וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילה "פריפריה" תשונה?: "אף אחד לא רוצה להודות שהוא בשוליים"

24.6.2016 / 7:55

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS הביע תושב ירוחם את סלידתו מהמילה שולה שהוצעה בדיוני האקדמיה ללשון העברית כחלופה לפריפריה. אך המזכירה המדעית של המוסד הבהירה: "הסתייגנו מהמילה שולה, היא לא נבחרה"

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

הצעת האקדמיה ללשון העברית להחליף את המילה "פריפריה" במילה העברית "שו?לה" עוררה אתמול (חמישי) תרעומת גדולה בקרב יישובים בצפון ובדרום. אלישיב רייכנר, עיתונאי ותושב ירוחם, שאינו תומך במילה החדשה, הסביר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS את עמדתו. "אף אחד לא אוהב להודות שהוא חי בשוליים או משתייך לשוליים. זו מילה שאי אפשר לייחס לה משמעות חיובית ולעשות לה אידאליזציה כמו שאפשר לעשות באופן יחסי עם המילה פריפריה".

לדבריו, "אני לא מוצא שם דבר חיובי במושג הזה לתיאור מאות אלפי אנשים שגרים בנגב, בגליל ובמקומות אחרים". רייכנר הציע חלופה משלו. "פעם קראו לפריפריה ס?פ?ר, בימים שהציונות הייתה שגורה על לשוננו. הייתה הילה של כבוד ללכת לגור באזורי ספר ביטחוניים. המשמעות אמנם שינתה מאז פניה אבל ספר נשארה מילה חיובית". הוא הציע מילים נוספות כמו היקף, מעטפת, פרזות, חוגה, שלדעתו "עדיפות על שולה. הכול עדיף ממילה שמתייגת אותנו כשוליים".

אולם על אף כל המהומה, האקדמיה כלל לא קיבלה את המילה שולה כחלופה לפריפריה. בפוסט שפרסמה בפייסבוק נכתב: "האקדמיה ללשון העברית מבקשת להבהיר כי ההצעה 'שולה', כחלופה ל'פריפריה' נידונה בוועדת המינוח המרכזית של האקדמיה ולא זכתה לתמיכת החברים בה. בעקבות זאת פנתה הוועדה לציבור הרחב בבקשה להביע את דעתו על המילה שולה בהצבעה, ולהציע הצעות נוספות, ראויות ויפות יותר".

עוד בוואלה! NEWS:
הלילה הגורלי של בריטניה: האם תישאר או תצא מהאיחוד האירופי?
הסערה באגף החקירות במשטרה נמשכת: ראש חטיבת המודיעין יודח
סיכול פעילות עוינת ותרחישי סייבר: הצצה לתרגיל המטכ"לי

האקדמיה ללשון עברית בירושלים, ינואר 2007. Creative Commons
החלה את הסערה. בניין האקדמיה ללשון העברית בירושלים/Creative Commons

שרת התרבות הביעה גם היא התנגדות עזה למילה שולה. בפוסט שפרסמה בפייסבוק כתבה: "ייחוס הפריפריה לשוליים היא הנצחה פסולה של הקיפוח, הריחוק והפטרונות שממנה סובלת הפריפריה עשרות שנים. המאבק שאני מובילה מבקש לפרק בדיוק את התפיסה הזו לפיה הפריפריה נמצאת בשוליים ובשום פנים ואופן לא אתן לביטוי הזה מקום. הפריפריה ואזרחיה הם הכול חוץ משוליים, הם ישראל היפה, המתחדשת, הצבעונית, החברתית והיוצרת".

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS הבהירה רונית גדיש, המזכירה המדעית של האקדמיה ללשון העברית, את הדברים: "חשוב להדגיש שהמילה שולה לא נבחרה, היא עלתה רק כהצעה למונח במילון מקצועי למונחי גאוגרפיה אנושית שנידון בוועדה שפעלה באוניברסיטת בן גוריון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מירי רגב ופעילי ליכוד באירוע הרמ כוסית לכבוד פסח. יותם רונן
התנגדה למילה שולה. רגב/יותם רונן

לדבריה, "לאחר מכן, ההצעה הובאה לדיון בוועדת המינוח המרכזית של האקדמיה ללשון העברית והייתה התנגדות למילה והצענו לפנות לציבור כדי לקבל את חוות דעתו על ההצעה עצמה ובעיקר כדי לקבל הצעות חלופיות ממנו".

היא הסבירה כי בוועדה הייתה הסתייגות מהמילה שולה. "חשבנו שאולי הציבור יהיה יותר חכם. יש הצעות החל מהשורש פ.ר.ז כמו פרזות, או יש הצעות כמו חוגה, או מהמילה היקף - מקפת, מקוף, יש הצעות מהשורש ס.ב.ב. מגוון גדול מאוד של הצעות. אנחנו נאסוף הצעות ואם אחרת לא תתקבל תישאר המילה פריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully