וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביקור היסטורי": נתניהו המריא לאפריקה לציון 40 שנה למבצע אנטבה

4.7.2016 / 7:30

ראש הממשלה יפתח את ביקורו בטקס למבצע אנטבה באוגנדה ובהמשך ייפגש עם מנהיגי שבע מדינות ממזרח אפריקה. על רקע הביקורת הציבורית, הכחישו בלשכת נתניהו כי עלות המסע היא 28 מיליון שקל והסבירו כי מדובר בנימוקים ביטחוניים

עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הבוקר (שני) לביקור ממלכתי במדינות אפריקה ראשון מסוגו זה עשרות שנים. נתניהו יעבור במהלך הביקור, שיימשך ארבעה ימים, בארבע מדינות. הסיור יתחיל באוגנדה, ימשיך לקניה ורואנדה, ויסתיים באתיופיה. בכל אחת מהמדינות הללו צפוי ראש הממשלה לפגוש מנהיגים, אנשי דת התומכים בישראל, אנשי עסקים ובכירים נוספים. את ביקורו יסיים נתניהו ביום שישי, אז הוא צפוי לשוב לישראל.

"אני יוצא עכשיו לביקור היסטורי באפריקה", אמר נתניהו בנתב"ג טרם המראתו. "הביקור ייפתח בפגישת פסגה עם מנהיגים משבע מדינות באפריקה שבאים במיוחד לאנטבה ואוגנדה כדי לקיים את הפגישה הזו, לקבל ראש ממשלה מישראל בפעם הראשונה מזה עשרות שנים על אדמת אפריקה".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בתגובה לפיגועים: אושרה בניית 700 יחידות דיור במעלה אדומים ובירושלים
המאבק בהסתה בפייסבוק נידון לכישלון: "עמוד הוסר, מאה קמים במקומו"
הרצוג: "לא היינו יכולים לדרוש מטורקיה מידע מעזה על הנעדרים?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו ביציאה לביקור באפריקה. 4 ביולי 2016.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אני מתרגש מאוד". נתניהו ורעייתו שרה, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לדבריו, "יש למסע הזה חשיבות גדולה מאוד, גם מבחינה מדינית, כלכלית וביטחונית, ואני שמח שישראל חוזרת לאפריקה בגדול". הוא הוסיף: "אנחנו פותחים את אפריקה לישראל שוב. בנוסף, יהיה בביקור הזה מפגש מרגש באנטבה, במקום שבו התבצע מבצע החילוץ הגדול. ישתתפו בו גם חיילים שהשתתפו במבצע וגם כמובן חלק מהניצולים. אני מתרגש מאוד".

הביקור ייפתח בטקס בשדה התעופה של העיר אנטבה באוגנדה, לציון 40 שנה ל"מבצע יונתן" שבו נפל אחיו של נתניהו, יוני, בפעולה לשחרור האזרחים הישראלים שנחטפו על ידי מחבלים והוחזקו בטרמינל המקומי. בהמשך, ייפגש נתניהו עם מנהיגי שבע מדינות ממזרח אפריקה ומדרומה - אוגנדה, קניה, רואנדה, דרום סודאן, אתיופיה, זמביה וטנזניה - בוועידה משותפת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסליין. AP
אחד משבעה מנהיגים שייפגשו עם נתניהו. ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסליין/AP

מאוגנדה ימשיך נתניהו לקניה הסמוכה, מדינה שעמה יש לישראל שיתופי פעולה הולכים וגדלים בתחומי הביטחון והמאבק בטרור. לאחר מכן, יבקר ברואנדה, המדינה שבה התרחש רצח העם החמור ביותר בעולם בעשורים האחרונים, ושחלק מהזדהותה וקרבתה לישראל נובע מהחוויה המשותפת של צמיחה מתוך אסון לאומי.

נשיא רואנדה, פול קגאמה, שיארח את נתניהו וילווה אותו בסיור באתר ההנצחה לרצח העם מ-1994, העניק בשנת 2013 ריאיון לוואלה! NEWS שבו סיפר על הקשרים ההולכים ומתהדקים של ארצו עם ישראל. בשנים האחרונות, סופג קגאמה ביקורת רבה על רקע הידרדרות מצב זכויות האדם והאזרח בארצו. אך במקביל, הוא ממשיך ליהנות מאהדה רבה בקהילה הבינלאומית בשל הצלחתו בשיקום רואנדה ויצירת יציבות פוליטית וביטחונית במדינה לצד צמיחה כלכלית.

פול קגאמה נשיא רואנדה. יוני 2013. עומר מירון
ביקורת על מצב זכויות האדם בארצו. נשיא רואנדה קגאמה/עומר מירון

נתניהו ישהה ברואנדה כחצי יממה בטרם ימשיך לתחנה האחרונה של מסעו, אתיופיה, המדינה היחידה בין תחנות המסע שיש לה קשר ישיר לאזרחים רבים בישראל על רקע העלייה הגדולה ממנה. בכל ארבע המדינות שבהן יבקר, יתלוו אל נתניהו עשרות אנשי עסקים ישראלים בכירים, שיערכו פגישות עם גורמים רשמיים ועסקיים במטרה להדק את קשרי המסחר בין ישראל למדינות היבשת.

לשכתו של נתניהו הגיבה אמש לפרסומים שהופיעו בימים האחרונים על העלות החריגה של הנסיעה - שנאמדה בכ-28 מיליון שקלים - והכחישה בתוקף שזהו הסכום. בהודעת הלשכה נכתב כי העלות בפועל היא 12.5 מיליון שקלים, שחלק גדול מהסכום נובע מדרישות אבטחה של השב"כ לביקור המורכב. נתניהו מגדיר את הביקור באפריקה "היסטורי" וסבור כי תהיה לו חשיבות רבה גם בתחום הכלכלי וגם לגבי מעמדה המדיני של ישראל ביבשת.

בהצבעה שנערכה בסוף 2014 במועצת הביטחון של האו"ם על הכרה במדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, רואנדה נמנעה, ובכך מנעה השגת רוב להצעה, שנפלה על חודו של קול. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר לקראת המראת נתניהו כי למדינות אפריקה היה תפקיד חשוב במהלך הישראלי המוצלח למינויו של דנון עצמו לתפקיד יו"ר ועדה באו"ם - הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה ישראלי מתמנה לתפקיד זה.

"כדוגמא לחשיבות היחסים ניתן לראות את התמיכה חסרת הפשרות שזכינו לה מקניה ומרואנדה, אשר בזמן ניסיון איראני לסיכול המינוי הישראלי לראשות הוועדה, הסכימו להעמיד התנגדות רשמית ופומבית למהלך האיראני ובכך, יחד עם מדינות נוספות, הצליחו לעצור אותו", אמר דנון. הוא הוסיף כי "הפיתוחים הטכנולוגיים הישראליים נמצאים בנקודות מפתח ברחבי היבשת וביניהם ניתן למצוא מתקנים לטיהור מים, טכנולוגיה חקלאית מתקדמת, מתקני אנרגיה סולארית ואף טכנולוגיה ביטחונית המשמשת את כוחות השלום של האו"ם הפועלים במרכזי עימות ברחבי היבשת".

לצד הענפים הללו, ישראל ממשיכה להיות יצואנית נשק מרכזית לאפריקה. בשנת 2014 חל גידול של 40% בייצוא הנשק הישראלי ליבשת, כאשר התעשיות הביטחוניות חתמו על חוזים בהיקף של יותר מ-300 מיליון דולרים.

(עדכון ראשון: 6:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully