וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוצר ועד לשינוי החוקה: כך נערכת הפיכה צבאית

16.7.2016 / 6:50

אף שרחובות טורקיה נתונים בכאוס, לא ניתן להכריע כיצד יימשך הניסיון של הצבא להחליף את השלטון. ההיסטוריה מלמדת כי מחצית מהניסיונות כושלים, וכי תפיסת השלטון הוא רק הצעד הראשון מתוך רבים בתהליך ההפיכה. הזמן הקריטי – שבעת הימים הראשונים

צלמים זמניים מורשים

אמנם טורקיה נתונה בשעות האחרונות (שבת) בכאוס מוחלט, אך ניסיון לנבא את סיכויי ההצלחה של ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה צפוי להצביע על כך שהסטטיסטיקה איננה לטובתו; על פי מאגר שגובש ב-2011 וסקר את כלל ניסיונות ההפיכה בעולם בשנים 2010-1950, רק כמחצית מהניסיונות צלחו. מתוך 457 ניסיונות לתפוס את השלטון בכוח הזרוע, 227 הצליחו ו-230 כשלו. עוד עולה כי לאורך השנים ירדה תדירות ניסיונות ההפיכה – אך סיכוייהן להצליח גדלו.

במזרח התיכון, היו שנים שהפיכה צבאית - מהלך שבו הצבא משתלט על מרכזי הכוח במדינה, מדיח את השלטון וממנה במקומו חלק מראשיו – היו דבר כמעט שבשגרה. מהפכת הקצינים החופשיים במצרים ב-1952, שהעלתה לשלטון את ג'מאל עבד אל-נאצר ובהמשך את סאדאת ומובארק, היוותה השראה לגל של אנשי צבא בעולם הערבי שתפסו את המושכות בשנות ה-60'. היה זה עשור שיא להפיכות צבאיות בעולם, שנפוצו ברובן במדינות עולם שלישי באמריקה הלטינית ובאפריקה, והתרחשו לאור משברים כלכליים ופוליטיים, איומים חיצוניים, משבר בלגיטימיות ההנהגה או מרמור אישי וממסדי של הקצונה הבכירה בצבא.

ניסיון להפיכה צבאית בטורקיה - כל הכותרות
טנקים לצד מכוניות והפגנות: תיעוד ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה
משרד החוץ לישראלים בטורקיה: "הישארו בבתי המלון"
בעקבות ניסיון ההפיכה: בוטלו כל הטיסות לאיסטנבול

אזרחים קופצים על טנק באנקרה – ערב ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה. רויטרס
תומכי ארדואן שהשתלטו הלילה על אחד הטנקים ברחובות/רויטרס

בטורקיה, אחת לעשור בערך, הצבא מנסה לארגן הפיכות. ברחבי הגלובוס, דפוס הפעולה דומה: במבצע צבאי מתוכנן היטב מטילים עוצר צבאי, משתלטים על מוקדי מפתח צבאיים וציבוריים בבירה ובערים המרכזית ובכלי התקשורת מכריזים על הפיכה; מגלים או עוצרים את המנהיג הקיים, מכריזים על ביטול או שינוי החוקה והקמת מוסדות זמניים לניהול המדינה.

ההגדרה המקובלת בעולם להפיכה צבאית היא coup d'état (קו? ד?ט?ה) או בקיצור קו?, שמשמעותה המילולית בצרפתית היא "מכה לשלטון הקיים". על הפוליטיקאים בישראל התחבב השימוש במונח "פוטש" הגרמני, שפירושו דחיפה או מהלומה, לתיאור מהלכים חתרניים בדרכים לא תקינות להשפעה על קבלת ההחלטות. שני המושגים לא בהכרח מתייחסים לאופנסיבה של גנרלים, אלא לכל ניסיון סודי ולא חוקי של קבוצת אליטה שיש לה קשר למנגנון השלטוני להחליף את ההנהגה על ידי שימוש בכוח, או איום בשימוש בכוח. עם זאת, הצבא חזק יותר מכל קואליציה פוליטית. בדרך כלל, במדינות לאום, הוא לא נתפס כסקטוריאלי אלא כמי שמייצג את האינטרס הלאומי. הוא גוף היררכי וממושמע שבו מבצעים משימות לפי פקודות, ויש לו מונופול על השימוש בכוח.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
טנק ברחובות אנקרה – ערב ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה. רויטרס
כלים צבאיים ברחובות בטורקיה, מעט לאחר ההודעה על הפיכה/רויטרס

תפיסת השלטון היא רק הצעד הראשון בהפיכות צבאיות; השאלות הגדולות נוגעות למה שקורה אחר כך: המטרה הבסיסית של הפיכה צבאית היא החלפת הנהגה פוליטית, אך מי שעומד מאחוריה עשוי להיות מעונין לייצר שינויים דרמטיים יותר בשיטת הממשל.

לרוב, בכירי הצבא העומדים מאחורי המהלך מכריזים על תקופת ביניים שבה הם מנהלים את השלטון, עד לקיום בחירות דמוקרטיות, אך תקופת הביניים הזו יכולה להתארך, ובינתיים המדינה מתנהלת תחת משטר צבאי. בינתיים, מוצע להמתין שבוע לפני ששופטים את ניסיון ההפיכה בטורקיה. לפי מחקר של אוניברסיטת קנטאקי, על מנת שפוטש צבאי ייחשב למוצלח, על הגנרלים לא רק לתפוס את השלטון – אלא להחזיק בו לפחות שבעה ימים.

חיילים טורקים ותומכי ארדואן בכיכר טסקים באיסטנבול, טורקיה – ערב ניסיון הפיכה במדינה. AP
חיילים טורקים סביב תומך ארדואן בכיכר טקסים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully