וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקשר הזר" בהפיכה: המטיף שסייע לארדואן לעלות לשלטון והפך לאויבו

16.7.2016 / 9:30

המטיף האסלאמי פתהוללה גולן היה בעל ברית של הנשיא עד לקרע בין השניים ב-2013, אך תנועתו שימרה את כוחה. מהגלות הוא קרא לכינון משטר חילוני המנוגד לערכי ארדואן, וכעת צפוי כל מתנגד שלקח חלק בניסיון ההפיכה להיחשב נאמן ל"אויב המדינה"

צילום: רויטרס

כשכוחות מצבא טורקיה יצאו הלילה (שבת) לרחובות הערים הגדולות וניסו להשתלט על המדינה, הפנה הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אצבע מאשימה לעבר יריבו הוותיק, שגולה בארצות הברית. המטיף פתהוללה גולן, שהיה בעבר בעל בריתו, הפך במרוצת השנים לאויבו ותואר בידי הנשיא כסכנה לאומית, מאחר שלטענתו הקים "מדינה מקבילה" ושתל את נאמניו בכל מערכות השלטון והכוחות המזוינים.

תנועתו של גולן – היזמט – נותרה עדיין בעלת השפעה גדולה על המדינה על אף שהמנהיג שלה שוהה בפנסילבניה מאז 1999, כשיצא לגלות מטעם עצמו בתקופה שבה גורמים אסלאמסטיים נרדפו בידי השלטונות. מהמתחם המבודד שלו הוא קורא לכינון משטר חילוני ודמוקרטי באנקרה, ערכים שלא עולים בקנה אחד עם שאיפותיו של הנשיא הרוצה להרחיב את סמכויותיו. כשמפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן עלתה לשלטון לראשונה ב-2002, גולן סייע לראש הממשלה דאז לבצר את כוחו.

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה:
טורקיה: עשרות חיילים הניחו את נשקם; ארדואן: "הממשלה אוחזת בהגה"
לאחר הביטולים עקב ניסיון ההפיכה: חודשו הטיסות לאיסטנבול
מעוצר ועד לשינוי החוקה: כך נערכת הפיכה צבאית

שוטרים ואזרחים טורקים עומדים על טנק צבאי במרכז אנקרה. 16 ביולי 2016. רויטרס
ארדואן רואה מאז 2013 את גולן כ"טרוריסט". טורקיה, הבוקר/רויטרס

נאמניו של המטיף הכריזמטי התבססו במשטרה, בפרקליטות ובמערכת המשפט, תפקידים שבעבר הוחזקו בידי האליטה החילונית. הם ניהלו משפטים מתוקשרים נגד אויבים משותפים לארדואן ולגולן, שנועדו לשרש את הצבא מהאלמנטים האנטי-אסלאמיים שלו, שהפילו בעבר ממשלים בעלי אג'נדה שמרנית. שתי הפרשות הבולטות – "ארגנקון" ו"פטיש" – הביאו למעצרם של מאות אנשי אקדמיה, פעילי אופוזיציה, עיתונאים, חיילים וקצינים חילונים – ושיתקו את מתנגדי המשטר.

הקרע בין שני בעלי הברית החל ב-2013, אז פתחו גורמים ברשויות ובמערכת המשפט בחקירת פרשת שחיתות שבה היו מעורבים בכירים בממשל המקורבים לארדואן, וגם אחד מבניו. השליט שרד את החקירות שלא צלחו, ומאז הוא רואה בגולן ובאנשיו "טרוריסטים". בעקבות זאת נשיא טורקיה טיהר בשנים האחרונות את מערכת המשפט, המשטרה והצבא מתומכיו של גולן, שסייעו לו לכבוש את הארמון.

גולן, שאינו מרבה להיראות בציבור, אסף תומכים בטורקיה כבר לפני 50 שנה, כשקידם פילוספיה אסלאמית סופית המשלבת ערכים דמוקרטיים, חינוכיים ומדעיים. מאז תנועתו ייסדה אלף בתי ספר במאה מדינות שונות, כולל 150 בתי ספר ציבוריים ברחבי ארצות הברית. גם במולדתו הוא הכה שורש והקים אוניברסיטאות, בתי חולים, ארגוני צדקה ואימפריית תקשורת, שהושתקה בשנה האחרונה על ידי ארדואן. הנשיא הלאים את עיתון האופוזיציה המרכזי זמאן, שהיה בבעלות חברה הקשורה לגולן, והפך אותו לשופר נוסף של משטרו. אנקרה דרשה מוושינגטון להסגירו פעמים רבות כדי להעמיד אותו לדין, אולם בארצות הברית לא נעתרו לבקשותיה של טורקיה המתבססות על מניעים פוליטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
איש הדת הטורקי פתהוללה גולן. רויטרס
כל מתנגד יקושר כעת ל"מדינה המקבילה" בראשותו. גולן/רויטרס

אם אכן ארדואן יצליח לדכא את המרד, כפי שזה נראה, הכחשותיו של גולן בדבר מעורבותו במהלך והגינוי שכתב לא יצליחו להניא את הנשיא מלדכא כל גורם המקורב למטיף המשפיע. ארדואן, שבמהלך הלילה דווח כי ביקש מקלט בגרמניה אולם לבסוף נחת באיסטנבול, כבר הבטיח שהאחראים לניסיון להפלתו ישלמו מחיר כבד וציין את "הקשר הזר" לצעד השאפתני, שקרא תיגר באמצעים אלימים על שלטונו.

ההפצצות חסרות האבחנה של הפלג בצבא המתנגד לנשיא ומספר ההרוגים הגבוה יחזקו את ידיו בבואו לסגור חשבון עם יריביו, בין אם הם אכן קשורים לגולן השוהה הרחק מטורקיה ובין אם לא. עתה, כל מתנגד או מבקר יקושר ביתר קלות ל"מדינה המקבילה" של גולן, וארדואן יוכל להמשיך לטהר את הגורמים האחרונים שעוד העזו לצאת נגד שלטונו הסמכותני. בניסיונם הכושל של קושרי הקשר להדיח עריץ, הם ככל הנראה רק חיזקו את ידיו והעניקו לו תירוץ נוסף למחוק את סממני הדמוקרטיה האחרונים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully