וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבנו שאף אחד לא יגיע": אנשי המחאה חוזרים לרגעים בשדרה

12.7.2016 / 11:15

חמש שנים אחרי מחאת קיץ 2011, סיפר ח"כ טרכטנברג על כישלון הוועדה בראשה עמד. רגב קונטס, ממארגני המחאה לא מאמין בהתחדשותה: "זה קורה פעם בדור". דיון באולפן וואלה! NEWS

עריכת וידאו: ניר, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין

במלאת חמש שנים למחאה החברתית של קיץ 2011 ובצל הביקורת על אי-יישום מסקנות הוועדה שהוקמה בעקבותיה, סיפרו אתמול (שני) ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, ורגב קונטס, שהיה מראשי המחאה, על השפעותיה והישגיה בדיון באולפן וואלה! NEWS. בפועל, התקבלו רק 65% מהמלצות הוועדה שבראשה עמד טרכטנברג, ועל אף שמיליון בני אדם יצאו לרחובות בגל המחאה, מארגניה אינם אופטימיים לגבי התעוררותה מחדש.

קונטס סיפר על ההחלטה לפתוח במחאה, שהגיעה לאחר פנייתה של דפני ליף, שיזמה הקמת אוהל בשדרות רוטשילד בתל אביב. "חשבנו מה אפשר לעשות כדי שהמחאה הזו לא תלך לאיבוד כמו מחאות רבות אחרות, היינו המייסדים. האוהלים שלנו היו צמודים בשדרה, בדיוק מול 'הבימה'", סיפר. לדבריו, עיריית תל אביב אחראית במידה רבה להצלחת המחאה, שכן הציעה לליף להקים את מאהל המחאה בשדרה היוקרתית. "דפני תכננה להקים את המאהל ליד 'הבימה', אבל העירייה אמרו לה 'חבל, יש שמש קופחת בחוץ, שבי בשדרות רוטשילד ליד העצים'. כמה היינו יכולים לגדול ליד 'הבימה'"?".

"פחדנו שנהיה לבד, אבל כבר בערב הראשון הגיעו כאלף איש", סיפר קונטס על תחילת המחאה. בהמשך, לדבריו, הגיעו חברי הכנסת ניצן הורוביץ ודב חנין, ולאחר מכן גם מירי רגב שלדעתו "שפכה את המים על עצמה".

עוד בוואלה! NEWS:
"הגברת השקיפות": חוק העמותות אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת
"מעשה שטני": המחבל מהפיגוע בארמון הנציב יסיים את חייו בכלא
בדרך לבג"ץ: קהילת הלהט"ב בבאר שבע נלחמת על קיום מצעד גאווה

מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. יותם רונן
"זה יכול להמשיך עד אין סוף". מפגינים בתל אביב בצעדה במלאת שנה למחאה החברתית, 2012/יותם רונן

לטענת קונטס, מובילי המחאה לא תלו תקוות בוועדה שניהל טרכטנברג, והיו מפוכחים כבר מתחילת המאבק. הם אף קראו לו להתפטר בטענה שראש הממשלה בנימין נתניהו "עובד גם עליו".

"נתניהו הקים כ-20 ועדות בשנה וחצי בלבד במהלך כהונתו, על נושאים שונים. היינו סקפטיים מאוד והציבור לא הבין למה, כי רצו איזושהי תקווה. עד היום יש לי תקווה שמשהו יקרה, אבל כל עוד מי שמכהן כראש הממשלה ימשיך, לא ישתנה כלום. עברנו כמה שרי אוצר ושיכון וכלום לא השתנה, זה יכול להמשיך עד אין סוף", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רגב קונטס ופרופ' מנואל טרכטנברג באולפן וואלה במלאת חמש שנים למהפיכה החברתית. מערכת וואלה!
טרכטנברג וקונטס באולפן וואלה! NEWS/מערכת וואלה!

טרכטנברג, לעומת קונטס, שלל את ההנחה שלפיה הוועדה שבראשה עמד נועדה להציל את שלטון. "הייתי עם הבנות שלי במאהלי המחאה וקיוויתי בסתר הלב שמתישהו יקרה איתה משהו. ראש הממשלה הצליח מאז להיכשל בצורה מחפירה בתחום הדיור. המחאה הייתה האירוע המכונן בתחום החברתי-כלכלי בתולדות המדינה", אמר. לדבריו, הוא החליט לקחת אחריות על הוועדה כיוון שראה שהמוני אנשים רצו שינוי. "יש ממשלה אטומה, יש ראש ממשלה שהדי-אן-איי שלו מנוגד לרוח המחאה. חשבתי שאני יכול לתרגם את הקריאה 'העם דורש צדק חברתי' למדיניות. לולא התרגום המקצועי שערכנו בזמן בזק, 49 יום, מה היה נשאר מהמחאה? הזיכרונות? בכל זאת משהו קרה", הסביר.

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
"חמש שנים אחר כך, המחאה איתנו עד היום". ועדת טרכטנברג בכינוסה הראשון, 2011/עומר מירון

"חמש שנים אחר כך, המחאה איתנו עד היום: בהרשעה של דנקנר, בחוק להגבלת שכר בכירים, בסוף ל'תספורות' בבנקים. נכון שלא הייתה גיליוטינה, אבל היו הישגים", הוסיף טרכטנברג, שאינו ממהר להספיד את הישגי המחאה.

"המחאה היחידה בעולם שהתרחשה בשנים האחרונות ויש לה השפעה מהדהדת היא המחאה בתל אביב. סטודנטים וצעירים יכולים לשנות. אפשר לדרוש מהצעירים האלה, שביצעו את מלאכתם בצורה מתורבתת, ללא אלימות, עם זעקה אמתית, שלא נכנעו להצעות של ביבי ולא נתנו לפוליטיקאים לגנוב להם את המחאה, להמשיך", הוסיף.

קונטס פסימי למדי לגבי הסיכוי שתקום מחאה חדשה, אך זהיר בדבריו. "אי אפשר לנבא אבל אני מעריך שדבר כזה קורה רק פעם בדור, צריך הרבה מאוד תמימות וכעס", אמר. "האוהלים היו בסך הכול קמפיין שבו הציבור מתריע לממשלות שהן סטו מהקו. לא הייתי יוצא למחאה כל עוד נתניהו נמצא באותה עמדה, אך לא יצאנו נגדו בלבד. גם אולמרט היה לפניו ולא שינה כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully