וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידידיו של זלמן שושי וחברי הקהילה הגאה כואבים: "מת בודד"

12.7.2016 / 0:40

ניצב-משנה אפרים ארליך סיפר באולפן וואלה! NEWS על ילדותו הקשה של שושי, חברו, על הקשיים שחווה ועל ניסיונותיו לקדם מודעות לעיסוק בזנות בקרב גברים. פעילות למען טרנסג'נדריות הוסיפו: "עדיין לא יצאנו מהחושך"

צילום: חדשות 2, באדיבות המצולמים, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, עריכת וידאו: אביב ארגז, הפקה: אור כהנא.

חבריו של האייקון הגאה זלמן שושי (וינדר) ואנשי הקהילה הגאה התאבלו אתמול (שני) על מותו, לאחר שנמצא בבוקר ללא רוח חיים בדירתו בתל אביב. ניצב-משנה אפרים ארליך, חברו הקרוב של שושי, נעמה כהן, המסייעת לנשים טרנסג'נדריות ונורה גרינברג, יו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר, סיפרו לאולפן וואלה! NEWS על זלמן ועל יחסה של החברה לחברי הקהילה.

ארליך, שאותו הגדיר שושי "חבר שהוא משפחה", סיפר כיצד הכיר את האייקון הגאה. "את זלמן שושי אני מכיר יותר מ-30 שנה, אני חושב שעוד מתקופת הנערות שלי מתל אביב", אמר ארליך. "בזמנים האלה זלמן היה מוכר כבלאגניסט לא קטן ועשה הרבה צרות. התגייסתי למשטרה למדור המרכזי והתוודענו 'זה לזו', הוא הציג את עצמו פעם כאישה ופעם לא".

לדבריו, "הוא היה ארטיסט לא קטן, שנוח לו הוא היה ככה וכשנוח לו היה ככה. בשנים האחרונות הוא התוודע ללהטוטים האלה והיה נוהג גם להרצות עליהם כשהיה בא להרצאות. הוא טען תמיד בפניי 'אני זונה ממין זכר'. היו עוד כמה חבר'ה כאלו אבל הוא היה הכי מפורסם. הוא התלבש כאישה, עם אביזרים של אישה. אז זה היה מאוד נדיר".

עוד בוואלה! NEWS:
"נראתה כמו בונקר": מעבדת סמים תת-קרקעית נחשפה בשפלה
הישג לירוקים: קו המתח החדש לא יסכן מאות אלפי עופות בעמק החולה
ליברמן מינה פורש נוסף מישראל ביתנו: השר לשעבר לנדאו - יו"ר רפא"ל

זלמן וינדר. ויקיפדיה, אתר רשמי
החל להידרדר כבר כשהיה בן שמונה. זלמן שושי/אתר רשמי, ויקיפדיה

בהמשך, סיפר ארליך על גורלו של שושי, שהלך לעולמו בגיל 68. "לדעתי, גורלו נחרץ ברגע שהוא נולד ובתקופה שהוא גדל בחיפה. הוא נהג לספר איך פיתו אותו בגן האם, על הזוגיות הלא טובה של הוריו שהביאה אותו לאן שהביאה אותו", סיפר. "אני לא בטוח שהוא נולד ככה, וממה שאני יודע, היה משהו שתרם לכך שהקטע של הנשיות יתפוס תאוצה".

ארליך סיפר גם על הצרות שבהן הסתבך שושי. "הוא עשה הרבה שטויות בחייו שעליהן הוא שילם במאסר בכלא. הוא ספג הרבה מכות, הוא סיפר לי המון: 'אתה לא יודע כמה סכינים אכלתי בגב'. לפני שלושה שבועות בבית החולים ישבנו וצחקנו, ואז הוא סיפר על הקטעים האלה, איך היה מקבל מכות, גם משוטרים".

לטענת ארליך, שושי החל להידרדר כבר שהיה בן שמונה, בתקופת קום המדינה. "הרשויות לא היו מפותחות כמו היום. אני רוצה להאמין שהיום רשויות הרווחה מנסות לאתר אנשים במצוקה", הסביר. "זלמן רצה להעלות לתודעה את העניין של זנות ממין זכר, הייתי לוקח אותו לסיורים עם חברי כנסת ולוועדות. יום אחד במועדון של מטה מרחב ירקון הוא נתן הרצאה, שאול יהלום נרדם וכך גם גנדי. זלמן קלט את זה והוציא מתוך התיק שלו 'אביזר' על מנת להמחיש את הסטיות של מי שבא אליו. הוא ידע והיה לו את החוש איך לעניין אנשים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"נפלט מכל מצב אנושי"

גרינברג, מהטרנסג'נדריות הראשונות בארץ, סיפרה בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS כי שושי היה "איש בודד שמת מוות בודד". לדבריה, "היו לו חיים עצובים אבל הוא עשה מהם את מה שהוא עשה. כולנו חיים עם הקלפים שהחיים נותנים לנו, וזלמן קודם כל רצה לשרוד והוא חי את חייו עם המשאבים שהחיים נתנו לו, והם לא היו רבים". גרינברג הסבירה כי שושי לא היה טרנסג'נדר, אלא הגדיר עצמו כקרוס-דרסר, שהתלבש בבגדי נשים. "הוא לחלוטין חי חיים לא מקובלים, אבל צריך לזכור שהוא היה במקום מאוד נראה בגלל השוליות שלו ואחר כך הפך לאייקון תרבותי", הוסיפה.

לדבריה, שושי פעל בתקופה שבה הומוסקסואלים, לסביות וטרנסג'נדרים היו "בגדר דמות מוקצה מחמת מיאוס". "לילד שחש רגשות הומוסקסואליים הם נחשבו מגונים, והוא נפלט מכל מצב אנושי. הוא נחשב למתועב וחשב את עצמו למתועב. אנחנו עוד לא יצאנו מאותן שנים, מהחושך, ועדיין יש הרבה מאוד ילדות טרנסג'נדריות ונערים הומואים ונערות לסביות בשולי החברה. הם עדיין סובלים מחוסר צלם אנוש ומרדיפה ולא הגענו עוד לשוויון מלא".

טרנסג'נדריות בדרום תל אביב. יותם רונן
"נאלצות לעבוד בזנות וסובלות מלקוחות אלימים". טרנסג'נדרית בדרום תל אביב/יותם רונן

כהן, המשמשת דולת סיוע וליווי לנשים טרנסג'נדריות, סיפרה כי יחס החברה לקהילה השתנה, אך עדיין קיים קושי של החברה לקבל את אלו ששינו את מגדרם. "מתוקף תפקידי והעזרה שאני מעניקה לבנות, בעצם אני רואה את הקושי שלהן בלמצוא עבודה מסודרת, לא רק בתל אביב", הסבירה כהן.

"למרות מה שחושבים, תל אביב יכולה להיות מאוד הרסנית אם את לא יודעת איפה להיות בזמן ובמקום הנכון", אמרה. "גם היום זה קורה, היום הבנות שעובדות ונאלצות לעבוד בזנות סובלות מקליינטים אלימים וצורות נוספות של אלימות. בוא לא נשכח שיש בנות שלא עובדות בזנות, אלא בתחומים אחרים ופורצות דרך, אבל זה לא אומר שיותר קל להן והחברה יותר מקבלת".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully