וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל של גופי המודיעין הטורקיים - שכמעט עלה לארדואן ביוקר

17.7.2016 / 0:53

כישלונם הצורב של מנגנוני הביטחון בזיהוי ניסיון ההפיכה צריך להוות קריאת השכמה לנשיא טורקיה, שמזימות להפילו נרקמו מאז ומתמיד. כעת, לא יהיה מפתיע אם תגבר נוכחות ארגוני הטרור במדינה, שלא הצליחה לזהות אפילו מרד מבית

צילום: רויטרס, AP

(בווידאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על ניסיון ההפיכה בטורקיה)

הכוונות להפיכה צבאית מרחפות מעל טורקיה מהיום שבו עלה נשיא רג'פ טייפ ארדואן לשלטון. בעקבות מהלכיו ותהליך האסלאמיזציה שכפה על האומה החילונית, התפתחו מחשבות על מרד בקרב חלק מראשי המדינה ומפקדי הצבא, ששימשו גשר בין מזרח ומערב במדינה המצויה בין שתי יבשות. ארדואן זיהה את הכוונות הללו וערך טיהור משמעותי בצבא, תוך סילוק כמעט דור שלם של מפקדים בגופי הביטחון והמודיעין והצבת בכירים הנאמנים לו, רובם דתיים. אך למרות זאת, רעיונות ההפיכה המשיכו להתגלגל בצמרת הטורקית – ומכאן נובע גודל המחדל המודיעיני שבניסיון שאירע בליל שבת להפיל את משטרו.

לאורך השנים נרשמו פעולות מרד נגד השלטון ונרקמה לפחות תכנית אחת להפילו. השינוי באופי המשטר בראשות ארדואן בא לידי ביטוי במספר מישורים. אחד מהם היה ניתוק היחסים הצבאיים בין ישראל וטורקיה. הצבא הטורקי היה שותף חשוב של צה"ל במשך שנים ונחשב לאחד הצבאות החזקים בנאט"ו, ובחיל האוויר הישראלי עדיין מתגעגעים לאימונים המשותפים עמו. שיא מערכת היחסים בין ירושלים ואנקרה היה בחתימה על הסכם אסטרטגי בין המדינות, וכן בהחלפת מידע מודיעיני קריטי, אימונים משותפים וסחר ביטחוני, שכלל מכירת מטוסים ללא טייס והשבחת טנקים.

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה בוואלה! NEWS:
נאמני ארדואן יצאו לרחובות והכו חיילים: "לא יקרה שוב"
90 שנה, ארבע הפיכות: הקרע המדמם בין הצבא והממשלה בטורקיה
העולם גינה את ניסיון ההפיכה בטורקיה: "להשיב את שלטון הדמוקרטיה"

טנק ברחובות אנקרה – ערב ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה. רויטרס
טנק של צבא טורקיה במהלך ניסיון ההפיכה באנקרה/רויטרס

ניסיון ההפיכה הנוכחי מעיד על העובדה שרעיונות ההפיכה המשיכו לצוף בטורקיה. לא מדובר בקבוצה מצומצמת של אנשים שהייתה חשופה לכוונות לבצע הפיכה, אלא במאות שותפי סוד אותו חלקו כנראה חודשים אם לא יותר. מדובר במהלך שנדרש לרקום ולתכנן אותו במשך חודשים לפחות. ועדיין, מערך המודיעין של ארדואן לא הצליח לסכל את הכוונות מבעוד מועד, לעצור בכירים וחברים בהתארגנות ולחשוף את הסיפור.

השעות הארוכות שחלפו בחוסר בהירות העידו לא רק על מבוכה ובהלה במנגנוני הביטחון השונים בטורקיה, אלא גם על חוסר מוכנות של גופי הביטחון הנאמנים לנשיא השמרן. הפרטים שנחשפו עד כה מעידים על גודל השבר בטורקיה. קריאתו לעזרת נאמניו האזרחים שיצאו לרחובות ובלמו אתצ המהפכה הייתה ההחלטה ששמרה על שלטונו. סוג של 'איפון'. האתגר הבא של ארדואן ולמפלגתו יהיה "להחזיר את השד אל הבקבוק". אחרי הכול, לא כל יום קם חלק ניכר מצבא במדינה דמוקרטית, המהווה חלק מהקונצנזוס, ויוצא נגד הממשל ונגד חלקים מהעם. טיהור מערכת המשפט ומעצר נרחב בצבא הוא הצעד הראשון.

כרגע, הנקודה הקריטית היא ביטחונה האזורי של טורקיה, שעצביה חשופים. הכאוס והבלבול עלולים לזמן לחלל הזה ארגוני טרור רבים, ועל כן לא יהיה מפתיע אם מתקפות הטרור בטורקיה יתגברו בטווח הנראה לעין. עכשיו המחדלים ברורים יותר מתמיד – הרי אם מנגנוני הביטחון הטורקיים לא מצליחים לזהות מזימות הפיכה מבית, קשה לצפות מהם להתמודד עם דאעש.

(עדכון ראשון: 22:10)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully