וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת טורקיה: "ההפיכה היא 'כתם שחור', מארגניה הם טרוריסטים"

יילדרים הודה לאזרחים על התנגדותם להפיכה, ואמר כי "יישקל שינוי בחוק" שיאפשר עונש מוות למארגניה. על פי דיווחים, עדיין מתנהלים חילופי אש באנקרה וקצינים מוחזקים כבני ערובה. 2,839 נעצרו בחשד למעורבות באירועים, בהם בכירי צבא

צילום: רויטרס, AP

טורקיה התעוררה היום (שבת) לאחר לילה דרמטי שבו נעשה ניסיון לבצע הפיכה צבאית במדינה. קבוצת מורדים מהצבא הכניסה כוחות רבים לערים המרכזיות בטורקיה, השתלטה על שני גשרים המחברים בין חלקה האסייתי של איסטנבול לאירופי, והודיעה על החלפת השלטון לצבאי. עם זאת, הבוקר הכריז נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שטס הלילה לאיסטנבול, כי הממשלה עדיין אוחזת בהגה.

חילופי האש עדיין מתנהלים בערים שונות, בהן הבירה אנקרה, ועל פי דיווחים מוחזקים קציני צבא התומכים בהפיכה כבני ערובה בעיר. העימותים גבו את חייהם של 194 בני אדם, 47 מהם אזרחים, והובילו למעצרם של 2,839 חיילים החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה, בהם גנרלים ובכירי צבא. לפחות 1,154 נפצעו.

ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים אמר כי ניסיון ההפיכה הוא "כתם שחור" על הדמוקרטיה הטורקית. בדברים שנשא בפני עיתונאים באנקרה כינה יילדרים את מארגני ההפיכה "טרוריסטים", ואמר כי "האומה הכילה את ניסיון ההפיכה הזה באופן אפקטיבי".

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה:
נשיא טורקיה: "ניסיון הפיכה נוסף עשוי לקרות בכל רגע" | עדכונים שוטפים
נאמני ארדואן יצאו לרחובות והכו חיילים: "לא יקרה שוב"
"הקשר הזר" בהפיכה: המטיף שסייע לארדואן לעלות לשלטון והפך לאויבו

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים בנמל התעופה באיסטנבול, 16 ביולי 2016. רויטרס
"אוחזים בהגה". ארדואן במסיבת עיתונאים באיסטנבול/רויטרס

כשנשאל אם הממשלה שוקלת הכנסתו מחדש של עונש מוות כאמצעי ענישה אפשרי למארגני ההפיכה, השיב יילדרים כי אנקרה תשקול שינויים בחוק. לדבריו, "עונש מוות אינו מצוי בחוקה, אך שינויים בחוק יישקלו".

רמטכ"ל הצבא בפועל, אומיט דונדר, הכריז במסיבת עיתונאים על ניצחון כוחות הממשל ואמר כי מי שלקח חלק בניסיון ההפיכה ייענש. לדבריו, 104 מתומכי ניסיון ההפיכה נהרגו, ו-1,563 חיילים נעצרו בעקבות אירועי הלילה. "טורקיה התגברה על ניסיון הבגידה הזה, הראנו עמידה איתנה נגד הניסיון הפרוע הזה, נמשיך לעמוד לצד הדמוקרטיה שלנו", הוסיף.

מוקדם יותר ארדואן, מוקף בתומכים מריעים, כינה את ניסיון ההפיכה "מעשה בגידה" בנאום שנשא בשידור חי. הוא הצהיר כי הצבא חייב "להתנקות" והאשים את אנשיו של יריבו, איש הדת הגולה פתהוללה גולן, שנמצא בפנסילבניה, בארגון ניסיון ההפיכה נגדו. הבוקר גולן הכחיש נחרצות את מעורבותו בהפיכה. בהודעה מטעמו נמסר כי הוא מגנה בחריפות את ניסיון ההפיכה. "ממשלה צריכה לעלות לשלטון דרך בחירות הוגנות וחופשיות ולא בכוח".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שוטרים ואזרחים טורקים עומדים על טנק צבאי במרכז אנקרה. 16 ביולי 2016. רויטרס
אזרחים עולים על טנק צבאי. אנקרה/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר מסר גורם בכיר כי רמטכ"ל הצבא, גנרל הולוסי אקר, שעקבותיו נעלמו עם תחילת ניסיון ההפיכה חולץ. אמש דווח כי הוא נלקח בן ערובה על ידי המורדים. הבוקר מינה ראש הממשלה יילדרים מחליף לתפקיד - דונדר, ששימש עד כה מפקד של קבוצת דיביזיות בצבא היבשה.

ראש הממשלה בינאלי יילדרים שידר במשך הלילה כי המצב במדינה נמצא תחת שליטה. מוקדם יותר הוא הורה לצבא להפיל כלי טיס של המורדים. זמן קצר לפני כן דווח כי אחד מהמסוקים שאותו הטיסו כוחות המורדים הופל באנקרה. בנוסף לכך, כלי טיס הפציצו את הפרלמנט הטורקי בבירה, בעוד חברי הפרמלנט הסתתרו במקלטים. גם האזור שמסביב לארמון הנשיאות הופצץ.

בשעות הבוקר האחרונות החלו כ-200 מורדים בכמה אזורים במדינה להיכנע לידי המשטרה, הנאמנה לארדואן, ולהניח את נשקם. כניעתם של יחידה צבאית בת 60 חיילים, שהשתלטו על גשרי בוספרוס שודרה בשידור חי בטלוויזיה הטורקית. אף שכוחות הצבא הטורקי, הנאמנים לממשלה, השתלטו מחדש על המטה הכללי של הצבא, קבוצת מורדים עדיין מפגינה התנגדות ומחזיקה בכמה מסוקים. גורם טורקי אמר היום כי 29 מפקדים וחמישה גנרלים בצבא טורקיה הושעו מתפקידם בעקבות ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה.

דלתות בניין הפרלמנט באנקרה, טורקיה. 16 ביולי 2016. GettyImages
שער הפרלמנט שנופץ/GettyImages
בניין הפרלמנט באנקרה, טורקיה. 16 ביולי 2016. GettyImages
גג בניין הפרלמנט שהופצץ/GettyImages

כמעט עשר שעות מתחילת ניסיון ההפיכה, עדיין לא ברור מי מוביל אותה או מה שיעור התמיכה בה. מוקדם יותר הכריזה הקבוצה על הקמת "מועצת שלום" שתנהל את המדינה. היא גם הטילה עוצר על כמה ערים ועל החלת השלטון הצבאי.

במהלך השעות האחרונות נראו חיילים בנקודות אסטרטגיות באיסטנבול, בעוד מטוסי קרב ממשיכים לטוס בגובה נמוך בשמי אנקרה. שני פיצוצים גדולים נשמעו הלילה בכיכר טקסים. המורדים אף השתלטו על רשת החדשות CNNTurk והשידור החי שלה הופסק באחת.

שוטרים מתיזים מים על מפגינים נגד הממשלה בגשר הבוספורוס, איסטנבול. 16 ביולי 2016. רויטרס
המשטרה מדכאת מפגינים בגשר מעל מצרי בוספרוס/רויטרס
טורקים על רקע גשר הבוספורוס, איסטנבול. 16 ביולי 2016. AP
חוגגים ניצחון על המורדים על רקע גשר בוספורוס/AP

אף שנמל התעופה של איסטנבול נמצא עדיין תחת שליטת הצבא, הטיסות היוצאות והנכנסות, ששובשו במשך כמה שעות, חודשו הבוקר.

ניסיון ההפיכה זכה לגינויים רבים בעולם. נשיא ארצות הברית ברק אובמה הפציר בכל הצדדים לתמוך בממשלה שנבחרת באופן דמוקרטי. נאט"ו קראה לכבד את המוסדות הדמוקרטיים של טורקיה, ונשיא המועצה האירופית דונלד טוסק אמר כי המדינה היא "שותפת מפתח של האיחוד האירופי".

מוקדם יותר הלילה אמר ארדואן: "אלה שנוסעים עם טנקים חייבים לחזור למקום שממנו הגיעו". הוא אף הגדיר את המורדים "טרוריסטים". עוד קודם לכן הוא התראיין לרשת CNNTurk באמצעות אפליקציית שיחות וידאו ורמז למעורבותו של גולן בהפיכה. ארדואן, שבשנים האחרונות מגביל את זכויות האופוזיציה להפגין, קרא לתומכיו לצאת לרחובות ולהתנגד להפיכה.

מעצרו של תת-אדמירל נג'אט אטילה דמירהאן בידי המשטרה במחוז מרסין שבדרום טורקיה בעקבות ניסיון ההפיכה. 16 ביולי 2016. טוויטר, אתר רשמי
תת-אדמירל נעצר בחשד למעורבות בהפיכה. אטילה דמירהאן נג’אט/אתר רשמי, טוויטר
טורקים מנסים למנוע מרכב משטרה לנוע בכביש, איסטנבול. 16 ביולי 2016. AP
אזרחים מנסים לעצור רכב משטרתי באיסטנבול/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפצצות באנקרה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אזרחים מקיפים טנק באנקרה – ערב ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה. רויטרס
מפגינים נגד טנקים, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully