וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "כל הדרישות שהצגנו מאז הפשיטה על המרמרה נענו"

בהתייחסות להסכם עם ישראל, הבהיר נשיא טורקיה כי "הקשרים הכלכליים ישתפרו". עם זאת, התייחס לקשר עם הפלסטינים ואמר: "נמשיך להתנגד למדיניות הלא חוקית של ישראל בירושלים ובמסגד אל-אקצא"

צילום: AP, עריכה: מתן חדד

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייחס אמש (שני) להסכם הפיוס עם ישראל, וטען כי שלוש הדרישות המרכזיות שהציגה אנקרה במהלך המשא ומתן נענו. "מאז הפשיטה על מאווי מרמרה, הצגנו שלוש דרישות", אמר, "התנצלות, שראש הממשלה הישראלי מסר בשנת 2013; פיצויים למשפחות ההרוגים – ישראל הסכימה לשלם 20 מיליון דולרים, והקלת המצור על מנת לשפר את תנאי המחייה של הפלסטינים".

"טורקיה תקים מחדש קווי חשמל, תספק מי שתיה ותדאג לצרכי מזון, רפואה ודיור. החל מעכשיו, כל הסיוע ההומניטרי יכול להגיע לרצועת עזה דרך טורקיה", הוסיף הנשיא הטורקי. "ביום שישי, אנייה תצא מנמל מרסין, ותעביר עשרת אלפים טונות של מזון ושל ביגוד לתושבי עזה. יתרה מכך, נקדם את בניית אזור התעשייה של ג'נין בגדה המערבית".

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס עם הגב לקיר: ההשלכות של הסכם הפיוס עם טורקיה
ח"כ זועבי: "ההסכם יביא להקלה בעזה, אך מיליונים יישארו במצור"
הסכם הפיוס עם טורקיה: כשנתניהו הסביר לציבור למה לומר כן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע למסגד באיסטנבול, 17 ביוני 2016. רויטרס
"התייעצנו עם אחינו הפלסטינים בכל שלב". ארדואן באיסטנבול, בשבוע שעבר/רויטרס

כמו כן, הדגיש ארדואן כי "במהלך המשא ומתן, התייעצנו עם אחינו הפלסטינים בכל שלב. נפגשתי עם חאלד משעל ביום שישי ושוחחתי אתמול עם אבו מאזן. ככל שנתקדם, ננקוט את הצעדים הנחוצים על מנת להקל על הקשיים של העם הפלסטיני". לדבריו, "נמשיך להתנגד למדיניות הלא חוקית של ישראל בירושלים ובמסגד אל-אקצא".

"אני מקווה שההסכם ישרת את האינטרסים של שתי המדיניות. קשרים כלכליים, בין היתר, ישתפרו", הבהיר ארדואן. כמו כן, הוא הודה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה "ולכל מי שתרם להסכם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדירים פונה לתקשורת באנקרה, טורקיה. רויטרס
"מעתה, כל הסיוע ההומניטרי יכול להגיע לרצועת עזה דרך טורקיה". יילדרים, אתמול/רויטרס

בשבוע שעבר דווח בעיתון הטורקי "הורייט" כי ישראל הסכימה לאשר הקמת בית חולים במימון טורקי ברצועה, והתחייבה שלא למנוע העברת ציוד רפואי ואנשי צוות מטורקיה. במקביל, דווח כי טורקיה וגרמניה יקימו במשותף תחנת כוח בעזה, וטורקיה תקים מתקן להתפלת מי ים. כל הסיוע הטורקי יגיע לרצועת עזה לאחר שיעבור ביקורת בנמל אשדוד.

בנאומו אתמול, שבו הכריז על הסכם הפיוס, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסגר על עזה יישמר". נתניהו פירט בנאומו על תנאי ההסכם ואמר כי "ההסכם מדבר גם על שמירת הסדר הביטחוני מול רצועת עזה. לא הייתי מוכן להתפשר על הסעיף הזה והוא נשאר כפי שהוא. נאפשר לאוניות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק שם מטענים הומניטריים לרצועה".

נתניהו הסביר כי ההסכם נועד גם לתאם את שיפור תנאי האזרחים ברצועת עזה בהתאם לשיקולי הביטחון. "זהו אינטרס של ישראל. אין מספיק מים בעזה, האקוויפרים מזדהמים וכשזה קורה זה עובר גם למי התהום שלנו ולכן זה אינטרס ישראלי. חשמל – כשאין מספיק חשמל מתעוררות בעיות סניטציה וכשיש מגיפות הן לא נעצרות בגדרות. על כן אנו מאפשרים את הטיפול בכך. טורקיה תוכל לסייע בעניין הזה כמו מדינות אחרות".

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

במקביל, באנקרה, אמר ראש הממשלה בינאלי יילדרים בנאומו כי "ההסכם נוגע גם למצור על עזה". הוא הוסיף כי במסגרת ההסכם ספינת משא ראשונה ועליה 10,000 טונות של ציוד סיוע הומניטרי יישלח לנמל אשדוד ביום שישי הקרוב. לדבריו, בשלב הראשון של הסכם הפיוס עם ישראל הוא יתמקד קודם בהשבת הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ונורמליזציה ביחסים ביניהן. כלומר, בשלב מאוחר יותר יעסקו שני הצדדים בשיתוף פעולה בענף הגז.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

(עדכון ראשון: 23:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully