וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא ריבלין: "לא מצפה מכלל אזרחי ישראל להיות ציונים"

14.6.2016 / 16:33

בנאום שנשא בכנס הרצליה, טען נשיא המדינה כי החברה הישראלית "אולי משנה את פניה - אבל לא את תודעתה". הוא הוסיף: "עלינו לשאול - מה יש לתת לילדים שלנו כדי להקטין את הניכור, העוינות והשנאה? איננו יכולים להנציח את הבורות ההדדית"

צילום: כנס הרצליה, עריכה: מתן חדד

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא היום (שלישי) דברים בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה. מושב הפתיחה של הכנס, בנושא התמודדות ישראל עם האתגרים המרכזיים הניצבים בפניה והסדר הלאומי החדש לנוכח השינויים האזוריים והפנימיים, מתקיים השנה לראשונה בבית הנשיא בירושלים. בין המשתתפים שר החינוך נפתלי בנט, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ויו"ר מרצ זהבה גלאון.

בפתח דבריו הזכיר הנשיא ריבלין את נאומו בכנס בשנה שעברה, שבו הוא דיבר על "הסדר הישראלי החדש", שבמסגרתו החברה הישראלית מחולקת לארבעה שבטים – חילונים, דתיים לאומיים, חרדים וערבים – המתחרים זה בזה על זהות המדינה. הוא ביקש להגיב לביקורת שספג בעקבות דבריו ולכך שכינו אותו "פוסט-ציוני" ואמר: "אני ציוני מכיוון שאני מאמין בצורך ובמוסריות של בית מדיני ולאומי לעם היהודי. אני ציוני כי אני מאמין שקום מדינת ישראל מבטא באופן המזוקק ביותר את שיבתו של העם היהודי להיסטוריה ואת אחריותו לגורלו. האם אני מצפה או דורש שכלל אזרחי ישראל יהיו ציוניים? – לא".

לדברי ריבלין, החברה הישראלית נמצאת היום בצומת דרכים. "אנו רואים את השינויים לנגד עינינו, וזוהי השעה להכריע לאן פנינו מועדות", אמר הנשיא. "בראש ובראשונה דבריי נועדו לשמש קריאת השכמה לפער ולאי-ההלימה שבין המציאות החברתית הישראלית לבין המערכת המוסדית הישראלית. החברה הישראלית אולי משנה את פניה – אבל לא את התודעה שלה".

עוד בוואלה! NEWS:
בת ההרוגה חזרה לזירת הפיגוע בשרונה: "חיכיתי לה אבל היא לא תחזור"
פרופ' חצרוני הגיש תלונה נגד ח"כ חזן: "משך בשערותיי ולא הרפה"
צרפת: רצח השוטר ואשתו היה אירוע טרור; "המחבל שידר זאת בפייסבוק"

תמונות נאום הנשיא – יום דיונים בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"זוהי השעה להכריע לאן פנינו מועדות". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ריבלין הוסיף כי אם החברה מעוניינת בשינוי אמיתי ועמוק יש לחתור לשינויים מוסדיים ומערכתיים, ויש לנהל כמאמץ לאומי. הוא הזהיר מפני הקשיים שמציבים פוליטיקה סקטוריאלית, מערכת ציבורית שטרם הפנימה את השינויים שעוברת החברה הישראלית ומערכת חברתית המושתתת על הפיצול בין המגזרים בערים, בתקשורת, בכלכלה ובחינוך. "במערכת מפוצלת כל כך גם כוחות השוק לא יצליחו ליצור אינטרסים משותפים", טען ריבלין.

"יצירת ישראליות משותפת ותקווה ישראלית משותפת היא תהליך אדיר שיארך שנות דור. מה שבטוח הוא שלא נוכל להגיע לשם ללא התמודדות מערכתית עמוקה וללא שינויים מוסדיים", אמר הנשיא. ריבלין ביקש להצביע בדבריו על ארבע מערכות החיוניות לדבריו כדי ליצור שותפות בין המגזרים השונים: מערכת השירות הציבורי, המערכת הציבורית, השותפות האזורית בין רשויות מקומיות ממגזרים שונים ומערכת החינוך.

בהתייחסו למערכת החינוך אמר ריבלין כי המצב הקיים כיום הוא שהמערכת מפוצלת לארבע מערכות נפרדות. "בצד ההפרדה אנחנו מוכרחים לשאול את עצמנו היום: אילו כלים ומיומנויות הילדים שלנו מוכרחים לקבל ממערכת החינוך כדי שהם יגדלו להיות אזרחים שמבינים את החברה שבה הם חיים ויודעים לתפקד בתוכה? מה אנחנו צריכים לתת לילדים שלנו
כדי להקטין את הניכור, את העוינות, וכן, גם את השנאה ביניהם? איננו יכולים להמשיך ולהנציח את הקיים, לגדל את ילדינו בחשכת הבורות ההדדית, החשדנות והניכור". בהקשר זה פנה ריבלין לשר בנט ובירך אותו על פועלו: "יש בידיך הזדמנות היסטורית – אל תחמיץ אותה", אמר לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully