וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איזה שפתיים טעימות יש לך": אישום בעבירות מין נגד הסמפכ"ל לשעבר

5.7.2016 / 13:40

לפי כתב האישום, ניסים מור הטריד שלוש שוטרות "תוך ניצול מעמדו" בהודעות ובמפגשים, חרף התנגדותן החוזרות והנשנות. במסגרת הסדר טיעון, מור יודה ומח"ש תבקש עונש של כמה חודשי עבודות שירות בלבד. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

בווידאו: ניסים מור נחקר פעם נוספת במחלקה לחקירות שוטרים

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד סמפכ"ל המשטרה לשעבר ניצב ניסים מור בגין מרמה והפרת אמונים והטרדה מינית. על פי כתב האישום, בנוסף להפרת האמונים ולפגיעה בציבור הכרוכה בהתנהלותו של הנאשם בשלוש פרשיות, במעשיו המתוארים בפרשה הראשונה הטריד הנאשם מינית את המתלוננת בכך שהציע לה הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, והתמקד במיניותה, וזאת תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות, וכן תוך ניצול מצוקתה ותלותה בו.

בכתב האישום מתוארת תכתובת בין מור לאחת המתלוננות, בת 36, במהלך חודש אוגוסט 2014. הנאשם ביקש להיפגש עמה, וכתב לה: "מה תעשי לי?". על פי כתב האישום, השוטרת ניסתה להתחמק מהשיח המיני, אולם הוא המשיך בהודעות שבהן כתב, בין היתר, "אמרתי שבא לי עליך ואני לא יכול לחכות לשלישי".

במקרה נוסף שמתואר בכתב האישום, מור והמתלוננת נפגשו ביד מרדכי. מור נישק את השוטרת בכוח, ולאחר שזו נסוגה והבהירה לו כי מעשיו אינם נעימים, הנאשם התעלם מתגובתה ואמר לה: "איזה שפתיים מתוקות וטעימות יש לך". המתלוננת המשיכה לנסות להתחמק מן הנאשם, אמרה לו כי היא חייבת ללכת ויצאה מהרכב שבו שהו. הוא המשיך והפציר בה להישאר עמו, אך היא עזבה את המקום.

עוד בוואלה! NEWS:
בכפוף לשימוע: הסמפכ"ל לשעבר ניסים מור יואשם במעשה מגונה
הג'וב החדש של הניצב שנחשד בהטרדה מינית: מנהל בחברת לייף סטייל
הסמפכ"ל המיועד לקצינים הבכירים: הימנעו ממגע עם שוטרות

ניצב ניסים מור, יוצר מחקירתו במח"ש, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
ניסים מור יוצא מחקירתו במח"ש, ינואר 2015/נועם מושקוביץ

לפי כתב האישום, במהלך כהונתו של מור כסגן המפכ"ל, הוא יצר קשרים אינטימיים עם שוטרות צעירות ממנו, בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובשניים מהמקרים בפער גילאים משמעותי ממנו. זאת, "תוך ניצול מעמדו ותלותן המובנית של השוטרות הזוטרות בקצין במעמדו, תוך יצירת מרחב תמרון מוגבל לשוטרות, שחששו לדחות אותו שמא רגשותיו ייפגעו, כפועל יוצא חסותו המקצועית תאבד להן, ומצבן בארגון יורע בהווה או בעתיד".

הקשר החריג בין הנאשם לשוטרות הזוטרות כלל, בין היתר, התכתבויות טלפוניות בעלות אופי מיני וניסיונות לקיום קשרים מיניים במקום העבודה ובמקומות מפגש שונים בארץ, עוד צוין בכתב האישום. עוד נכתב כי "בחלק מהמקרים פעל הנאשם בעניינן של השוטרות הזוטרות והיה עמן בקשר אינטימי, עת בקשותיהן היו תלויות ועומדות ונדונות בפני הגורמים הפיקודיים הרלוונטיים – שהיו כפופים אף הם לנאשם".

ניסים מור סגן המפכ"ל, יוני 2015. ראובן קסטרו
לא יואשם במעשה מגונה או בשיבוש הליכי חקירה. מור/ראובן קסטרו

על אף שבפועל ניתן היה להאשים את מור גם בעבירה של מעשה מגונה בעקבות הנשיקה לשוטרת, במח"ש בחרו בסופו של דבר במסגרת הסדר טיעון להמיר את הסעיף בעבירה של הטרדה מינית בלבד. מעבר לכך, במח"ש בחרו שלא להגיש נגד מור כתב אישום בגין שיבוש הליכי חקירה, זאת למרות שהשמיד את מכשיר הפלאפון ברגע שראש מח"ש התקשר אליו לצורך זימונו לחקירה.

על פי הסדר הטיעון עליו הסכימו הצדדים, הנאשם יודה בכתב האישום המתוקן, ומח"ש, באמצעות עו"ד קרן אלטמן ועו"ד שקד דהן, תבקש עונש של כמה חודשי עבודות שירות. עוד בשלב החקירה, על ידי צוות חשיפה במח"ש, קיבל מור אחריות על מעשיו והביע עליהם חרטה.

המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו פיטר את מור חודש לאחר שפורסמו החשדות נגדו, בחודש ינואר 2015. החקירה בעניינו של מור החלה בשיא תקופת הטלטלה בצמרת המשטרה. שוטרת צעירה סיפרה כי הוטרדה על ידי הקצין הבכיר כשביקשה ממנו סיוע בנוגע לתפקידה במשטרה. לדבריה, הוא נישק אותה בניגוד לרצונה בעת המפגש, ושלח לה מסרונים בעלי אופי מיני בוטה. את המסרונים המפלילים לכאורה היא הציגה לחוקרי מח"ש. בהמשך, הגיעו למשרדי מח"ש כמה שוטרות נוספות, בהן שתי מתנדבות, שטענו כי גם הן הוטרדו מינית על ידי מור במשך השנים.

"לדרוש ענישה חמורה יותר דווקא נגד אלה האמונים על ביטחון הציבור"

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, הגיבה להסדר הטיעון, וטענה כי "זאת הצהרת מדיניות נוספת של איך המשטרה רוצה להתייחס לנפגעות ונפגעי עבירות מיניות". לדבריה, "אני מזהירה מפני היחס המועדף המתבטא בענישה קלה לשוטרים, כאשר על מח"ש לדרוש ענישה חמורה יותר דווקא כנגד אלה האמונים על אכיפת החוק וביטחון הציבור".

כמו כן, הוסיפה תומא-סלימאן: "אני קוראת לשר גלעד ארדן לספק תשובות בקשר להתנהלות הזו והשלכותיה על המאבק נגד עבירות מיניות ואכיפת החוק בתוך ארגון המשטרה תחילה".

"יום עצוב לשוטרות ולניסים מור ולמשפחתו"

סניגורו של מור, עו"ד מיכה גבאי, מסר: "לאחר משא ומתן ארוך ומייגע שנערך במשך חודשים רבים, הצלחנו להגיע להבנות בנוגע להגשת כתב אישום מוסכם, אשר יעשה טוב לכל המעורבים, וזאת במקום להתנצח בבית משפט בנוגע לשאלה האם קיימים יחסי מרות או לא".

לטענתו, "ניסים מור לקח אחריות והבין שמעשיו לא ראויים. החשדות נגדו צומצמו בצורה ניכרת, אבל זה לא יום שמח לאף אחד, אלא יום עצוב לשוטרות ולניסים מור ולמשפחתו. הנפילה מאגרא רבה לבירה עמיקתא כאבה וכואבת. יש לנו תקווה שהגשת כתב האישום תביא לסיומה של הסאגה העצובה הזו, ושכל הפרשה הזו תהיה מאחוריו. הוא הביע חרטה, ואין לי ספק שמשפחתו תמשיך לתמוך בו".

(עדכון ראשון: 11:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully