וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש שנים אחרי ההפיכה, גם חג חדש לכבוד סיסי לא משכיח את הטרור

30.6.2016 / 8:10

במצרים ציינו את "מהפכת 30 ביוני" עם חגיגות ברחבי המדינה, אך עליהן האפילו שורת מתקפות טרור בסיני וחילופי אש עם מבריחים בגבול עם לוב. הנשיא, שסילק את מורסי, הבטיח: "פועלים למען עתיד טוב יותר"

צילום: רויטרס

בווידאו: מאסר עולם על מוסרי שהורשע בריגול לקטאר

מצרים ציינה אתמול (חמישי) שלוש שנים להפיכה הצבאית שהדיחה את הנשיא מוחמד מורסי כחלק מחג לאומי חדש לכבודו של הנשיא הנוכחי עבד אל-פתאח א-סיסי. במקביל, אירעה מתקפה קטלנית של חמושים בחצי האי סיני ועימותים עם מבריחים בסמוך לגבול הפרוץ עם לוב. בקהיר, מטוסי קרב השתתפו במטס חגיגי כשתומכיו של א-סיסי, שהיה שר ההגנה שהוביל את ההפיכה נגד איש "האחים המוסלמים" ב-2013, יצאו לרחובות מאוחר יותר ביום עם תום צום הרמדאן.

עם זאת, על היום החגיגי האפילו תקריות אלימות בסיני, שם ירו למוות חמושים אסלאמים בכומר נוצרי ובשני אנשי כוחות ביטחון בשתי היתקלויות נפרדות. מאוחר יותר נהרגו שישה חברים בכוחות הביטחון בקרב יריות עם מבריחים בגבולה המערבי של מצרים. שלושה נוספים נפצעו והוטסו לבית חולים צבאי בקהיר. הצבא מסר כי המבריחים ניסו לחדור לשטח המדינה מלוב והוסיף כי כמה מהם נהרגו. הגבול משמש נתיב מרכזי להברחת כלי נשק לארגוני הטרור בסיני מאז הודח שליט לוב מועמר קדאפי ב-2011.

עוד ידיעות מהעולם:
אסד: מדינות המערב משתפות איתי פעולה בחשאי נגד דאעש
טראמפ: ישראל היא חברתנו האמיתית במזרח התיכון, נגן עליה ב-100%
אפגניסטן: המחבל חיכה שהכוחות יגיעו לזירת הפיגוע - והרג עשרות

כרזה של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לכבוד חגיגות שלוש שנים להפיכה הצבאית במדינה. 30 ביוני 2016. AP
אחד מתומכיו של א-סיסי מחלק דגלי מצרים לצד כרזה עם דמות הנשיא. קהיר, אתמול/AP

התקריות האלימות התרחשו יום אחרי שהנשיא א-סיסי קרא לכוחות הביטחון למנוע הפרעה לחגיגות. הוא לא פירט מעבר לכך, אך ככל הנראה הוא התייחס לאפשרות שתומכיו של מורסי יצאו להפגין או למתקפות של חמושים. ב-30 ביוני 2013 יצאו מיליוני אזרחים לרחובות בדרישה להדחת מורסי, שנה בלבד לאחר שהוא נבחר לנשיא בבחירות החופשיות הראשונות במדינה. א-סיסי הכריז על ההפיכה ב-3 ביולי, ובהמשך עצרו הרשויות אלפים מתומכיו של מורסי והוציאו את תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק.

מורסי, שמאז נמצא במעצר, נידון לעונש מוות במשפט אחד ולמאסרי עולם בכמה משפטים אחרים. הוא מערער על הרשעותיו השונות, הכוללות בריחה מהכלא, הדלפת מסמכים סודיים וקשירת קשר עם ארגוני טרור נגד מצרים.

החג הלאומי, שאליו מתייחסת הממשלה בקהיר כאל "מהפכת 30 ביוני" והוכרז מוקדם יותר השבוע, צוין גם בהופעות שונות ובכניסה חופשית למוזיאונים. בעיר העתיקה לוקסור שבדרום מצרים שוחררו לאוויר בלונים שנשאו את דגל מצרים וחלפו מעל מקדשים מתקופת הפרעונים.

"ביום החגיגי הזה, אני רוצה להבטיח לכם שאנחנו עובדים קשה כדי לממש את תקוות העם המצרי למען עתיד טוב יותר שלו הוא ראוי", אמר א-סיסי, שנבחר לתפקיד לפני שנתיים, בנאום מוקלט ששודר היום בטלוויזיה. "מהפכת 30 ביוני מדגישה את חוסר היכולת לכפות סטטוס-קוו על העם המצרי. כל מי שמדמיין שהוא יכול להצליח בכך משלה את עצמו", הוסיף, כשהוא מכוון למורסי ולתומכיו.

הנשיא המודח של מצרים מוחמד מורסי, בבית המשפט נידון לעונש מוות. יוני 2015. אחמד עומר, AP
נידון לעונש מוות. מורסי בדיון בבית משפט בשנה שעברה/AP, אחמד עומר
חגיגות לכבוד שלוש שנים להפיכה הצבאית ולסילוק הנשיא מוחמד מורסי במצרים. 30 ביוני 2016. AP
תומכות א-סיסי מניפות דגלי מצרים בקהיר, אמש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully