וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם גינה את ניסיון ההפיכה בטורקיה: "להשיב את שלטון הדמוקרטיה"

מנהיגי העולם הדגישו את עמידתם לצד ממשלתו של ארדואן וקראו להשיב את "הסדר החוקתי ושלטון החוק" בטורקיה. אובמה וקרי קראו לעצירת שפיכות הדמים, ומרקל והאיחוד האירופי הביעו תמיכה ב"שותפת המפתח" ובשלטונה

צילום: רויטרס

(בווידאו: הפצצות המורדים בטורקיה בבניין הפרלמנט באנקרה)

מנהיגי העולם גינו הבוקר (שבת) את ניסיון ההפיכה בטורקיה, הביעו תמיכה בממשלה באנקרה וקראו לרגיעה בעימותים הקשים שגבו את חייהם של יותר ממאה בני אדם. נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח עם שר החוץ ג'ון קרי, והשניים הסכימו על תמיכה בממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי באנקרה וקראו לאיפוק ב"גילויי האלימות ושפיכות הדמים".

בהצהרה מטעם הבית הלבן נמסר כי "שר החוץ הדגיש שמחלקת המדינה תמשיך להתמקד בביטחונם של אזרחי ארצות הברית השוהים בטורקיה. הנשיא ביקש משר החוץ להמשיך ולעדכן אותו בהתפתחויות במצב".

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, ציין אף הוא כי שוחח עם מקבילו הטורקי, מבלוט צ'בושאולו, והביע את תמיכתה של לונדון בממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי בטורקיה. ג'ונסון צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי שוחח עם צ'בושאולו והביע "תמיכה בממשלה ובמוסדות הדמוקרטיים של טורקיה".

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה:
"הקשר הזר" בהפיכה: המטיף שסייע לארדואן לעלות לשלטון והפך לאויבו
נאמני ארדואן יצאו לרחובות והכו חיילים: "לא יקרה שוב"
נשיא טורקיה: "ניסיון הפיכה נוסף עשוי לקרות בכל רגע"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפסגת ה-G20, 15 בנובמבר 2015. רויטרס
"שותפה חשובה של האיחוד האירופי". אובמה, ארדואן ומרקל, 2015/רויטרס

דוברה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מסר מטעמה כי "יש לכבד את הדמוקרטיה של טורקיה וברלין תומכת בממשלה שנבחרה באנקרה". "יש לכבד את הסדר הדמוקרטי בטורקיה. יש לעשות הכל כדי להגן על חיי אדם", מסר הדובר שטפן זייברט בתגובה על ניסיון ההפיכה הצבאית. לדבריו, מרקל ושריה הבכירים עומדים בקשר קרוב עם הממשלה באנקרה לניטור אחר המצב.

נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק הביא אף הוא תמיכה בממשלתו של רג'פ טייפ ארדואן, וקרא להשיב את "הסדר החוקתי" לאחר ניסיון ההפיכה בטורקיה. לדבריו, "טורקיה היא שותפת מפתח עבור האיחוד האירופי. האיחוד תומך באופן מלא בממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, במוסדות המדינה ובשלטון החוק. אנו קוראים לחזרה מיידית של הסדר החוקתי במדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים בחאן יונס נגד ניסיון ההפיכה בטורקיה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם מחוץ לאירופה זכתה ההפיכה לגינויים, וראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר גם הוא שיש לכבד את הדמוקרטיה הטורקית, וציין כי הוא "מקווה לנורמליזציה בזמן הקרוב ושהשלווה תחזור". משרד החוץ של קוריאה הדרומית פרסם הודעה הקוראת לאזרחיה המדינה לבטל טיולים מתוכננים לטורקיה לנוכח ההפיכה הצבאית, ומשרד החוץ הוציא אזהרת מסע מיוחדת. "הממשלה מביעה דאגה עמוקה לנוכח המצב הקשה עקב פעולות צבא טורקיה ומקווה שהמצב יחזור לשליטה באמצעות אכיפת הסדר החוקתי והדמוקרטי", נמסר ממשרד החוץ בסיאול.

חמאס גינה את ניסיון ההפיכה בטורקיה ובירך את הנשיא ארדואן על "ניצחונו". בהודעה רשמית שפרסם הארגון נאמר כי הוא "מברך את העם הטורקי על ניצחונו הגדול נגד ההפיכה הנפשעת", וכן כי הוא "זוכר ברגעים אלו את תמיכתה של טורקיה והנהגתה בעם הפלסטיני ובהסרת המצור מעזה". אחראי קשרי החוץ של הארגון, אוסאמה חמדאן, פנה בחשבון הטוויטר שלו לתומכי ההפיכה ואמר: "הוסרו המסכות, ונחשף מי תומך בדיקטטורה ובטרור. הבוגדים לא יעצמו עין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully