים בארדואן בכיכר טקסים באיסטנבול, השבוע/AP

מוקדם יותר דווח כי בית המשפט העליון באנקרה הורה על שחרורם של כ-1,200 חיילי צבא טורקיה שנעצרו בעקבות ניסיון ההפיכה. עדיין לא ברור אם יחזרו לשירות סדיר בצבא, אך עולה כי נגד חלקם לפחות יוגשו כתבי אישום בהמשך.

הבוקר אמר סגן ראש ממשלת טורקיה, מהמט סימסק, כי ארצו תדבוק בעקרונות הדמוקרטיה ושלטון החוק, תוך שהתייחס להתנהלות הממשלה לנוכח ניסיון ההפיכה, שכללה מעצרים, סגירת מוסדות והדחת בעלי תפקידים רבים. "מההתחלה, למרות מה שקרה לפני שבוע בטורקיה, אנחנו נמשיך לדבוק באופן תקיף בעקרונות דמוקרטיים ולהחיל את שלטון החוק. לא הרבה השתנה. אני יודע שיש סימני שאלה לגבי זה", אמר סימסק במהלך פגישה עם שרי אוצר של ה-G-20 בסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully