וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בנתוני הסחר בנשק בעולם: ערב הסעודית היא שיאנית ייבוא הנשק

דוח של חברת המודיעין "ג'יינס" חושף את נתוני הייבוא והייצוא של נשק במדינות ברחבי העולם בשנת 2015. ערב הסעודית ייבאה נשק בהיקף של כ-9 מיליארד דולר. ארצות הברית היא הייצואנית המובילה עם מכירות נשק בהיקף של כ-23 מיליארד דולר

צילום: צבא ערב הסעודית

בווידאו: סרטון תדמית שפרסם צבא ערב הסעודית בפברואר השנה

חברת המודיעין האזרחית "ג'יינס אינפורמיישן גרופ" פרסמה השבוע את דוח הנשק השנתי של 2015. הדוח סוקר את נתוני הייצוא והייבוא של מדינות מובילות בתחום ברחבי העולם. על פי הסקירה שערכה החברה, בשנה שעברה עלה היקף סחר הנשק בעולם ב-10%. בין השאר, עקב עלייה בביקוש מצד יבואנית הנשק המובילה בעולם, ערב הסעודית. רכישות הנשק בממלכה הסתכמו בשנה האחרונה ב-9.3 מיליארד דולר, עלייה של 50% מהשנה שקדמה לה.

על פי הדוח, היקף המסחר העולמי בנשק בשנת 2015 נאמד בכ-65 מיליארד דולר, עלייה של כ-6.6 מיליארד בהשוואה לשנת 2014 - העלייה השנתית הגבוהה ביותר בעשור האחרון. באזור המזרח התיכון עמד סכום רכישות הנשק הכולל בשנה האחרונה על 21.6 מיליארד דולר – כשליש מסך כל המסחר העולמי בנשק בתקופה זו.

עוד בוואלה! NEWS:
מסוקי קרב אמריקניים תקפו לראשונה מטרות של דאעש בעיראק
קטאר: תיירת הולנדית סוממה ונאנסה - והורשעה בניאוף
היום שאחרי: המרדף של המעצמות אחרי שאריות המדינה האסלאמית

דוח הנשק השנתי 2015. איי פי, עיבוד תמונה
דוח הנשק השנתי 2015/עיבוד תמונה, איי פי

בן מורס, אנליסט בחברת "ג'יינס", סבור כי העלייה ברכישות הנשק נובעת מהעימות בין ערב הסעודית לאיראן המתבטא בראש ובראשונה במלחמה בתימן. עיקר ההוצאות הן על מטוסי קרב מדגם F-15, מסוקי אפאצ'י, מטוסים ללא טייס, נשק מונחה מסוגים שונים ומערכות מודיעין ושליטה מתקדמות.

העלייה הגדולה במכירות הנשק למזרח התיכון המשתנה במהירות ורכישות הנשק הנרחבות של משטרים אוטוריטריים שעתידם אינו ברור עשויות לעורר דאגה מהישנותם של מצבים כמו מצבה של לוב - שמחסני הנשק שלה נפוצו ללא פיקוח בכל רחבי המזרח התיכון לאחר נפילת משטרו של קדאפי. בחצי האי סיני, לדוגמה, ניתן לרכוש כיום טיל מונחה נגד מטוסים המסוגל להפיל מטוס קרב במחיר של עשרות אלפי דולרים בלבד.

למרות קשיים כלכליים משמעותיים, מצרים היא יבואנית הנשק הרביעית בגודלה בעולם, עם סכום רכישות שנתי של כ-2.3 מיליארד דולר. לפני שנת 2013 הוציאה מצרים סכומים שנתיים של כמיליארד דולר על רכישות נשק. עיראק הוציאה גם היא ב-2015 סכום שנתי של 2.1 מיליארד דולר על רכישות נשק, עקב המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

חיילים סעודים מתאמנים לקראת אבטחת החאג'. Muhannad Fala'ah/Stringer, GettyImages
עלייה של 50% בהיקף רכישות הנשק. חיילים סעודים מתאמנים/GettyImages, Muhannad Fala'ah/Stringer

על פי תחזית המפורטת בדוח, איראן צפויה גם היא להגדיל את רכישות הנשק שלה מרוסיה, משום שהיא החלה במהלך של החלפת צי מטוסי הקרב שלה לדגמים מודרניים - מהלך רב-שנתי הצפוי להגיע לעלות כוללת של בין 40 ל-60 מיליארד דולר.

ארצות הברית היא יצואנית הנשק הגדולה בעולם, עם סכום שנתי של כ-23 מיליארד דולר. אחריה נמצאת רוסיה, עם סכום של 7.4 מיליארד ובמקום השלישי גרמניה, עם 4.7 מיליארד דולר. ישראל נמצאת במקום השמיני ברשימה, עם סכום ייצוא שנתי של 2.1 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully