וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בהיסטוריה: נכחד יונק בשל שינויי האקלים שנגרמו בידי בני האדם

מכרסם החי על אי קטן באזור אוסטרליה נעלם לחלוטין מכדור הארץ, בעיקר בשל עלית מפלס פני הים, שהרס את בית הגידול שלו. החוקרים מזהירים: "זהו רק קצה הקרחון"

מלומיס ברמבל קיי, מין של מכרסם שחי באי ליד אוסטרליה שנכחד מהעולם. טוויטר, צילום מסך
נכחד מהעולם. מלומיס ברמבל קיי/צילום מסך, טוויטר

לראשונה בהיסטוריה, יונק נכחד לחלוטין מהעולם בעקבות שינויי האקלים שנוצרו בידי האדם – כך קובע דוח חדש שפורסם היום (שלישי) בידי חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה. מדובר במכרסם שחי בשונית ברמבל הנמצאת בשונית המחסום הגדולה - מערכת שונית האלמוגים הגדולה בעולם השוכנת בסמוך לאוסטרליה. מומחה לנושא אמר כי ההיכחדות היא רק "קצה הקרחון", וכי שינויי האקלים מאיימים על זנים שונים בעולם.

שונית ברמבל, שאורכה 340 מטרים ורוחבה 150 מטרים, היא המקום היחיד שבו היה ידוע כי חי המכרסם, הנקרא מלומיס ברמבל קיי או "עכברוש זנב-פסיפס". זהו היונק המבודד ביותר מכל היונקים באוסטרליה,.

החוקרים הניחו 150 מלכודות על האי במשך שישה לילות, וחקרו את האי ואת הצמחייה שבו. בסוף הם הגיעו למסקנה כי המין נכחד לחלוטין מהאי, בעיקר בשל עליית גובה פני הים, שגרם להצפת האי כמה פעמים ולחיסול בית הגידול. במחקר נטען כי החיה איבדה 97% מבית הגידול שלה במהלך עשור, והצמחייה באי ירדה בצורה דרסטית.

עוד כתבות מהעולם:
הפיליפינים: אזרח קנדי שני הוצא להורג בידי ארגון אסלאמי קיצוני
"המשטרה סביבי": צפו במחבל נשבע אמונים לדאעש בזירה ליד פריז

עלייה בנתוני הסחר בנשק בעולם: ערב הסעודית היא שיאנית ייבוא הנשק

שונית המחסום הגדולה, קווינסלנד, אוסטרליה. ShutterStock
שונית המחסןם הגדולה שבה נמצא האי/ShutterStock

קיומו של המכרסם תועד לראשונה בידי האירופים בשנת 1845. מלחים שעברו עם ספינתם בסמוך לאי אמרו כי מכרסמים רבים נמצאים עליו, וכי הם ירו בהם באמצעות חץ וקשת. ב-1978 הוערך כי ישנם כמה מאות מכרסמים בלבד על האי, והאחרון שבהם נצפה בשנת 2009.

מפלס הים עלה בממוצע ברחבי העולם בכמעט 20 סנטימטרים בין 1901 ל-2010 – דבר חסר תקדים ב-6,000 שנים האחרונות. עם זאת, באזור שונית האלמוגים מפלס הים עלה כמעט ב-40 סנטימטרים בין 1993 ל-2014. "הדבר ככל מייצג את הפעם הראשונה שבה מתועד יונק שנכחד בעקבות שינויי האקלים שנגרמו בידי האדם", כתבו המדענים בדוח.

במחקר הביעו החוקרים תקווה לכך שישנה אוכלוסייה של המכרסם שטרם התגלתה בפפואה גינאה החדשה. כמו כן נמסר כי קיים יונק אחד נוסף שעומד בפני הכחדה בגלל מזג אוויר קיצוני – מכרסם בשם הוטיה הנמצא באיי הברבור שליד הונדורס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully