וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא שטחי ביטחון או צלפים: פרצות האבטחה בנמל התעופה באיסטנבול

29.6.2016 / 12:14

עשרות מיליוני נוסעים עוברים בכל שנה בנמל אטאטורק, שבו נרצחו 36 בני אדם. המדינה משקיעה באבטחה, אך בהשוואה לישראל יש נקודות תורפה, כמו התור בכניסה לטרמינל ובדיקה לקויה של אוטובוסים

צילום: באמצעות אפליקציית 'וואוי' ורויטרס, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תוום רוכלין.

המצב הביטחוני הקשה בטורקיה בשנה האחרונה יצר משבר חמור בענף התיירות במדינה, אחד העוגנים העיקריים של הכלכלה הטורקית. משבר מדיני עם גרמניה הביא להפחתת התיירים הגרמנים, האוסטרים והאנגלים, משבר הפלת המטוס עם רוסיה הפסיק כמעט לחלוטין את הגעתם של מיליוני התיירים הרוסים, וגם התיירות מאיראן הצטמצמה, בין היתר בשל תמיכת טורקיה בארגון המדינה האסלאמית (דאעש).

חרף משבר התיירות האנוש בטורקיה תנועת המטוסים המסיבית למדינה מכל רחבי העולם נמשכת. לפני שנים אחדות החליט נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בצעד אסטרטגי-כלכלי להפוך לתחנת המעבר של העולם. מיקומה של טורקיה – חצייה באסיה וחצייה באירופה – סייע לצעד הזה. באיסטנבול פועלים שני נמלי תעופה בינלאומיים – אטאטורק, הנמצא כרבע שעה נסיעה ממרכז העיר, וסביחה גוקצ'ן, המרוחק כחצי שעה מהעיר ושוכן בצד האסייתי של המדינה. נמל התעופה אטאטורק הוא הנמל השלישי בגודלו באירופה, ולאחרונה החליטו בטורקיה לבנות נמל שלישי שיהיה נמל התעופה הגדול בעולם ויפעל לצד השניים הקיימים.

באטאטורק עוברים מדי שנה כ-60 מיליון נוסעים – כחמישה מיליון בחודש. עם זאת, רק מקצתם מגיעים לשערי הנמל החיצוניים, ובפועל הנמל הוא סוג של תחנה מרכזית של מטוסים שבו הנוסעים יורדים מאחד ועוברים לאחר. מהנמל יוצאות מדי יום מאות טיסות לצפון אמריקה, לאירופה ולמזרח הרחוק, ובכל יום יש תשע טיסות בקו תל אביב-איסטנבול. לוח הטיסות של חברת התעופה הלאומית "טורקיש איירליינס" הופך את נמל התעופה לאטרקטיבי במיוחד למי שמחפש להגיע לכל מקום, בכל זמן ובזול יחסית. הרציפים הם ברמת פאר ונוחות גבוהה במיוחד, ויש בהם היצע נרחב של מסעדות, חניות בוטיק, חנויות מותגים ודוכנים לממכר דברי מתיקה ללא מכס.

עוד על הפיגוע בטורקיה:
פרשנות: ארדואן הלך לישון עם כלבים - והתעורר עם חיות טרף במיטה
בין שלוליות הדם, לצד שברי זכוכיות, שדה התעופה מתעורר מהסיוט
תיעוד משדה התעופה באיסטנבול: המחבל נורה – ומפוצץ את עצמו

נמל התעופה אטאטורק באיסטנבול בבוקר שאחרי פיגוע התאבדות, 29 ביוני 2016. רויטרס
האבטחה נראית מרשימה, אך יש כמה נקודות תורפה. נמל התעופה אטאטורק אחרי הפיגוע/רויטרס

בשל רצונה של טורקיה להפוך לגורם המוביל בעולם התעופה, והעובדה שהמדינה נתונה לאיומי טרור קשים, השקיעה מערכת הביטחון במדינה משאבים רבים באבטחת שני נמלי התעופה באיסטנבול, ובשניהם פועלים כמה מעגלי אבטחה, גלויים וסמויים. הם מוקפים גדרות, בכניסה הראשית לכלי הרכב יש עמדת בדיקה של המשטרה, ובכניסה לטרמינל יש עמדת בדיקה שבה עושים שיקוף למזוודות של לכל נוסע והוא עובר במגנומטר. לאחר הצ'ק אין יש בדיקה ביטחונית נוספת במגנומטר ובדיקת שיקוף לתיקי היד, ובטיסות לישראל ולארצות הברית אף יש בדיקה נוספת בשער העלייה למטוס.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
כוחות ביטחון בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה לאחר הפיגוע. רויטרס
שוטרים מאבטחים את נמל התעופה ביום שאחרי/רויטרס

אף שהבדיקות נראות מרשימות, יש בנמלי התעופה הטורקיים כמה נקודות תורפה: ראשית, בעולם אבטחת התעופה נהוג להפעיל שלושה מעגלי אבטחה – מעגל לאבטחת נמל התעופה, מעגל לאבטחת הטיסה ומעגל לאבטחת נתיב הטיסה. בישראל המעגלים האלה נפרדים ומנותקים כמעט באופן מלא זה מזה, אך לא כך הדבר בנמלי התעופה בטורקיה ובמדינות רבות אחרות באירופה. באטאטורק, שבו נהרגו אתמול 36 בני אדם בפיגוע התאבדות משולש, אין הבחנה בין אבטחת הנמל לאבטחת המטוס. בדיקת הנוסעים וכבודתם מתחילה כבר בכניסה לטרמינל, ובמקום משתרך טור קבוע של נוסעים ומלווים הממתינים לבידוק בטרם יכנסו לבית הנתיבות. כמו כן, עמדת הבידוק בשערי הטרמינל אינה מגובה בעמדות צלפים שאמורים לירות לעבר מפגע המתעמת עם מאבטח או עם שוטר, כפי שקרה אתמול.

נקודת תורפה נוספת נובעת מכך שבכיכר טקסים באיסטנבול פועל שירות אוטובוסים לנמלי התעופה. בעלייה לאוטובוס אין כל בדיקה ביטחונית, והוא מגיע עד לשער הטרמינל מבלי לעצור לבדיקת הביטחון בשער הכניסה לכלי רכב. לשם ההשוואה, בישראל ניתן להגיע עד לטרמינל ללא בדיקה רק ברכבת ישראל, אולם העלייה לרכבת מצריכה בדיקה ביטחונית בתחנת המוצא, והיא כוללת בדיקת במגנומטר. כמו כן, בשער הכניסה לכלי רכב אין שטח ביטחון שבו ניתן לנטרל כלי רכב פורץ, ולא ברור עם מופעל במקום רכב נוגח או מחסום דוקרנים שאמור לפעול באופן אוטומטי במקרה שבו כלי רכב פורץ את עמדת הבדיקה בשערי הנמל.

זירת הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה. רויטרס
זירת הפיגוע בנמל התעופה אטאטורק/רויטרס

ניתן למצוא קווי דמיון בין הפיגוע אתמול בטורקיה לזה שאירע בנמל התעופה בבריסל במרץ האחרון. בשני המקרים זיהו המחבלים את מבואת הכניסה לטרמינל כנקודת תורפה בשל היעדר בידוק בשטח ההיקפי של נמלי התעופה. גם לפיגוע בבורגס שבבולגריה לפני כחמש שנים היו מאפיינים דומים. יש להניח שהטורקים יתחקרו היטב את האירוע הקשה אתמול ויפיקו את הלקחים המתבקשים, וסביר כי יפנו לאנשי אבטחה בישראל על מנת לקבל עצות בנושא אבטחת נמל התעופה.

בבוקר שאחרי הפיגוע – תור לצ'ק אין בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה. רויטרס
תור באולם ההמראות באטאטורק, יום אחרי הפיגוע/רויטרס
זירת הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה. רויטרס
זירת הפיגוע, אמש/רויטרס
אמבולנסים מגיעים לזירת הפיגוע בשדה התעופה באיסטנבול. רויטרס
אמבולנסים בנמל התעופה, אמש/רויטרס
נוסעים בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה מחכים לטיסה בבוקר בבוקר שלאחר פיגוע בשדה. רויטרס
ממשיכים לטוס מנמל התעופה, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully