וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערך הכשרות האלטרנטיבי חילק תעודה עוקפת בג"ץ; הרבנות: "הפרת החוק"

17.6.2016 / 16:00

ארגון "השגחה פרטית" הפיץ ל-27 בתי העסק והמסעדות שפועלות תחתיו תעודה חדשה ובה הבהרה כי אין מדובר בתעודת הכשר. ברבנות טענו כי מדובר בהתחכמות ובעבירה על החוק, אך בארגון מתעקשים: "טענות שווא"

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: אילה פלק, מנכ"לית מערך הכשרות "השגחה פרטית" בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

כעשרה ימים אחרי פסיקת בג"ץ שקבעה כי עסק לא יוכל להציג עצמו תעודת כשרות אלא אם ניתנה לו כזו מהרבנות הראשית, קיבלו היום (שישי) 27 מסעדות ובתי עסק שפועלים תחת ארגון "השגחה פרטית" תעודה חדשה התואמת את ההחלטה של בית המשפט. התעודה החדשה כוללת הבהרה כי לא מדובר בתעודת הכשר. אך גם את התעודה החדשה מיהרו ברבנות הראשית לגנות ולטעון כי מדובר בעבירה על החוק.

ביום שני לפני שבועיים קיבל מונופול הרבנות הראשית לישראל בתחום הכשרות קיבל חיזוק משמעותי מבג"ץ. הרכב של שלושה שופטי עליון אימץ את עמדתה סביב הפרשנות לחוק איסור הונאה בכשרות, וקבע כי על פי החוק, עסק לא יוכל להציג עצמו ככשר בכתב, בין שתוך שימוש במילה כשר ובין שלאו, אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מטעם הגורם המוסמך על פי חוק – הרבנות הראשית לישראל. הרבנות היא הגורם היחיד שמוסמך כיום בישראל להעניק תעודות כשרות לבתי עסק.

חלוקת התעודות החדשות עוררה זעם ברבנות הראשית. "בית המשפט אמר את דברו באופן ברור וצלול. כל מצג בכתב שנועד ליצור רושם שמקום הוא כשר, הוא אסור על פי חוק", נמסר מהרבנות. "תעודות כשרות ניתנות רק על ידי הרבנות הראשית והרבנויות המקומיות המוסמכות לכך על פי החוק. ניסוח האישור או התעודה בדרך מתחכמת בידי גורם שאינו מוסמך תיחשב כהפרת החוק וזילות בהחלטת בג"ץ".

לקריאה נוספת:
המערך שמנפץ את מונופול הרבנות: הצצה לבית הדין האלטרנטיבי לגיור
"כמו מאפיה": יממה אחרי בג"ץ הכשרות, בעלי עסקים קיבלו מכתב התראה
"פספסו הזדמנות היסטורית": החלטת בג"ץ פגעה במאבק ברבנות

תעודת כשרות של מיזם השגחה פרטית בירושלים 17.06.16. מיזם השגחה פרטית, מערכת וואלה! NEWS
תעודת הכשרות החדשה/מערכת וואלה! NEWS, מיזם השגחה פרטית

אך במיזם "השגחה פרטית" לא מיהרו להתרגש מאמירות הרבנות. "ברבנות משמיעים טענות שווא לעבירה על החוק", אמרו בארגון. "מסתמן כי הם שמו להם למטרה לתקוף את פרויקט 'השגחה פרטית' על אף שהוא לא עובר על החוק ומציית לכל האמור בפסיקת בג"ץ". בפרויקט הוסיפו כי נדמה שתקיפות הרבנות נובעות מחשש אמתי "שמפעל הג'ובים, הקומבינות והמונופול שאותו הרבנות משמרת בעניין הכשרות ילך וייעלם מהעולם".

לדבריהם, "ארגון 'השגחה פרטית' אינו חדש ואינו מייצר כשרות חדשה. הארגון דואג לפקח על עסקים שמאסו ברבנות ומעוניינים להעניק ללקוחותיהם כשרות אמתית, תוך מעורבות ודאגה לפרטים הקטנים". בארגון הבהירו כי אף שהם עוסקים בכשרות הם לא מעניקים בפועל תעודת כשרות ולכן לא עוברים על החוק ועל פסיקת בג"ץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully