וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מהמרים, פחות סמים: כ-20 אלף ישראלים מטופלים בשל התמכרות

28.6.2016 / 8:25

לפני נתוני משרד הרווחה, ישנה ירידה בכמות המכורים לסמים, ועלייה בכמות המהמרים. מאז 2006 חלה ירידה בכמות המטופלים הכללית - אך לא בהכרח משום שמספרם ירד, אלא כי קשה יותר לאתרם

מצבורי סמים שנתפסו במהלך מבצע של המשטרה בנצרת עילית – שימשו למסיבות טבע בהן השתתפו בני נוער. דובורת המשטרה,
קנאביס שהמשטרה החרימה לבני נוער בנצרת עילית, לפני כשבועיים/דובורת המשטרה

יותר מ-20 אלף בני אדם מטופלים בישראל בעקבות התמכרות לסמים, לאלכוהול או להימורים – כך לפי נתונים של משרד הרווחה לשנת 2015, שפורסמו לרגל יום המאבק העולמי בשימוש ובסחר לא חוקי בסמים שצוין אתמול (שני). 2,022 מהמטופלים הם בני נוער, מתוכם 77% הם בנים. כמו כן, לפי הדוח בשנה שעברה חלה ירידה של 15% במספר המכורים לסמים, ועלייה של 42% במספר המכורים להימורים.

שר הרווחה חיים כץ התייחס לנתונים ואמר כי "משרד הרווחה שם לעצמו יעד להרחיב את שירותי האיתור, הטיפול והשיקום של אוכלוסיית נפגעי הסמים, האלכוהול וההימורים, תוך שכלול שיטות הטיפול כך שיתאימו לכל אוכלוסייה ולסוגי ושלבי ההתמכרות השונים". כמו כן, הוסיף כי "במקביל להרחבת הפתרונות, עלינו לצמצם ככל הניתן את הגירויים ואת הפיתויים במרחב הציבורי שמשמרים את המכורים במעגל ההתמכרות".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הסכם הפיוס עם טורקיה: כשנתניהו הסביר לציבור למה לומר כן
"שאלתי את אימא אם זה כואב למות": ילדי אנטבה חוזרים לימי השבי
משפחות גולדין ושאול: "זקוקים לכל בית ישראל כדי להשיב את הבנים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2015 טופלו במשרד הרווחה 12,768 מכורים לסמים, 7,245 מכורים לאלכוהול ו-914 מכורים להימורים. על אף הגידול באוכלוסייה בעשור האחרון, בין השנים 2006 ל-2015 חלה ירידה במספר המכורים לסמים. בעוד שבשנת 2006 טופלו במשרד הרווחה 14,914 מכורים לסמים, בשנת 2015 ירד מספרם לכ-12,768 - ירידה של כ-15%.

הירידה במספר המכורים לסמים המטופלים במשרד לא מיוחסת בהכרח לירידה במספר המכורים לסמים בישראל, אלא לשינויים במאפייני אוכלוסיית המשתמשים בסמים - אוכלוסיית נפגעי התמכרות לסמים הופכת צעירה יותר ומתאפיינת בשימוש רב בקנאביס ובסמי פיצוציות. משתמשים אלה אינם פונים בדרך כלל לטיפול, אינם מודעים למצבם או מצויים בהכחשה ולכן קשה לאתרם.

גם במספר המכורים לאלכוהול המוכרים למשרד הרווחה חלה ירידה מתונה של כ-4%, וגם היא בולטת יותר כשלוקחים בחשבון את הגידול באוכלוסייה. לעומת זאת, מספר המכורים להימורים המטופלים במשרד הרווחה נמצא מאז 2006 בעלייה מתמדת, ועד 2015 הוא זינק ב-42%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

יותר גברים מטופלים, אך מצב הנשים קשה יותר

עוד עולה מן הנתונים כי גברים מהווים רוב מכריע של למעלה מ-80% מהמכורים המטופלים במשרד הרווחה בשלושת סוגי ההתמכרויות. בשנת 2015 טיפל משרד הרווחה כ-10,436 גברים מכורים לסמים לעומת 2,332 נשים. באותה שנה טופלו 5,857 גברים מכורים לאלכוהול לעומת 1,388 נשים, וב-788 גברים מכורים להימורים לעומת 126 נשים.

ואולם, על אף שהגברים מהווים רוב מכריע מאוכלוסיית המכורים, חומרת ההתמכרויות של הנשים המגיעות לטיפול קשה במידה ניכרת. מרביתן לא מצויות בקשר עם משפחותיהן, לעיתים משום שהמשפחות אינן מוכנות לקבל את התמכרותן ומתנתקות מהן. קושי נוסף המאפיין נשים מכורות, בעיקר כאלה המכורות לסמים, הוא ניצול מיני ועיסוק בזנות.

תקציב השירות לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה לשנת 2015 עמד על כ-60 מיליון שקלים. משרד הרווחה מפעיל רשת של שירותי מרפאה, הכוללים יחידות טיפוליות למבוגרים ולנוער בתחום הסמים, האלכוהול וההימורים, מרכזי יום, מרכזי תעסוקה, מרכזי ערב, מסגרות דיור חוץ-ביתיות, קבוצות טיפוליות, קבוצות טיפול בעולים ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully