וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכוח של קליין הוריד עשרה מחבלים": תיעוד הקרב של גולני בבינת ג'בל

10.7.2016 / 12:49

לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, מפרסם דובר צה"ל את תיעוד הקרב שהתחולל מול חיזבאללה בשבוע השלישי ללחימה. בקרב נהרגו שמונה קצינים וחיילים, ושדרת הפיקוד ספגה פגיעה קשה

צילום: דו"צ, עריכה: שניר דבוש

דובר צה"ל חשף היום (ראשון) לראשונה את הקלטות הקשר של גדוד 51 של חטיבת גולני מקרב בינת ג'בל שהתחולל ב-23 ביולי 2006, בשבוע השלישי של מלחמת לבנון השנייה ונחשב לאחד המשמעותיים והקשים ביותר. בקרב נהרגו שמונה קצינים וחיילים ושדרת הפיקוד ספגה פגיעה קשה. לרגל ציון עשור למלחמה, חנכו בצה"ל אתר חדש להנצחת הקרבות.

למרות האובדן בקרב, נאבק גדוד 51 להטות את הקרב והרג יותר מ-30 מחבלים עד להכרעתו. בקרב נהרגו רס"ן רועי קליין, סרן אלכס שוורצמן, סגן עמיחי מרחביה, סמ"ר שמעון דהן, סמ"ר עידן כהן, סמל שמעון אדגה, סמל אסף נמר, וסמ"ר אוהד קלאוזנר.

עוד בוואלה! NEWS:
לוחמים מספרים על הקרב בבינת ג'בל
"לסמן בעיגול את מי שלא יחזרו": התיעוד האחרון של של הצוות מלבנון
מיוחד: לילה במארב עם הגדוד שעוקב אחרי חיזבאללה בגבול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-23 ביולי 2006, שלושה שבועות לפרוץ מלחמת לבנון השנייה, סמוך לחצות, חצה גדוד 51 בפיקודו של סא"ל יניב עשור של חטיבת גולני את גדר הגבול בדרכו לבינת ג'בל. הרעיון המבצעי היה לכתר את כוח חיזבאללה בעיירה. יממה למחרת בבוקר, התמקמו כוחות גדוד 51 בפאתי העיירה בבתי אזרחים לבנונים שנמלטו מהאזור. הכוח הבחין בשלושה מחבלים וחיסל שניים מהם, השלישי נמלט.

ביום שלישי, ה-25 ביולי, הכוחות קיבלו פקודה חדשה: להעמיק את ההשתלטות בבינת ג'בל. בצה"ל הוחלט כי החטיבה תתקדם למרכז העיירה, ללא סיוע כוחות נוספים.

ביום למחרת, נע מפקד הגדוד עם פלוגה א' לעבר המבנים בעומק העיירה. הכוח חיפה על התקדמות פלוגה ג', בפיקוד סרן אלון חכימה, שיחד עם סגן מפקד הגדוד רס"ן רועי קליין התקדם בשטח. בארבע לפנות בוקר התקרבו לוחמי פלוגה ג' למרכז העיירה והחלו לאתר את המבנים שהוקצו להם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

04:40. מחלקת החוד בפיקודו של סגן עמיחי מרחביה מפלוגה ג' התקדמה לעבר המבנה הראשון שבו יתפסו הכוחות מחסה. שאר הפלוגה המתינה וחיפתה לצדדים. סגן מרחביה הוביל את לוחמיו דרך מטע זיתים יחד עם סמ"ר אוהד קלאוזנר, הוא ניסה לפתוח את שער הברזל החיצוני, אך לשווא. ב-05:00 התרחק הכוח לכיוון חומה המקיפה מטע זיתים כדי להפעיל מטען ולפוצץ את הדלת. החיילים לא ידעו כי הם התקרבו לריכוז מחבלים, כשגבם אליהם. לפתע לוחם מזהה מחבל ויורה.

במטע מתפתחים חילופי אש. סגן מרחביה מחליט לעמוד בראש כוח שיאגף את חוליית חיזבאללה מעבר לחומה ויפתיע אותה. "קדימה הסתער", פקד מרחביה על לוחמיו. בשל החשיכה לא זיהו הלוחמים כי מעבר לחומה הראשונה ניצבת חומה נוספת וההסתערות נבלמת. מרחביה נפגע בידו משני כדורים. הוא המשיך לפקד, אך כשהתקרב לחומה הושלך לעברו רימון והוא נפצע קשה. הלוחמים אביתר כהן ואביתר דהן נפגעו, סמ"ר אוהד קלאוזנר ולוחמים נוספים החלו לעזור לפצועים.

תיעוד: הקלטות הקשר מהקרב המדמם של חטיבת גולני בבינת ג'בל. דובר צה"ל
חולייה קטלנית של חיזבאללה מצליחה לשבור את ההתקפה/דובר צה"ל

עשרות חמושי חיזבאללה הגיעו לאזור המבנה, עשרה נפרסו לאורך החומה החיצונית. כוח חיזבאללה נהנה מעמדה גבוהה יותר. מולו, חיילי צה"ל ניצבו חשופים בין שתי חומות המטע, מטווחים ללא הרף. ב-05:15 חולייה קטלנית של חיזבאללה ממוקמת בפינה הדרום-מזרחית של המתחם ומצליחה לשבור את ההתקפה של פלוגה ג' בירי מדויק. החיילים, בפיקודו של סמ"ר שמעון דהן, מתקשים לאתר את מקור הירי. בזמן שהכוח של דהן מסייע לפצועים, מושלך רימון נוסף. דהן נפגע אך מוסיף לירות.

המחלקה במבנה הסמוך פותחת באש. הסמג"ד רועי קליין נפגע מרימון אך ממשיך להילחם. ניסיונות חילוץ הפצועים נמשכים תחת אש. ב-05:18 נפגע הלוחם אסף נמר בראשו ונהרג. רימון נוסף נופל סמוך לקליין. לפי עדות הלוחם שמעון אדגה, שנפל אף הוא, קליין נשכב על הרימון כדי להציל את לוחמיו. "הוא קפץ על הרימון", צעק אדגה. קליין נפגע קשה והחל בקריאות "שמע ישראל".

אדגה דיווח בקשר: "קליין מת! קליין מת!"

לאחר מכן עלה אדגה בקשר ודיווח: "קליין מת! קליין מת!". סגן מפקד הפלוגה, אלכס שוורצמן, הצליח אחרי זמן ממושך לפרוץ את השער והחל לפנות פצועים. גם הוא נפגע מירי החוליה. המ"פ סרן חכימה שומע כי מרחביה נפגע ונותן פקודה למחלקה שלו לצאת לאיגוף. הוא פוקד להשליך רימוני עשן למיסוך כדי לאפשר חילוץ. הסמ"פ אלכס כיוון את הכוח לעבר המיקום המדויק של המחבלים. עוד רימון מושלך. חכימה נפגע קשה. נוכח התגברות הירי עשה גם סמל יוני רוט את דרכו לעבר המטע.

סמ"ר ולדיסלב קזצ'קוב הבין כי שרשרת הפיקוד נפגעה. הוא הוביל כוח לוחמים לחילוץ מפקדיו וחבריו מהשטח. במהלך החילוץ תחת אש כבדה, הוא איבד את שמיעתו בקרב אך המשיך לפקד על חבריו באמצעות סימני הידיים. על אומץ לבו ואחוות לוחמים העניק לו הרמטכ"ל את עיטור המופת. גם מפקד הכיתה אביחי יעקב מיהר עם הלוחמים עומר ניב וחגי גולן לסייע בחילוץ הפצועים. יעקב קיבל את עיטור העוז, על שסיכן עצמו ונכנס פעם אחר פעם למטע כדי לחלץ את המפקדים והלוחמים.

בקרב בלט גם סמל שירן אמסילי, מא"גיסט שהבין שללא מכת אש הכוח יספוג עוד נפגעים. למרות הסיכון, הוא טיפס על מרכז החומה והמטיר אש, עד שהועף מפגיעת רימון. למרות הפציעה, זיהה שלושה מחבלים ובשארית התחמושת פגע בהם. בשלב מסוים קיבל פקודה לסגת, כשהוא גורר לאחור את אחד מחבריו הפצועים. על רוח הלחימה, היוזמה ואומץ לבו הוענק לו צל"ש רמטכ"ל.

המפקד לא סיפר על פציעתו, וביקש שיפנו קודם את החיילים

ב-06:30 נהרג סגן מפקד הפלוגה אלכס שוורצמן. בתחקיר התברר כי לא סיפר על פציעתו בקשר וכשניסו לפנותו התעקש שיפנו קודם את לוחמיו. על פועלו בקרב הוענק לו צל"ש הרמטכ"ל. לאחר פציעתו של חכימה, סרן איתמר כץ לקח פיקוד על הפלוגה אף שאינו נמנה על מפקדיה. עם יתר הלוחמים הצליח לייצב את השורות בקרב החילוץ. על אומץ הלב והמקצועיות קיבל את אות המופת מידי הרמטכ"ל.

התחמושת אוזלת והלוחמים משתמשים בנשקי הפצועים. הם מתקשרים בסימנים כי רבים איבדו את שמיעתם

השעה 07:20. סרן כץ פקד על ולד קוזצ'קוב לעלות לקומה העליונה ולהשיב באש למוקדי הירי. בסיוע כוח נוסף אליו מצטרף אמסילי הפצוע. התחמושת אוזלת והלוחמים משתמשים בנשקי הפצועים. הם מתקשרים בסימנים כי רבים איבדו את שמיעתם. הפצועים והחללים הועברו אל אחורי המבנה.

קצין המבצעים הגדודי סרן יוני שטבון יוצא עם חמישה לוחמים מהמבנים המרוחקים, והוא מנהל חילופי אש עם מחבלים ומסייע בחילוץ הפצועים. סביב השעה 08:00 מתקבל האישור לסיוע אווירי, שהתעכב עד כה מחשש לפגיעה בכוחות צה"ל על הקרקע. שטבון עולה לגג ומשליך רימון עשן כדי לאותת למסוקי הקרב. על פועלו הוענק לו צל"ש רמטכ"ל.

בשעות הקרובות נמצאים הכוחות בעיצומו של קרב לחילוץ הפצועים ולהשבת הגופות, תוך חילופי אש מול כוח מיוחד של חיזבאללה שמנסה להסתער עליהם. על גופות המחבלים נמצאו אזיקונים, עדות לכך שככל הנראה ביקשו לחטוף חיילים. בשעה 15:00 הסתיים הפינוי האווירי. עד השעה 16:00 הירי פחת. מסוק קרב סייר בקביעות בשמיים וסייע לכוחות לפגוע ביעדי חיזבאללה בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully