וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מועצות צעדו למען שוויון: "גורל ילד לא ייקבע לפי עיר לידתו"

יניר יגנה ודב גיל-הר

14.6.2016 / 21:19

ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון יצא לצעדת מחאה להתאמת תקציבי החינוך והרווחה לצרכי כל רשות מקומית. הצטרפו אליו ראשי מועצות ופעילים חברתיים לדרך שתסתיים מול בירושלים. "מחצית מהמדינה מקופחת באופן שיטתי". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: בני בן סימון. עריכת וידאו: ניר חן. עריכת תוכן: סיגל סיריוס ולירן מוסלי. תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט הפקה: תום רוכלין

ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון יצא היום (שלישי) לצעדת מחאה שמטרתה הפיכת תקציבי החינוך והרווחה לדיפרנציאליים בין המועצות השונות. לביטון התלוו פעילים חברתיים וראשי מועצות מירוחם ומירושלים, והם יצאו מירוחם לכיוון ירושלים בליווי תושבים ואזרחים מרחבי הארץ. "אנו בשעת מעשה ולא בשעת דיבורים – לא ייתכן שכמחצית מתושבי מדינת ישראל יקופחו באופן שיטתי. הזדמנות שווה בחינוך ויחס שוויוני ברווחה אינן פריבילגיה – זה תפקידה של המדינה ושל השרים לקחת אחריות", אמר ביטון, יוזם המאבק, שמקווה להגיע לבירה ביום חמישי הבא.

לדברי ביטון, תקציבי חינוך ורווחה ממשלתיים, שאינם משתנים מרשות לרשות, יוצרים אי-שוויון מובנה ומנציחים פערים חברתיים. הצעדה למען התקציב הדיפרנציאלי תעבור ביישובים שגב שלום, רהט, קריית גת, קריית מלאכי ובית שמש. בסיומה בירושלים, המטה להתחלה שווה וראשי הרשויות ישהו באוהל מחאה מול משרד האוצר בדרישה לתיקון המצב הקיים ולקידום תקציב דיפרנציאלי בידי הממשלה.

"המציאות של היום מעידה על אי-שוויון בין תלמיד שגר בגבעתיים לבין תלמיד שגר בנתיבות, אין סיבה שלתלמידים ברשויות מבוססות כלכלית יש פי ארבעה יותר סיכוי לקבל תעודת בגרות מאשר בעיר לא מבוססת", אמר ירון סמימי, פעיל חברתי מנתיבות. "המדינה צריכה לעשות לזה סוף ולקדם פתרון שיצמצם את המציאות הזאת, שבגינה מונצח תמיד הפער שבין הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית למרכז ולמדינת תל אביב".

עוד בוואלה! NEWS:
הצעיר שנורה בראשו בפיגוע חזר לשרונה: "להיזכר בזה מצמרר אותי"
מחיצה הוצבה ברחבה המעורבת בכותל: "חבלה ביחסים עם יהודי העולם"
שרה מסורבת גט כבר 20 שנה: "האמת? טוב לו בכלא, הוא לא נשבר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"דורשים לתת לכל ילד וילדה הזדמנות שווה". העיר ירוחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביטון סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS בעת הצעדה כי המטרה היא להגיע ביום חמישי הבא לירושלים. "יצאנו היום וכבר צעדנו 15 קילומטרים, אנחנו מחזיקים מעמד ונחושים. כשהחלטנו לצעוד לא ידענו שיהיו ימי שרב, אבל לא מפסיקים מטרה חשובה בגלל כמה מעלות", אמר ביטון. "שר האוצר כחלון בעד תקצוב דיפרנציאלי בחינוך וברווחה, זה כתוב במצע שלו וגם הלב שלו שם. אלא שזה מחייב רגע לפני תקציב דו-שנתי להקצות סכום משמעותי, לא את כל מה שצריך, אבל לפחות מיליארד שקל ראשונים כדי לתת לכל ילד וילדה הזדמנות שווה בחינוך".

ביטון הסביר כי הוא ואנשיו הצליחו לשפר את מצבה של ירוחם בתחומי הרווחה והחינוך, אך כי הדבר נעשה באמצעות גיוס תורמים ואנשי חינוך מסורים. עם זאת, הוא ציין כי אין סיבה שלילדים בירוחם לא יהיה סל שירותים שמותאם להם. "במרכז הארץ יש רשויות שנפגעות לא פחות מירוחם - הורים לילדים ברמלה, לוד ובת ים צריכים לדעת שהילדים שלהם לא מושקעים כראוי. הסל שלהם מהממשלה ומהעירייה נמוך בשליש או בחצי מראשון לציון או בתל אביב", אמר.

אנחנו קיבלנו החלטה שלא להתעמת עם ראשי רשויות. יש ריבון וממשלה, אם שר החינוך רוצה שהילדים יגיעו לחמש יחידות מתמטיקה, איך ילד עולה מאתיופיה יגיע לזה שאימא שלו הטובה, לצערה, לא יודעת מתמטיקה?", המשיך ביטון, והוסיף: "הוא צריך מרכז למידה, שעות נוספות והשקעה של שנה כדי לצמצם את הפער. זו המהות של תקצוב דיפרנציאלי ואת זה אנחנו דורשים מיד".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
"לא יכול להיות שגורלו של ילד יוכרע על ידי מקום לידתו"/ראובן קסטרו

הוא ציין כי פרויקט קריית ההדרכה, הידוע בכינויו עיר הבה"דים, שינה לטובה את ירוחם. "ירוחם משתנה לטובה כי תושביה מאמינים בה ואזרחים אחרים מאמינים בהם, ומתיישבים בה. נזמין גם אנשי קבע לגור אתנו", אמר. "הקמת עיר הבה"דים היא הוכחה להצלחה של מאבק של צדק חלוקתי בקרקעות וגבולות שיפוט. אנחנו מדברים עכשיו על צדק חלוקתי בחינוך וברווחה. לא יכול להיות שגורלו של ילד יוכרע על ידי מקום לידתו. אנחנו מדינה שטוענת שיש שוויון בחינוך וחינוך חינם. אנחנו רואים את הקורלציה בין עושר לבין הישגים בבגרות ומבחני מיצ"ב - הכסף מדבר".

ביטון הרחיב והסביר כי לפני שנה הובאה הצעה לתקצוב דיפרנציאלי שטורפדה משום שהתבססה על לקיחת תקציבים מרשויות אמידות. "לא מעניין אותנו מאיפה הכסף, העיקר לטפל באי-שוויון. אני צעדתי לפני חמש שנים כדי לייצב את ירוחם כלכלית – וייצבתי אותה. הצעדה אומרת שאנחנו באים מתוך עוצמה, לא שורפים צמיגים ולא מתמסכנים. יש לנו כוח לצעוד ולהגיע לירושלים ולדרוש מהממשלה לעשות את הדבר הנכון בעת הזו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully