וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הלך לישון עם כלבים - והתעורר עם חיות טרף במיטה

29.6.2016 / 10:32

הפיגוע בטורקיה אירע בדיוק שנתיים אחרי הודעת דאעש על הקמת חליפות. אף שלאחרונה נחלש הארגון כ"מדינה", השתכללה יכולת הטרור שלו. אנקרה, שעצמה עין לנוכח הטרור בגבול, מתמודדת כעת עם ההשלכות

צילום: משה שטיינמץ, רויטרס עריכה: ניר חן

שנתיים בדיוק מאז הכרזתו של מנהיג דאעש על הקמתה של החליפו?ת "המדינה האסלאמית", ופרויקט חייו של אבו בכר אל-בגדאדי נראה פחות כמו מדינה ויותר כמו ארגון טרור מהאכזריים והמתוחכמים שידע העולם, אפילו בהשוואה לאל-קאעדה.

פעם אחר פעם מצליח הארגון להוציא לפועל פיגועי ראווה קשים, במועדים שנבחרים בקפידה ובמקומות אסטרטגיים עבור יריביו, כמו נמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול, שנחשב לגדול ביותר בטורקיה. פיגועים אלה מכים במדינה לא רק מבחינה ביטחונית. הפיגוע אתמול, שגבה את חייהם של 36 בני אדם, יסב נזק ככל הנראה לענף התיירות במדינה.

זרועותיו של דאעש, שהשתלט על חלקים נרחבים בסוריה ובעיראק, ממשיכות להישלח לכל עבר במדינות השכנות. ללבנון, שם פוצצו עצמם שמונה מחבלים מתאבדים בתוך 24 שעות בכפר אל-קאע שעל הגבול עם סוריה; לירדן, שם הצליחו פעילי דאעש להרוג חיילים ירדנים במארב מתוכנן היטב; ולטורקיה, שאליה נשלחו בערב הרמדאן 35 מחבלים מתאבדים - כך לפחות על פי מידע אמריקני שפורסם אתמול באחת מרשתות הטלוויזיה.

הפיגוע בטורקיה - כתבות אחרונות:
לילה מדמם בנמל התעופה באיסטנבול: 36 נהרגו, כ-150 נפצעו
תיעוד משדה התעופה באיסטנבול: המחבל נורה – ומפוצץ את עצמו
גורם אמריקני: המחבלים מאיסטנבול - לוחמי דאעש שנשלחו לטורקיה

זירת הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה. רויטרס
35 מחבלים מתאבדים הגיעו לעיר בערב הרמדאן. זירת הפיגוע באיסטנבול/רויטרס

מגמה זו אינה נעצרת במזרח התיכון. דאעש יעשה ועושה הכול כדי לייצא את הפיגועים האלו מעבר למצרי הבוספרוס, לאירופה וגם לארצות הברית. ניסיונות אלו גם הצליחו בעבר ועלולים להצליח גם בהמשך.

ואולם במקביל לעליית כוחו של דאעש כארגון טרור, נרשם תהליך שחיקה מתמשך – ומדאיג מבחינתו של אל-בגדאדי – ביכולת של "המדינה האסלאמית" לתפקד כמדינה. ראשית, במישור הצבאי, "המדינה האסלאמית" סופגת מהלומות צבאיות קשות, שניתן כבר לתאר אותן כמפלות.

בכל שבוע נכבשים מחדש שטחים שהיו בשליטת "המדינה" בסוריה או בעיראק. פעם בידי הכורדים, פעם בידי הצבא העיראקי הנעזר במיליציות שיעיות, פעם בידי המשטר הסורי, ופעם בידי ארגוני המורדים השונים. לאחרונה נאלץ דאעש לסגת עם זנבו בין הרגליים מערים מרכזיות שהיו בשליטתו במהלך שנות קיומה של החליפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוחמי צבא עיראק לאחר כיבוש העיר פלוג'ה מידי דאעש. יוני 2016. רויטרס
שחרור פאלוג'ה מידי דאעש, השבוע/רויטרס

אך מעבר לאובדן הטריטוריה, גם יכולתו של דאעש לנהל מוסדות מדינה הולכת ופוחתת. מהלומה חשובה לא פחות ספג דאעש בחודשים האחרונים היא כלכלית. קופתו מידלדלת והוא כבר אינו יכול לשלם את סכומי הכסף הגדולים ללוחמיו, כפי ששילם בעבר. צמצום זה משליך גם על מספר המתנדבים לשורותיו. הירידה בהכנסות "המדינה האסלאמית" נובעת בין היתר מפעולות אמריקניות ושל בעלות בריתה נגד מצבורי המזומנים של הארגון, וכן מתקיפות על שדות הנפט שבשליטת הארגון ועל שיירות המבריחים שהצליחו בדרך פתלתלה למכור את הנפט למדינות באזור.

עצמו עין כדי להחליש את האויב המר - בשאר אסד

בנקודה זו נכנסה טורקיה שבהנהגת רג'פ טייפ ארדואן, לתמונה. נשיא טורקיה וממשלתו התעלמו במשך שנים מזרם המתנדבים האדיר שעבר ממדינתם לשטחים שבשליטת דאעש. הם העדיפו למקד את הלחימה שלהם בכורדים ולא ב"מדינה האסלאמית". הם העדיפו לשתף פעולה תוך עצימת עין עם דאעש, ג'בהת א-נוסרה וארגונים אחרים, בניסיון להחליש את האויב המר שלהם - בשאר אסד, נשיא סוריה, או מה שנותר ממנה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא נאום במהלך אירוע איפטאר באנקרה, 27 ביוני 2016. רויטרס
ניסה לעצור את זרם המתנדבים לדאעש. ארדואן, השבוע/רויטרס

אך הלחץ האמריקני והאירופי נשא פרי, וארדואן, בעזרת המודיעין הטורקי, ניסה לעצור את זרם המתנדבים לדאעש שמגיע מטורקיה. במקביל הוא הפסיק את קניית הנפט, במסגרת השוק השחור, שהכניסה לקופת דאעש עשרות מיליוני דולרים בכל חודש. בכך בעצם הפך ארדואן, אסלאמיסט מבית היוצר של "האחים המוסלמים" - האיש שהלך לישון עם הכלבים והתעורר עם חיות טרף במיטה – לאויב של דאעש.

לאן פניו של דאעש מועדות? מגמת ההיחלשות הצבאית של "המדינה האסלאמית" ככל הנראה רק תגבר. מכאן גם שהארגון ינסה להוציא לפועל פיגועים נוספים, קשים עוד יותר, שיצרבו את התודעה המערבית והאסלאמית, וישמרו את תדמיתו "המנצחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully