וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-CIA: "לפרסם החלק המסווג מדוח 11 בספטמבר"

12.6.2016 / 11:06

ראש הסוכנות ג'ון ברנן קרא לפרסום 28 העמודים הסודיים, כדי לנקות את ערב הסעודית מאשמה בפיגועים, על רקע הצעת חוק שקוראת לאפשר לנפגעיו לתבוע את ריאד. לדבריו, "הראיות מראות שלממשלה הסעודית לא היה כל קשר לזה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בווידאו: הבית הלבן קורא להטיל וטו על החוק שיאפשר למשפחות קורבנות ה-11 בספטמבר לתבוע את ערב הסעודית

ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, קרא הלילה (ראשון) לפרסם את החלק המסווג של דוח הקונגרס על פיגועי 11 בספטמבר, וזאת כדי לנקות את ערב הסעודית מאשמה במעורבות בפיגועים. בריאיון לרשת אל-ערביה, אמר ברנן כי הוא מצפה ש-28 העמודים הסודיים מהדוח יפורסמו, "וכולם יראו את הראיות שלפיהן לממשלת ערב הסעודית לא היה כל קשר לזה".

הדוח בן ה-838 עמודים פורסם ב-2002, אך 28 העמודים שהוקדשו לקשר הסעודי נאסרו לעיון על ידי הנשיא דאז ג'ורג' וו בוש. אותם עמודים נמצאים במרתף מאובטח בגבעת הקפיטול ורק מעטים עיינו בהם. כעת הם עומדים במרכז מחלוקת סביב השאלה אם יש לאפשר לאמריקנים שנפגעו במתקפה, או לקרובי משפחותיהם, לתבוע את הממשלה הסעודית, בעלת ברית חשובה של ארצות הברית. ב-17 במאי עבר חוק בסנאט האמריקני שמאפשר תביעה כזאת, דבר שייצר פוטנציאל לעימות עם הבית הלבן, שאיים בהטלת וטו על החוק.

ערב הסעודית מתנגדת לחוק, ומכחישה כי סיפקה כל תמיכה שהיא ל-19 חוטפי המטוס, אזרחים סעודים ברובם, שהביאו למותם של כמעט 3,000 בני אדם בפיגועי ה-11 בספטמבר. ברנן כינה את 28 העמודים המסווגים "בדיקה ראשונית", והוסיף כי "מאוחר יותר התגלה, בהתאם לתוצאות הדוח, כי לא נמצא קשר בין הממשלה הסעודית כמדינה או כמוסד, או אפילו בין בכירים סעודים, לפיגועי ה-11 בספטמבר".

לקריאה נוספת:
הסנאט האמריקני: נפגעי 11 בספטמבר יוכלו לתבוע את ערב הסעודית
ניסיון לשיקום היחסים: אובמה נפגש עם מלך ערב הסעודית בריאד
סגנית ראש ממשלת שבדיה: "פיגועי 11 בספטמבר - תאונה"

ראש ה-CIA ג'ון ברנן, מאי 2015. AP
"מאוחר יותר התגלה כי אין קשר בין הממשלה הסעודית או אפילו בין בכירים סעודים לפיגועים". ברנן/AP

לשכת מנהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית בוחנת את החומר על מנת להכריע אם ניתן יהיה להתירו לפרסום. הסנטור הדמוקרטי לשעבר בוב גרהם, מראשי הוועדה שחקרה את המחדלים המודיעניים שקדמו ל-11 בספטמבר ואחד מהמעטים שעיינו בעמודים המסווגים, אמר באפריל האחרון כי סביר שהבית הלבן יקבל החלטה בנושא התרתם לפרסום עד יוני.

הדיון בנושא הוצת מחדש על ידי גרהאם בתחילת חודש אפריל, בריאיון שהעניק לתכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות". גרהאם קרא לבית הלבן לשחרר את העמודים המצונזרים וטען כי לא סביר בעיניו ש-19 המחבלים, "שרבים מהם לא דיברו אנגלית, לא היו בארצות הברית מעולם לפני כן ולא סיימו לימודי תיכון, היו יכולים להוציא לפועל משימה כה מורכבת ללא עזרה בתוך ארצות הברית". מבלי לפרט את תוכנם העמודים, הוא טען כי המידע מצביע על סיוע כספי שקיבלו חברי הארגון מצד ממשלת סעודיה, בעלי הון ומוסדות דת סעודיים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully