וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בהסתה בפייסבוק נידון לכישלון: "עמוד הוסר, מאה קמים במקומו"

הילה קובו, יוסי אלי ושמעון סימן טוב

4.7.2016 / 0:32

אמירות בנט וארדן נגד הרשת החברתית עוררו שיח על מידת השפעתה על גל הטרור. מומחית לנושא טוענת באולפן וואלה! NEWS כי מדובר ב"פופוליזם" ושבפועל נמדדת ירידה בהיקף ההסתה, אך גם שצילומי מחבלים מדממים עדיין מובילים לקריאות לנקמה בקרב הצעירים

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין

יוזמתו של שר החינוך נפתלי בנט לחסום את הגישה לרשתות חברתיות בגדה ואמירתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי "חלק מהדם של הנרצחים" על ידיו של מנכ"ל פייסבוק, עוררו שיח מחודש על הפלטפורמה שמעניק האינטרנט להסתה המובילה לביצוע פיגועים. ואולם, על אף האשמה שתלו שרי ממשלה באתרי האינטרנט בכלל וברשת החברתית הפופולרית בפרט, טוענת חוקרת רשתות חברתיות במזרח התיכון כי חלה ירידה בקריאות המאורגנות לביצוע פיגועי דריסה או דקירה.

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כינתה החוקרת אורית פרלוב מהמכון למחקרי ביטחון לאומי את האמירות שנשמעו בסוף השבוע "פופוליסטיות". לדבריה, "נכון לעכשיו לא רואים קמפיינים חדשים של הסתה או של שיח אלים יותר ברשת". היא ציינה כי "לא נרשמה עלייה יוצאת דופן בהסתה חדשה שהובילה לפיגועים בחמישי ובשישי".

המאבק בעמודים ובפרופילים המסיתים לאלימות, לפי פרלוב, נידון לכישלון מוחלט. "הרשת עובדת כמו מוטציה. על כל עמוד שמסירים קמים עוד מאה עמודים". גם סגירת השאלטר על האינטרנט בגדה לא יכולה להצליח. לדבריה, "אי אפשר להוריד את הרשת מאזורים מסוימים בגדה. מי שירצה להוריד את האינטרנט בגדה יצטרך להוריד אותו בירושלים ובתל אביב. הם יושבים על רשתות מהאזורים בתוך שטח הקו הירוק".

גל הטרור - כתבות אחרונות:
בצה"ל חוששים שחוליית הטרור מפיגוע הירי תכה שוב: "בסוף נתפוס אותם"
עקב ביקורו אצל משפחות המחבלים: נשלל היתר הכניסה של מושל חברון לישראל
פתח לא מגנה, ופרס את חסותו על סוכות האבלים של המחבלים

פוסט של עמוד הפייסבוק רשת "פלסטין לדיאלוג" על המחבל מפיגוע הדקירה בקריית ארבע, מוחמד טראיירה, 30 ביוני 2016. פייסבוק, צילום מסך
"האירוע הוכתר כהצלחה - המתנחל שנהרג הוא מנהל בית ספר דתי בהתנחלות עתניאל". פוסט מסית בעמוד "פלסטין לדיאלוג"/צילום מסך, פייסבוק

ביום חמישי רצח המחבל מוחמד טראיירה את הנערה בת ה-13, הלל יפה אריאל, במיטת ביתה שבקריית ארבע. באותו ערב נפצע גבר כבן 40 באורח בינוני ואישה בת 62 נפצעה קל בפיגוע דקירה בשוק בנתניה. המחבל נורה למוות על ידי בעל דוכן. יום למחרת ניסתה קרובתו של טראיירה, סארה, לדקור לוחמי מג"ב במערת המכפלה ונורתה למוות.

מאוחר יותר באותו היום נורה למוות מיכאל מרק בפיגוע ירי בכביש 60. אשתו ושניים מילדיו שהיו עמו ברכב נפצעו בפיגוע. בעקבות הפיגועים קרא השר בנט "לעצור את הטרור הוויראלי", ובריאיון לערוץ 2 בשבת החריף השר ארדן את הטון וטען כי "מאז גל הטרור פייסבוק הפכה למפלצת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

המראות מארבעת הפיגועים הועלו מיד לרשת והופצו בעמודים פלסטיניים. כך, למשל, פרסם עמוד הפייסבוק של רשת "פלסטין לדיאלוג" את תמונותיו של קורבן פיגוע הירי מעתניאל, לצד הכיתוב: "האירוע הוכתר כהצלחה - המתנחל שנהרג הוא מנהל בית ספר דתי בהתנחלות עתניאל". לטקסט נלוו התגיות: "תגובה מהירה" ו"אינתיפאדת אל-קודס".

כך גם תמונתו של טראיירה שפורסמה בעמוד לצד הכיתוב "שהיד". פוסט אחר על הפיגוע ששיתף אתר החדשות הפלסטיני "שיהאב" את עוקביו זכה ל-360 לייקים ויותר מ-30 תגובות אוהדות, בהן "לגיהינום, אויבי אללה". רבים מהפוסטים, גם בעמודי החדשות, לא מרעיפים בפרטים על האירוע.

פוסט של עמוד הפייסבוק רשת "פלסטין לדיאלוג" על קורבן הפיגוע מיכאל מרק, 1 ביולי 2016. פייסבוק, צילום מסך
המחבל מקריית ארבע "שהיד". פוסט מסית בעמוד "פלסטין לדיאלוג"/צילום מסך, פייסבוק

לפי פרלוב, צילומי המחבלים הצעירים שבהם הם נראים מדממים על הרצפה מופצים בעיקר בפייסבוק, אך גם בווטסאפ, ביוטיוב ובאינסטגרם. "מיד לאחר מכן רואים שיח של צעירים שקוראים לנקמה", הסבירה פרלוב. "כשרואים צעירה או צעיר שמדממים מבלי לדעת מה הרקע של המתרחש בזירת פיגוע. כשרואים ילדים מוטלים על הרצפה ובועטים בהם, זה מדרבן את החברים שלהם לצאת לנקום".

לטענתה, פייסבוק מפעילה קבוצה גדולה של מומחים שמסיירים ותרים אחר עמודי הסתה. "הם עושים את זה ללא הפסקה", הצהירה. בנוסף לכך, פייסבוק מווסתת תכנים המעודדים לפיגועים, לפדופיליה, לפשע, ולסחר בסמים. "המנכ"ל מרק צוקרברג ואנשיו מנסים להלך על הגבול הדק שבין הסתה לבין שמירה על חופש הביטוי באזורים שבהם אין דמוקרטיה".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully