וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד בכבאות הטיח קללות בטרנסג'נדרית - ונקנס רק ב-250 שקל

26.6.2016 / 14:15

הליך משמעתי בנציבות הכבאות נגד מפקד שכינה את ב' "קוקסינל" ותהה אם "חתכה שם", הסתיים בקנס זעום. ב' תבעה בבית הדין לעבודה, והיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט החזיר את התיק לחקירה

תחנת כיבוי בראשון לציון. נמרוד סונדרס
"כל הקוקיסנלים פה". הטרדה בתחנת הכיבוי/נמרוד סונדרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה בשבוע שעבר לפתוח בחקירה משמעתית נגד כבאי שהטריד מינית באופן מילולי טרנסג'נדרית שעבדה עמו בתחנת הכיבוי. החלטתו באה בתגובה לתביעה שהגישה הטרנסג'נדרית לאחר שנציבות שירות המדינה סגרה את התיק בעניינו של הכבאי בנימוק לפיו החוק למניעת הטרדה מינית לא הופר, ובהליך בנציבות הכבאות הוטל עליו קנס של 250 שקלים. ב', שנולדה זכר אך חיה כאישה, אמרה בתגובה: "שמחה שזה יצא לאור, אבל הייתי צריכה לעבור הרבה תלאות בשביל זה".

ב' שימשה עד לפני שלוש שנים סמלת מבצעים במוקד של תחנת כיבוי בצפון הארץ. בתביעה שהגישה לאחרונה לבית הדין לעבודה היא גוללה את מסכת ההשפלות שספגה ממפקד צוות בתחנה לאחר שהתגלה לו כי עברה ניתוח לשינוי מין. כמו כן, היא פירטה את חוסר הטיפול לטענתה של נציבות הכבאות ונציבות שירות המדינה בטיפול בתלונתה.

לפי כתב התביעה, כשהיה נכנס למוקד שבו עבדה, היה מפקד הצוות אומר: "הופה, אני רואה שכל הקוקסינלים פה". בהמשך, לטענתה, הוא השתמש בכינויים שונים כדי לתאר אותה כמו "קוקסינל, יצור, הדבר הזה". באירוע אחד שמעה ב' את מפקד הצוות, שהיה בנוכחות כבאים אחרים, אומר בתגובה לבקשתה לצאת לשירותים: "מה יש לה זאת עם השלפוחית שלה? שתשתין בעמידה. היא חתכה או לא חתכה?".

עוד בוואלה! NEWS:
מאסר עולם ו-31 שנים נגזרו על הרוצח במצעד הגאווה ישי שליסל
יונתן היילו הגיש בקשה לחנינה: "המנוח התעלל בו בחייו – וגם במותו"
תוך 3 שעות: יותר מ-10,000 דולר גויסו בווטסאפ לזכר אדמו"ר

העונש: קנס של 250 שקלים - בלי התנצלות או פיצוי

בשלב מסוים פנתה ב' למנהל חדר המבצעים, שהיה אחראי עליה, והוא הודה בפניה כי הבחין ביחסו הלא ראוי של מפקד הצוות. עם התגברות תכיפות האירועים היא הגישה תלונה רשמית לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה. בתום הבדיקה שנערכה ב-2013 קבעה הנציבות כי המעשים המתוארים אינם מהווים הטרדה מינית המצדיקה בירור משמעתי בנציבות שירות המדינה והחזירה את הטיפול לנציבות הכבאות לקיום הליך פנימי בלבד. בהליך זה הוטל על מפקד הצוות לשלם קנס 250 שקלים. הוא לא חויב בפיצוי המתלוננת או בהתנצלות בפניה והמשיך לעבוד בתחנה.

כמו כן, המתלוננת טוענת כי מעולם לא עודכנה על תאריך הדיון המשמעתי, כי לא ניתנה לה הזכות לטעון בו, ושסמנכ"ל משאבי אנוש סירב למסור לה את תוצאות ההליך. בנוסף לכך, בקשה לכיסוי ההוצאות המשפטיות שלה סורבה. בעקבות ליקויים אלה, לדבריה, החליטה הטרנסג'נדרית לתבוע את נציבות הכבאות ואת נציבות שירות המדינה, כמו גם את מפקד הצוות עצמו בבית הדין לעבודה באמצעות עורכת דינה רוני אלוני-סדובניק.

עו"ד רוני אלוני המייצגת את הנאנסת באונס הקבוצתי של בת 12, בכתב אישום נגד הנאשמים, ינואר 2014. יותם רונן
"החלטה מבורכת של היועץ". עו"ד סדובניק-אלוני/יותם רונן

אחרי הגשת התביעה נערכה פגישה עם היועץ המשפטי לממשלה והוא קבע כי התיק יחזור באופן מידי לנציבות המדינה לפתיחה בחקירה. "לקח לי זמן להבין מה קרה שם", סיפרה ב', "הבנתי שעדיף לי לחשוף אותו כי חשוב לי שידעו מה קורה בעולם ה'גיבורים', כמו בסדרת טלוויזיה. לא הכול ורוד ונוצץ. היום כשאני נזכרת בזה זה מעורר בי בחילה וצמרמורת".

היא העידה כי קפאה פעמים רבות לנוכח ההשפלה שעברה. "לשבת במוקד כשאומרים לי 'היצור הזה' או כששואלים אותי אם חתכתי או לא. הייתי קפואה אז. לקח לי זמן להתלונן. הלקיתי את עצמי כל יום למה אני לא מחזירה, ממה חששתי. אמנם הייתי צריכה את הכסף אבל איך לא עמדתי מולו". כשהתיק נסגר חשה ב' שהיא נותרה לבד במערכת. "בהתחלה מחבקים אותך, מכילים אותך, מדברים איתך במילים יפות וגבוהות כדי שתרגישי שאת לא לבד. לאט לאט הבנתי שהכף נוטה לטובתו. לא ידעתי בכלל מה העונש שלו, רק שמעתי שצחק עם כל שאר הכבאים שהוא יצא רק עם קנס של 250 שקלים".

פתיחת החקירה עודדה אותה אך לא תחפה על התלאות שעברה. "כששמעתי שפותחים מחדש את החקירה שמחתי אבל גם כעסתי שהיה צריך לעבור כל כך הרבה זמן. למה לא התייחסו לזה קודם? אני שמחה שזה יצא לאור, אבל הייתי צריכה לעבור הרבה תלאות בשביל זה. אני לא מזלזלת בזה שהאנשים האלה גיבורים ומצילים חיי אדם אבל אדם שמכפיש ככה אדם אחר ומשפיל אותו הוא לא גיבור ולא צריך לעבוד בשירות המדינה".

סדובניק-אלוני, עורכת דינה של המתלוננת, אמרה לוואלה! NEWS: "מאז כניסתו של מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ניכרת רוח חדשה ורעננה של מחשבה משפטית צודקת. החלטתו להורות על פתיחת חקירה מחדש בנציבות שירות המדינה נגד הכבאי הפוגע היא החלטה מבורכת. מרשתי שהמתינה זמן רב לצדק שיופיע, מאמינה שכעת תזכה לכך."

מנציבות המדינה נמסר בתגובה: "אכן התקיים דיון בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ובסופו של יום החליט ראש אגף המשמעת בנציבות המדינה להחזיר את הטיפול בתלונה לאגפו במקום לנציבות כבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully